Digital Game Based Learning: lessen van een Europees studiebezoek

Het lidmaatschap van de EU werkgroep DELTA Digital Education: Learning, Teaching and Assessment bracht me begin januari in Luxemburg voor een kort studiebezoek over digital game based learning. Het bezoek was een mix van lezingen, schoolbezoeken en landenpresentaties. Enkele vaststellingen:

1/ Er is een veelheid van tools voorhanden waarin allerhande spelvormen worden gehanteerd om leerdoelen te bereiken.

 

 

 

  • Serious games, die speciaal met leerdoelen zijn gemaakt, maar vaak heel wat minder toeters en bellen hebben dan entertainment games
  • Commercial of the Shelf Games (COTS): entertainment games die je voor educatieve doelen inzet
  • Virtual Reality en Augmented Reality Applicaties en simulaties

Soms gingen de discussies nogal sterk pro of contra serious games dan wel entertainment games. Eén van de keynote sprekers vond dat serious games geen echte games waren en dat je ze bijgevolg niet als game moet profileren omdat kinderen die echte games gewend zijn ze dan niet meer aantrekkelijk zouden vinden. Mijn conclusie is evenwel dat serious games soms uiterst geschikt zijn om bepaalde vaardigheden of kennis bij te brengen en dat alle verschillende tools hun plaats kunnen hebben in het onderwijs.

2/ Een game op zich is een tool als een ander. Het effect hangt af van hoe de leerkracht het game inzet, welke context hijof zij dit aanbiedt en welke plaats het krijgt in het didactisch proces. Door enkel en alleen een game aan te bieden zullen de leerlingen hoogstwaarschijnlijk niet veel bijleren. De rol van de leraar blijft dus cruciaal. Het voorbereidende werk voor leraren is bij games misschien nog wel groter dan bij andere leermiddelen.

3/ Zijn de randvoorwaarden vervuld? Wie games wil inzetten in de klas moet heel wat voorwaarden vervullen: de infrastructuur moet voorhanden zijn, je moet een game kiezen dat past voor je leerdoelen, je met het game zelf kennen, een didactisch kader aanbieden, vorderingen van leerlingen volgen enz.

4/ Daar staat tegenover dat games een zeer krachtig medium kunnen zijn voor leerlingen. Het grote voordeel is dat er reeds uitstekende games bestaan voor werkelijk alle aspecten van het curriculum, voor alle vakken en over alle mogelijke vakoverschrijdende thema’s. Een greep uit de games die de revue passeerden in Luxemburg:

  • Een Virtual Reality module chemie waar je in de moleculen van dialect en grafiet duikt
  • eConfidence: games voor mediawijsheid en cyberpesten
  • FinTech: games voor financiële diensten en financiële geletterdheid
  • Monument valley voor wiskunde
  • The Walking Dead game voor het werken rond ethische dilemma’s
  • CodeCombat om te leren programeren in Java en Python
  • Minecraft voor geschiedenis
  • Keep talking en nobody explodes voor samenwerken
  • Assassins Creed origins voor geschiedenis (Egypte)
  • Rage: applied games voor trainen van ICT-vaardigheden
  • Envisage: Virtual Labs voor wetenschappen

De mogelijkheden zijn werkelijk onuitputtelijk. Zelf vermelde ik in mijn landenpresentatie Kweetet, Lezergame, Vikid en Ava en Trix als voorbeelden van Vlaamse onderwijsgames.

 

 

 

 

5/ Game opleidingen zoals bij ons DAE zijn cruciaal voor de sector. Wij bezochten in Luxemburg 2 campussen (congrégation en Limpertsberg) die een tweejarige opleiding aanbieden in gamedevelopement, IT, animatie en andere domeinen. Deze tweejarige opleiding lijkt wat op onze HBO-opleiding en zorgt voor instroom van technisch gekwalificeerd personeel in sectoren zoals IT en de game-industrie, die zich in Luxemburg nog aan het ontwikkelen is.

 

 

 

 

 

 

6/ Tijdens de landenpresentaties viel me op hoe divers de aanpak in verschillende landen is, maar ook dat er heel veel initiatief is om game based learning te promoten en te introduceren in scholen. Vooral Frankrijk lijkt al erg ver te staan. Hun portaalsite is een waardevolle inspiratiebron en kennelijk maakt het ministerie er zelf games i.sm. leraren en gamedevelopers. Noorwegen trekt dan weer volop de kaart van COTS games en focust minder op serious games. Het immer sympathieke Noord- Ierland presenteerde een project waarin Microsofts populaire game Minecraft wordt uitgerold in Noord-Ierse basisscholen. Ikzelf gaf een overzicht van het nieuwe game actieplan en lichtte de rol van het Gamefonds, het Kenniscentrum Mediawijs (Games in de klas portal), Flega en Digital Arts en Entertainment toe.

 

 

Auteur: Jan

Studeerde Moraalwetenschappen te Gent. Werkt sinds 1998 op het departement Onderwijs en is er verantwoordelijk voor de coördinatie van het ICT-beleid. Is afgevaardigde van de Vlaamse overheid in het European Schoolnet en de werkgroep DELTA van de Europese Commissie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.