Games, meer dan spelen

Tijdens een event op 4-5 september in het Europees Parlement organsiseerde ISFE, de belangenvereniging van de gamesector, een reeks demo’s over innovaties binnen de gamesector. Ik kreeg er de kans om een zestal games uit te proberen. De rondleiding die ik er kreeg toonde in elk geval overtuigend aan dat de mogelijkheden van games voor onderwijs, erfgoed, gezondheidszorg,… onuitputtelijk zijn.

Neem nu Assassin’s Creed Origins (voor spelconsole en PC). Assassin’s Creed is een succesvolle serie adventure games die al eerder opvielen door hun realistische en superbe designs. Voor de Origin spin off hebben ze de gameplay waar je je al vechtend in de wereld moet begeven volledig verwijderd. Het design van de online omgeving (het ptolemaïsche Egypte) is hyperrealistisch en verrijkt met informatie. Je loopt als speler echt in het Egypte van toen en kan er de sfinx, pyramiden, Memphis, Alexandrië en tientallen (!) andere sites verkennen. Je kan er vrij in rond lopen of specifieke tours volgen. Je kan je een avatar aanmeten uit de Egyptische tijd. Aanschouwelijker dan dit gaat geschiedenis niet meer worden en er is geen handboek dat hier kan aan tippen.

Van een heel andere orde is “Nintendo Labo”, dat met succes een link legt tussen de maker-beweging en games. De technologie die gebruikt wordt is de Nintendo Switch. Labo is een set van kartonnen tools die je bij aanvang zelf in elkaar moet zetten: een vislijnachtige katrol, een piano, een huis, een robot, een wagen, enz Door de switch in de kartonnen tools  te zetten kan je vervolgens eenvoudige programmeeroefeningen maken, je wagen laten rijden, piano spelen, enz. je kan het geheel bovendien verrijken met eenvoudige bijgeleverde elektromagnetische sensoren.

“I, Hope” is een game voor kinderen met kanker. Hope is het karakter dat tegen het kwade (kanker) ten strijde trekt en daar op 5 werelden de wapens voor vindt zoals kennis, doorzettingsvermogen, hoop, … het game is bedoeld voor kinderen die opgenomen zijn in het ziekenhuis en is erop gericht  om hun welbevinden te verhogen. Het game werd hier getoond als voorbeeld van een zorg-game.    Er zijn veel toepassingsmogelijkheden voor serious gaming in gezondheidszorg en welzijn: als onderdeel van therapie, als motivatie om therapie of oefeningen vol te blijven houden, om specifieke kennis of vaardigheden bij te brengen, in functie van aanpak van pesten of zelfs bij pijnbestrijding en suicidepreventie…

11-11 : Memories Retold” is een game dat zich afspeelt tijdens WOI en. Opvallend zijn de geschilderde graphics;  een bewuste keuze omdat een al te realistische setting te vermijden. Het game is gericht op empathie en betrokkenheid en bevat een heleboel morele dilemma’s. Je speelt in de rol van een Duitse geniesoldaat of een Canadese oorlogsfotograaf. Zo wordt bewust vermeden dat de speler zelf zou moeten vechten. De klemtoon ligt meer op de morele keuzes die de speler maakt. Hoewel dit game niet met leerdoelen is gemaakt, leent het zich toch om educatief gebruikt te worden, bv. in het kader van herinneringseducatie.

Tenslotte werden ook een aantal game omgevingen gedemonstreerd die werken met Virtual en Augmented reality. Ik was vooral benieuwd naar de Hololens van Microsoft. HoloLens bestaat uit twee ringen – een buitenste dikkere plastic ring en een binnenste, dunnere ring die je om je hoofd wikkelt. De hoofdband weegt meer dan een halve kilo. De headset bevat holografische lenzen en een dieptecamera samen met luidsprekers boven de oren. Er is bovendien een groot aantal sensoren ingebouwd in de headset met een omgevingslichtsensor en niet slechts een of twee maar vier camera’s voor omgevingsdetectie die volledig synchroon werken met dieptewaarnemingscamera. De ervaring die Hololens biedt is dan ook een stuk beter dan de meeste andere VR applicaties  die ik al heb geprobeerd. Door de ingebouwde camera’s en sensoren wordt een uitgebreide en ingewikkelde kalibratie vermeden, een groot voordeel. Hololens laat zien wat mogelijk is met VR en AR maar daar hangt vooralsnog een té groot prijskaartje aan vast. Het blijft ook nog wachten op de educatieve toepassingen en goeie content.

Er beweegt wat in gameland

De gamesector is booming business. Games zijn stilaan de topper aan het worden in de entertainmentindustrie. Er gaat veel geld in om en de sector kan concurreren met Cinema en TV. Games zijn volwaardige cultuurdragers geworden en ook in Vlaanderen gebeurt er heel wat. Met de DAE in Kortrijk als beste game-opleiding ter wereld als driving force stromen er jaarlijks heel wat goedopgeleide game developers  naar de arbeidsmarkt. Die bestaat in Vlaanderen uit enkele grote studio’s en veel kleintjes. De Vlaamse regering keurde in juli een gameactieplan goed dat de sector een flinke duw in de rug moet geven. Zo wordt het budget voor het VAF gamefonds verdubbeld, is er een game coördinator aangetrokken, wordt ingezet op promotiesteun, op het beter bekend maken van educatieve games in onderwijs en op het versterken van opleiding en vorming, bv op vlak van ondernemerschap en scenario schrijven.  De volledige tekst van het actieplan vind je hier.

#gamesforce4good

Auteur: Jan

  • Studeerde Moraalwetenschappen te Gent.

  • Werkt sinds 1998 op het departement Onderwijs en is er verantwoordelijk voor de coördinatie van het ICT-beleid.

  • Was en is als projectverantwoordelijke betrokken bij innovatieprojecten zoals PC/KD, het nascholingsproject REN Vlaanderen, Netwerk van Innovatieve Scholen, I-line,...

  • Is afgevaardigde van de Vlaamse overheid in het European Schoolnet en in diverse werkgroepen van de Europese Commissie (o.a. eLearning Committee en de ICT working group).

  • Coördineert momenteel de sensibiliseringsactie omtrent vrije software in het onderwijs.

  • Is lid van de begeleidingscommissie voor eigentijds filosofieonderwijs van het departement Onderwijs.

  • Publiceert regelmatig voor het tijdschrift "Mores", vakblad voor leerkrachten zedenleer en is redactielid bij "ICT en Onderwijsvernieuwing" van uitgeverij Wolters-Plantyn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.