Happy Safer Internet Day

 

Vandaag 7/2 vieren we de Europese Safer Internet Dag. Naar goede traditie zullen heel wat scholen vandaag lessen inplannen over cyberpesten, veilig online gedrag en hoe omgaan met sociale media. Scholen worden daarbij ondersteund door een waaier van organisaties die hiervoor hun projecten en expertise inzetten. In Vlaanderen hebben o.a. het KennisCentrum Mediawijsheid, Child Focus, de Gezinsbond en het Departement Onderwijs zich verenigd in het Belgian Better Internet Consortium. De jaarlijkse Safer Internet Day (SID) vraagt terecht aandacht voor allerhande digitale risico’s. Zo’n “Europese dag van…” heeft een belangrijk sensibiliserend effect. Maar er is ook een risico dat de aandacht voor veilig internetgebruik beperkt blijft tot die ene dag of projectweek. Het veilig, verantwoord en doelmatig gebruik van ICT (zoals het in de eindtermen wordt geformuleerd) is immers iets waar we elke dag oog voor moeten hebben.

Dat er in Vlaamse scholen nog structureel werk aan de winkel bewijst een analyse van het eSafety Label. Het belangrijkste aspect van het eSafety label is een module waarmee een school in kaart brengt op welk niveau van ICT-veiligheid ze zich situeert. Beleidsplanning, ICT-infrastructuur en infrastructuur worden daarbij geëvalueerd. Dat gebeurt aan de hand van een vragenlijst. Op basis van de resultaten ontvangt elke school een persoonlijk actieplan met het oog op het remediëren van zwakke punten in het schoolbeleid en de verhoging van de ICT-veiligheid.

Het eSafety Label is een Europees project waar 35 landen aan meedoen en dat maakt het mogelijk om de gegevens van de Vlaamse scholen te vergelijken met die van alle andere landen samen. Voor de duidelijkheid, het gaat hier enkel om een beperkt aantal van 115 Vlaamse lagere en secundaire scholen die deelnemen aan het project, en dus  niet noodzakelijk om een doorsnee staal. Opvallend is dat we het zeker niet beter doen dan het Europese gemiddelde. In Vlaanderen is de toegang tot technologie voor leerlingen en leraren iets beter geregeld, zijn de softwarelicenties vaker in orde, en is er vaker een duidelijk beleidsplan voor ICT-gebruik door leraren. Vlaamse scholen scoren ook opvallend beter voor hun online aanwezigheid (via website en sociale media). Maar voor ongeveer alle andere criteria scoren Vlaamse scholen net onder het Europees gemiddelde. Zo is er is een duidelijk gebrek aan ondersteuning en nascholing. Voor deze twee aspecten van eSafety scoren Vlaamse scholen meer dan 10% zwakker dan scholen elders in Europa. Minder significant meer evenzeer afgetekend is het ontbreken van een incident handling procedure. Zo’n procedure maakt duidelijk wat er te doen staat als het toch foutloopt. Minder dan de helft van de scholen in Vlaanderen heeft dergelijke procedures.

Er  is nog wel wat werk aan de winkel dus. Het eSafety Label wordt regelmatig aangepast aan nieuwe trends en risico’s. Zo worden er binnenkort vragen en fact sheets toegevoegd over sexting, online extremisme radicalisering en haatboodschappen. In de tussentijd wens ik iedereen een fijne Safer Internet Day!

Auteur: Jan

  • Studeerde Moraalwetenschappen te Gent.

  • Werkt sinds 1998 op het departement Onderwijs en is er verantwoordelijk voor de coördinatie van het ICT-beleid.

  • Was en is als projectverantwoordelijke betrokken bij innovatieprojecten zoals PC/KD, het nascholingsproject REN Vlaanderen, Netwerk van Innovatieve Scholen, I-line,...

  • Is afgevaardigde van de Vlaamse overheid in het European Schoolnet en in diverse werkgroepen van de Europese Commissie (o.a. eLearning Committee en de ICT working group).

  • Coördineert momenteel de sensibiliseringsactie omtrent vrije software in het onderwijs.

  • Is lid van de begeleidingscommissie voor eigentijds filosofieonderwijs van het departement Onderwijs.

  • Publiceert regelmatig voor het tijdschrift "Mores", vakblad voor leerkrachten zedenleer en is redactielid bij "ICT en Onderwijsvernieuwing" van uitgeverij Wolters-Plantyn.

Eén gedachte over “Happy Safer Internet Day”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *