flip the class 2.0

Kinderen en jongeren lijken soms wel alles te filmen. Het stereotype beeld van de Japanner die op vakantie foto’s neemt van zowat alles wat op zijn pad komt, wordt stilaan ingehaald door onze jeugdige medemens met gsm-camera. Het immens populaire Youtube koos niet toevallig ‘broadcast yourself’ als slogan. De beeldcultuur waarvan al decennia sprake is, komt pas de laatste jaren echt tot uiting. Handleidingen lezen jongeren niet meer, ze bekijken de instructie op een online filmpje, recepten komen niet langer uit een kookboek, maar worden door Piet of Jeroen ‘on demand’ getoond op het internet.

En dat was wat Bale wou aantonen met zijn piramide. Deze piramide is niet wetenschappelijk onderbouwd en werd door Bale zelf in twijfel getrokken, maar levert wel een mooie basis om het leren te taxeren kijken en luisteren levert betere leerresultaten op dan kijken alleen. Maar als je iets zelf uitlegt aan een lotgenoot, dan pas kom je tot echte verwerking van de inhouden.

Het door de leerling of student zelf toelichten van de leerinhouden aan anderen, brengt ons al snel bij de aloude en alom gevreesde “spreekbeurt”. Dit concept heeft aan vele generaties mooie diensten bewezen, maar laat ons wel wezen: in 2014 is de spreekbeurt oneindig gedateerd en kan nog slechts een plaats hebben in het kader van ‘nostalgie’.

Maar is er dan geen mogelijkheid tot de spreekbeurt 2.0 ? Leren moet en zal blended gebeuren in ons huidig onderwijskader. Welnu, laat ons dan het concept ‘spreekbeurt’ even in de blender steken met de broadcast yourself-cultuur en de filosofie achter the flipped classroom. Kan dat iets moois opleveren?

Leerlingen verwerken in “the flipped classroom 2.0” de leerstof met een maximaal leerrendement door het bekijken van instructiefilmpjes over diezelfde leerstof die door hun medeleerlingen zelf gemaakt zijn en online zijn geplaatst op het digitale leerplatform van de school. De voordelen zijn legio. Vooreerst is het een continue training in mediageletterdheid, mediawijsheid en instrumentale competenties (niet toevallig de drie basiszuilen van het leerplan Mediakunde). Maar het is tevens een vakgebiedoverschrijdende, projectmatige insteek in je klas. En tenslotte behoud je alle voordelen van een geflipte klas: meer mogelijkheden tot inoefening, maximale differentiatiemogelijkheden én het stimuleren van een onderzoekende basishouding.

Praktische problemen mogen ons niet overtuigen om het klassieke lesgeven te blijven verankeren. Technologie was nog nooit zo goedkoop en dichtbij. Een open leercentrum in elke school (lees: een voor elke leerling voor- en naschools toegankelijk computerlokaal) vangt al vele bezwaren op trouwens.

Als je de klas wil flippen, flip ze dan volledig. Elimineer het laatste passieve deel in het onderwijsproces, namelijk het “zwijg en luister naar de instructie van de leerkracht”. Laat leerlingen steeds meer zelf de instructie geflipt geven. De leerkracht wordt zo steeds meer mediator in plaats van instructor.

Auteur: Geert Callebaut

Lector ICT en mediakunde, lerarenopleidingen KAHOSL-Aalst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *