Geen stilte voor de digitale storm.

Ik volg nogal nauwgezet de vakliteratuur via internet: didactische tools, evoluties, vernieuwingen…
Het laatste jaar is er vooral veel geschreven op Amerikaanse en Australische gespecialiseerde sites over de Ipad (of in het beste geval, de tablet).

Maar nu is ook de storm losgebarsten in Vlaanderen. Dikwijls wordt de Ipad naar voor geschoven als het ultieme en vernieuwend didactisch middel.
Maar wat ook opvalt is de resem aan negatieve reacties van al wie van verre en nog verder betrokken is of door de eigenverklaarde ervaringsdeskundigen.
Kijk eens naar de 130 reacties op het artikel in Het Laatste Nieuws over de school in Blankenberge.

Ik vat samen:

  • Spielerei en gadget
  • duur
  • monopolie van Apple
  • gezondheidswaarschuwingen voor scherm, wifistraling…
  • heimwee naar vroeger en de slechte jeugd van tegenwoordig
  • ondoordacht project
  • ondemocratisch
  • over mercantilisme tot ongeoorloofde handelspraktijk
  • veiligheid, schade en diefstal
  • schuld van de socialisten (sic!)
  • de teloorgang van het schoonschrift, de correcte spelling en het hoofdrekenen
  • ……

Het deed me allemaal sterk denken aan de boeren die geen treinspoor door hun wei wilden omdat de koeien geen melk meer zouden geven.
Hier en daar (ik tel er ongeveer 10) ziet een schuchtere commentator in 1 lijntje het positieve ervan in.

Ik wil graag toegeven dat enige omzichtigheid gepast is. De omstandigheden, merkbinding, prijs en diens meer zijn belangrijke variabelen in een onderwijsproject.
Ook daar moet je als schooldirectie rekening mee houden.
Maar intrinsiek moet je nu toch wel blind zijn om de voordelen van de mobiele digitalisering in de leeromgeving te ontkennen.

Zo vond  ik het bericht van de BAFA die vanaf dit jaar de Ipad invoert voor piloten in opleiding.
Het argument van zware boekentas komt ook hier weer op de voorgrond (helaas). Maar de tablet wordt evengoed gebruikt tijdens de vlucht om vluchtroutes te berekenen aan de hand van de ingebouwde GPS.
Zullen we het betreuren dat de piloten hun koerswijzingen nauwgezetter en in last minute berekenen?

Er is gelukkig ook al veel positiefs geschreven over het gebruik van tablets:
http://www.te-learning.nl/blog/?p=5182
http://www.te-learning.nl/blog/?p=4871
http://ipad-in-onderwijs.blogspot.be/
http://www.stationtostation.nl/1236/Tablets
Ik kan de lijst nog langer maken. Maar als je zelf iets nuttig vindt, zet je het in de commentaren?

Zelf ben ik ook bezig met de  implementatie van een proefprojectje met Ipads.
5 Ipads in een horeca-opleiding voor koks. Er zullen 2 eigen ontwikkelde apps op staan. Maar wat me vooral zal interesseren is het gebruik van de Ipad door cursisten.

  • Zullen ze zelfstandig dingen opzoeken en doornemen?
  • Zullen ze de ingebouwde camera gebruiken om hun eigen oefeningen of de demonstraties van de instructeur te filmen?
  • Zullen we dit materiaal weer kunnen herbruiken in nieuwe apps?
  • Zal efficiënter en meer op maat opleiding mogelijk worden?
  • Zal “het ding” meer gebruikt worden dan de computers die 3 lokalen verder staan (en aanzetten, en inloggen en….)?

Ik zal er wellicht nog over berichten.
Merk dus op dat dit geen 1:1 Ipadproject is.

Wat me wel opviel was het gebrek aan doorzichtigheid en standaarden voor ontwikkeling. Voorwaarden voor de Appstore veranderen regelmatig. Android is niet stabiel.
Tijdens de ontwikkeling voor dit pilootproject was kiezen steeds weer verliezen.
Bovendien zijn de apps onder de rubriek “onderwijs” echt wel teleurstellend.
Er is nog een lange weg te gaan voor mLearning ontwikkelaars. En voor de betrokken hard- en software bedrijven.

Wens me dus gewoon maar geluk met dit pilootproject en laat de commentaren over heiligschennis, doem en vagevuur maar achterwege.
Gewoon een pilootproject om de inhoud. Niet om het marktaandeel of de teloorgang van wat dan ook.

Auteur: Ruben

Studies

  • Romanist, maar dan heel lang geleden.

  • Postgraduaat in bankwezen.

  • Bijscholing webmaster.

Job
  • Projectmanagement ontwikkeling e-cursussen bij VDAB.

  • Operationeel management van webleren bij VDAB.

  • Lid van Be-ODL.

Interesse
  • Webmaster en ontwikkeling van sites.

  • Leren, studeren en internetgebruik.

  • Kritische blik op actua.


http://joblog.vdab.be/webleren
http://www.eduportal.be

6 gedachten over “Geen stilte voor de digitale storm.”

  1. Hallo Ruben,
    op volgende link vind je heel droog en zakelijk-technisch een beoordeling van tablets en hun inzetbaarheid voor onderwijs/vorming. Al van april (dus technisch antiek), maar sommige principes blijven gewoon geldig.

    http://bit.ly/H0eTJY

    Filip

  2. Alle lof, Ruben, dat je iets constructiefs probeert!

    Overigens: natuurlijk horen iPad’s thuis in het onderwijs. Het heeft geen zin om technologie uit de school te houden – integendeel: dat is de plaats waar kinderen er mee kunnen leren omgaan. En op die manier kunnen we automatiseren wat beter met technologie kan, zodat de juf of meester meer tijd heeft om te doen wat technologie (nog) niet goed kan. (Zie ook http://erikduval.wordpress.com/2012/08/27/ipads-do-belong-in-the-classroom/)

  3. Mooi werk, Ruben. Goede inventarisatie.
    Voor iedereen goed doen lukt nooit, er zijn altijd tegenstanders.

    Dat er tablets in de klas komen – ipads of andere – is een goede zaak.
    Cruciaal daarbij is echter een duidelijke communicatie van de school met de ouders.
    Die ouders informeren en sensibiliseren voor wat die tablets allemaal kunnen dienen. Onbekend is onbemind.

    En tablets zijn een én én verhaal. Ze zijn complementair en supplementair.

    Eén ding is zeker, die nieuwe media maken een heel belangrijk onderdeel uit van het leven van deze generatie.
    Als school in samenspraak met de ouders daar passend op inspelen, kan de leergierigheid van de leerlingen alleen maar prikkelen en zal hun betrokkenheid verhogen. En da’s toch ons aller betrachting.

  4. Goede blog Ruben….

    Ben blij dat je de bekommernissen ook belicht, al slechts in een enkel lijntje. Feit is dat blind blijven voor een veranderende realitiet een slecht idee is. Maar naar mijn gevoel wordt er in discussies rond deze materie nogal ligt over de nadelen gegaan.

    Belangrijker dan al de voordelen van digitaal (mobiel) onderwijs, lijkt mij toch het recht op gelijk onderwijs, ook voor de minder kapitaal krachtigen. Bovendien wordt er ook weer zonder blikken of blozen de kaart getrokkken voor één leverancier, en dat terwijl we nog steeds de onderwijsmisser van “Informatica = MS Oficce” met ons mee dragen.

  5. Ik heb toch sterk mijn vraagtekens bij de meerwaarde van de tablet op zich in de klas zoals men nu van start gegaan is in Blankenberge. Hiermee wil ik jouw pilootproject niet over dezelfde kam scheren.
    Als dit zo’n wondermiddel is, waarom hebben laptops en later de netbooks dan hun weg niet gevonden naar de klas? Het kan zeker zijn nut hebben, maar of dit nu de ‘missing link’ is in het onderwijs…
    Het zou me niet verwonderen moest in de loop der jaren een artikel opduiken die heel veel weg heeft van een artikel die je hier zelf postte: “Leren lesgeven zonder digitaal bord”, waarbij het woord digitaal bord vervangen kan worden door tablet.

  6. Mijn blogpost lokte toch wat reacties uit.

    Dankjewel voor de “steunbetuigingen” 🙂 Die zijn zeker waardevol voor mij en de medewerkers in het project.

    Toch even verduidelijken dat dit project met ipad zich richt op volwassenen in een horecaopleiding. Dus geen klassetting, geen klassikaal onderwijs maar praktijklessen in de keuken. Laptops zijn echt niet geschikt voor zo’n setting. Vandaar dat we kozen voor tablets.
    We staan hier dus ver van de situatie van middelbaar ASO of basisonderwijs waar Ipads ingevoerd worden.

    Ik wou gewoon even reageren tegen de toch wel zeer negatieve en kortzichtige berichten en commentaren die overal opduiken rond tablets op school. Een must… ? Nog niet omdat de content en standaarden voor delen nog ontbreken.
    Moet het Ipad zijn? Evenmin.

    Maar de weerklank in de pers bij dergelijke projecten enerzijds en de populariteit van dergelijke nieuwe instrumenten anderzijds dwingen onderwijsdeskundigen minstens zich hierover te buigen.

    Ook hartelijk dank voor de extra info en hyperlinks die ik heb ontvangen.
    Bv: http://www.standaard.be/mobilia/cnt/DMF20120904_00283177

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *