Ipad in de klas

Blijkbaar moeten we allen de Ipad beginnen gebruiken in de klas… Nu is daar op zich natuurlijk niets mis mee. Maar toch…

Ten eerste, waarom moet het altijd over een Ipad gaan? Er bestaat toch ook zoiets als een tablet-pc? Dit is alleszins merk-neutraler uitgedrukt. Tenslotte zijn ook niet alle luiers afkomstig van Pampers of is niet elke ballpen een Bic. Er is trouwens  heel wat te zeggen voor het gebruik van een tablet met Android in de klas in plaats van een Ipad: het onderwijs heeft meer baat met een open systeem waarbij de hardware alvast niet merkgebonden is en zo de keuzevrijheid maximaliseert.

Ten tweede moet je altijd omzichtig omgaan met hypes. Een hype is het perfecte middel om een instrument  een bestaansrecht te geven dat het eigenlijk niet heeft. Wat is bijvoorbeeld de exacte meerwaarde van een tablet-pc (een Ipad zo u wil) ten opzichte van een ordinaire netbook? Niet alleen is een netbook even klein en duurzaam qua batterijgebruik, een netbook beschikt ook over een resem extra aansluitmogelijkheden (bijvoorbeeld een USB-poort! Niet aanwezig op zowat alle tablets…), een toetsenbord waar je ook effectief een tekst kan op typen, Java,… Last but not least: een netbook is een pak goedkoper dan een Ipad.

Tussen de duizenden en duizenden zogenaamde educatieve Apps die geen enkele meerwaarde in zich hebben, is er dan toch soms ook een die echt vernieuwend is: SCHOOLTAS bijvoorbeeld.

Schooltas is een app uitgegeven door ThiemeMeulenhoff, een Nederlandse uitgeverij. Je kan er hun leer- en werkboeken mee aankopen en digitaal bekijken.  Leerlingen en leerkrachten kunnen nota’s en aantekeningen maken, links toevoegen, opmerkingen delen met anderen,… Kortom: een heel nieuwe manier van omgaan met leermaterialen. Geniaal in zijn eenvoud? Dat is te vroeg om te stellen. Het is eerst nog wachten op de eerste Vlaamse uitgeverij die het voortouw neemt.

Auteur: Geert Callebaut

Lector ICT en mediakunde, lerarenopleidingen KAHOSL-Aalst

5 gedachten over “Ipad in de klas”

  1. Bijna helemaal mee eens 😉 Zeker als webwinkelier welke tablet pc’s verkoopt en dan heb ik het NIET over een IPAD ;-( Ipad is gewoon een type van een specifiek merk en dan ook nog eens de duurste in zijn klasse…:(

    Een Android Tablet PC is (veel) goedkoper, heeft bijna altijd een USB aansluiting en je kunt er voor weinig geld een keyboardcase bij aanschaffen zodat je er prima teksten mee kunt typen aangezien het een volwaardig QWERTY toetsenbord betreft…

    De meerwaarde van een tablet pc kopen ipv een Netbook is dat je een tablet PC al voor rond de 100 euro kunt vinden, iets wat je van een netbook nog niet kunt zeggen.

    Als je me niet gelooft kijk dan maar eens op http://tabletpc-android.nl 😉 Vanaf 79,- euro heb je dan een tablet pc met USB!

    Mvg,

    Dennis

  2. Hallo,
    Ten eerste: laat dit nooit over een kwestie van ‘moeten’ gaan … De beste leerkrachten die ik mij herinner (tijd geleden, zonder alle media) waren diegene die passie met kennis, structuur combineerden.
    En dat zal ook zo zijn met een tablet. De leerkracht kan het verschil maken, en daar ligt de sleutel. Niet bij tablets, niet bij Smartboards! Niet vergeten dat Smartboards ook heel frequent aangekocht geweest zijn zonder een degelijke professionalisering van lkr. En met visie vanuit het beleid. Dikwijls ook wel, toegegeven .

    Maar ten tweede: ik was niet echt Apple gebruiker, tot een tijdje terug, en dikwijls denk ik nu ‘ het is toch een beter product dan windows’ Gewoon vanuit de ervaring, gebruiksvriendelijkheid. Ubuntu bvb heb ik heel tijdje geprobeerd, maar dat was het toch niet, voor mij

    Ten derde: door een tablet project van dichtbij te volgen, zie ik nu dat het wel degelijk een ander toestel is dan een NetBook:
    – het all in one met camera , filmen connectie met beamer via apple tv is wel een verschil
    – het is heel mobiel, leerlingen steken zich niet weg achter een soort scherm, je ziet meteen waarmee ze bezig zijn, terwijl met de laptop , NetBook dat ietsje anders is vind ik
    – de apps zijn een voordeel, zowel android als Apple. Al zijn er wel meer Apple apps
    – het heeft weinig tot geen opleiding nodig, leerlingen zijn daar zeer snel mee weg!
    – batterijduur

    Tot slot, ik heb geen iPhone, vind ik veel te duur! Maar toch zie ik zeer veel mensen lopen met een iPhone. Het merk speelt Hoe dan ook een rol. Maar de rol van de leerkracht blijft essentieel. Mits goede didactiek, en organisatorische capaciteiten
    Groeten, Bram

  3. Toch een paar bemerkingen:

    Waarop iPad ipv tablet. Ik geef je gelijk wanneer je zegt dat een tablet niet noodzakelijk een iPad moet zijn. Anderzijds kan je stellen dat de iPad nog steeds de meeste kwalitatieve apps heeft. Google Play haalt de hielen nog niet van de iTunes op dit moment. Daarboven denk ik dat je ook mag stellen dat de iPad dé marktleider is, waardoor leerkrachten er meer gebruikservaring over hebben.

    Die goedkope Android tablets, daar heb ik ook nauwelijks vertrouwen in. De exemplaren die ik in al in handen had waren van erbarmelijke kwaliteit. En net als de Android telefoons hebben ze een belangrijke kwaal: zeer slechte batterijtijd. En dat is nou net een van de belangrijkste redenen waarom leerkrachten een tablet willen.

    Ben ik voorstander van tablets in de klas? Toch niet! Met het project wijzemediaklassen trek ik naar school met o.a. iPads voor creatieve en innovatieve workshops. Wanneer ik die workshops geef merk ik enerzijds de intuïtieviteit van Apples machientjes maar tegelijk ook de vele beperkingen. Zo’n toestel in een schoolomgeving gebruiken met meerdere gebruikers op één toestel is niets minder dan een ramp. De tablet is een persoonlijk device dat je moeilijk kan delen. Mede door alle beperkingen die Apple in het toestel stak.

    Dan maar één tablet per leerling? Welke school kan dat betalen? De factuur doorschuiven naar ouders is makkelijk natuurlijk maar stel je maar eens in de plaats van de ouder die voor elk van z’n 3 kinderen in het secundair een tablet mag kopen. (En aangezien een tablet geen volwaardige computervervanger is ook nog eens een computer).

    Het enige goede aan tablets op dit moment is dat ze de discussie over technologie op school doen oplaaien. Maar net zoals bij de eerste computerklassen op school of de eerste laptopschool die het nieuws haalden vele jaren geleden gaat het weer enkel om de technologie. En dat is wat niét in de belangstelling hoeft te staan. Hoe leerkrachten technologie implementeren in de klas dat is wat van belang is, al de rest is bijkomstig. Interessant om te lezen in die context is Collective Knowledge Construction . Daar gaat het wél over de inhoud en niet over de technolgie!

  4. Het gebrek aan een USB-aansluiting wordt vaak aangehaald als nadeel bij de iPad. Ik gebruik sinds enkele maanden een iPad en heb deze aansluiting nog geen seconde gemist.
    Documenten, mediabestanden, … gaan via de ‘cloud’.
    De iPad aansluiten aan een pc of laptop is wel degelijk mogelijk. Toegegeven: foto’s van een fototoestel moeten eerst langs de pc of laptop (er bestaan oplossingen om dit te omzeilen maar dan kom je in het verhaal van de ‘apple-marketing’ terecht en wordt het uiteindelijk toch weer kostelijk). Een tPad of andere tablet bestaat naast een pc!
    En een iPad blijft desondanks een fantastisch ding. Ik gebruik hem nog steeds elke dag! Mijn pc sindsdien een keer per week.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.