Talenonderwijs en talen in onderwijs – Uit het leven gegrepen.

De problematiek van talen in onderwijs en arbeidsmarkt heeft al liters inkt doen vloeien. Dus geen intentie van mij om hier nog eens een geutje bij te doen…
Ik wou simpelweg even signaleren wat een webcursist mailde naar de webcoach :

Ik heb tot mijn 6de middelbaar Frans gehad op school. Eerlijk gezegd heb ik dat nooit graag gedaan. Ik dacht altijd, waarom hebben we dat stomme Frans toch nodig… Toen ik van school af was, heb ik dat Frans, denk ik, volledig uit mijn geheugen gewist 🙂 want nu ken ik er echt niets meer van. Op zich niet echt een probleem vond ik…..tot ik werkloos werd. Nu besef ik dat het wel degelijk een gigantisch probleem is 🙂

Nu ik enkele keren gesolliciteerd heb naar een job die ik echt heel graag wilde, en wat ook echt iets voor mij was, wat me echt lag…ben ik geweigerd omdat mijn Franse kennis te wensen overliet 🙁

Bij deze heb ik mij ingeschreven voor deze cursus en ga ik mij opnieuw inzetten om Frans te leren…en ik ga proberen om het ook leuk te vinden 🙂

Met vriendelijke groeten

V.

Het verwondert me dat de recente talennota van minister Smet zo weinig weerklank heeft gevonden.
Ik lees er dat Nederlands de norm wordt in het onderwijs, dat diversificatie van (taal)leerpaden mogelijk wordt, dat Engels dan toch zal doorbreken als onderwijstaal, dat er een overdraagbaar (van onderwijs naar VDAB) talenportfolio komt, dat er native speakers zullen uitgewisseld worden, dat er beter “onthaalonderwijs” voor allochtonen komt…

Dus een trits van maatregelen en voornemens.
Misschien toch nog 3 voorbeeldjes aanhalen uit eigen beleving.

1/ In gesprek met Wim Veen verleden week  kwam het Engels als lingua franca aan bod. Hij verwonderde er zich over dat hogescholen en universiteiten nog altijd niet veralgemeend gebruik maken van het Engels als onderwijstaal.
(Die Nederlanders toch… altijd zeer praktisch ingesteld )

2/ Onderzoek wijst uit dat leerlingen hun vaardigheid in spelling verliezen naarmate ze het secundair onderwijs doorlopen. Dit bericht bereikte ook de Taalunie die prompt reageerde.

3/ Zoonlief heeft een buis voor Frans. Heel de klas trouwens. Aversie alom… Woordenschat rond automechanica… terwijl hij in electrotechniek zit en zelfs de Nederlandse vertaling van de woordenlijst niet snapt. Bij te sturen poging om geïntegreerd talen te onderwijzen dus.

Mocht je de tijd niet vinden om je klassikaal bij te scholen, gebruik dan eens onze taalkiezer zodat je de juiste online cursus volgt. En net zoals webcursist V hoop ik dat je toch weer plezier hebt tijdens jouw taalstudie. Met extra kans op werk.

Auteur: Ruben

Studies

  • Romanist, maar dan heel lang geleden.

  • Postgraduaat in bankwezen.

  • Bijscholing webmaster.

Job
  • Projectmanagement ontwikkeling e-cursussen bij VDAB.

  • Operationeel management van webleren bij VDAB.

  • Lid van Be-ODL.

Interesse
  • Webmaster en ontwikkeling van sites.

  • Leren, studeren en internetgebruik.

  • Kritische blik op actua.


http://joblog.vdab.be/webleren
http://www.eduportal.be

Eén gedachte over “Talenonderwijs en talen in onderwijs – Uit het leven gegrepen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.