EU rapport over ICT-integratie in Europese scholen

Jonge mensen gebruiken computers en internet thuis hoofdzakelijk voor de fun, en in veel mindere mate voor school. Dat staat in het rapport Key Data on Learning and Innovation through ICT in European Schools 2011 van het Eurydice-netwerk (Europese Commissie).

Vaststellingen op basis van onderzoeksgegevens uit 31 landen (de EU-lidstaten plus IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Turkije):

  • 83% van de 15-jarigen gebruikt hun computers thuis voor ontspanning, 46% voor huiswerk.
  • Maar 20% onder hen gebruikt op school computers voor wetenschappelijke proeven, lezen, schrijven of vreemde talen.
  • Scholen in de Europese Unie zijn doorgaans goed uitgerust met ICT – in minstens 50% van de scholen is voor elke twee leerlingen een computer beschikbaar.
  • De verschillen tussen de landen zijn veel kleiner geworden dan 10 jaar geleden, toen een computer gemiddeld werd gedeeld met 5 leerlingen in Liechtenstein en met 41 leerlingen in Roemenië.
  • Tegenwoordig zijn de Britse scholen het best uitgerust, met meer dan een computer per leerling. In alle andere landen delen tussen een en vier leerlingen een computer, met uitzondering van Turkije (5.5) en Griekenland (6).
  • Veel scholen ervaren problemen met de aanwerving van voldoende ICT-geletterde docenten, en in de meeste landen is er te weinig on-the-job training.

Key Data on Learning and Innovation through ICT in European Schools 2011 (pdf, 124 p.)

Highlights (pdf, 4 p.)

Press message (pdf, 1 p.)

Auteur: Jan

  • Studeerde Moraalwetenschappen te Gent.

  • Werkt sinds 1998 op het departement Onderwijs en is er verantwoordelijk voor de coördinatie van het ICT-beleid.

  • Was en is als projectverantwoordelijke betrokken bij innovatieprojecten zoals PC/KD, het nascholingsproject REN Vlaanderen, Netwerk van Innovatieve Scholen, I-line,...

  • Is afgevaardigde van de Vlaamse overheid in het European Schoolnet en in diverse werkgroepen van de Europese Commissie (o.a. eLearning Committee en de ICT working group).

  • Coördineert momenteel de sensibiliseringsactie omtrent vrije software in het onderwijs.

  • Is lid van de begeleidingscommissie voor eigentijds filosofieonderwijs van het departement Onderwijs.

  • Publiceert regelmatig voor het tijdschrift "Mores", vakblad voor leerkrachten zedenleer en is redactielid bij "ICT en Onderwijsvernieuwing" van uitgeverij Wolters-Plantyn.

Eén gedachte over “EU rapport over ICT-integratie in Europese scholen”

  1. Elke twee leerlingen een computer is behoorlijk veel! In Groot-Brittannië is dat aantal helemaal al groot. Een goede voorbereiding op de toekomst zou ik zeggen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *