Dramatisch tekort aan stageplaatsen in de lerarenopleidingen

Voor een leraar in opleiding is de stage meestal het belangrijkste moment van het academiejaar. Sinds dit jaar lijkt deze zo noodzakelijke ervaring honderden studenten overal in Vlaanderen niet meer gegund. De toestand is dramatisch en pijnlijk voor alle betrokken partijen, zoveel is duidelijk. Maar vooral de studenten in opleiding zijn de pineut. Het missen van een stageplaats is een ontgoocheling van formaat en een aanslag op de kwaliteit van hun studieloopbaan.

De zogenaamde “expertisenetwerken”, de samenwerkingsverbanden tussen de lerarenopleidingen, hielden een bevraging en daaruit blijkt dat 30 tot 35 procent van de aanvragen geweigerd wordt. Volgens die bevraging weigeren steeds meer scholen systematisch stagiairs, wat dan weer de druk op andere scholen verhoogt. (De Standaard, 25/01/2011).

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) heeft, in samenspraak met de lerarenopleidingen, een task force opgericht die naar oplossingen moet zoeken, liet hij weten aan Vlaams parlementslid Kathleen Deckx (sp.a). (Het Laatste Nieuws, 25/01/2011).

De hogescholen verwijzen als oorzaak al langer dan vandaag naar het afschaffen van de mentoruren. Het mag dan ook niet verbazen dat minister Smet, die de uren heeft afgeschaft, dit argument weigert te aanvaarden. Volgens hem, aldus de hierboven geciteerde artikels, ligt de oorzaak bij de grotere stageomvang sinds de curriculumhervorming in 2006 en het recente gestegen aantal studenten in de lerarenopleiding.

Ook Tom Demeyer, voorzitter van de Vlaamse Vereniging van Studenten reageert via een persbericht. “We begrijpen de verhoogde druk op de leerkrachten die als stagebegeleider moeten optreden,” zegt Demeyer. “Het is dan ook verstaanbaar dat hier extra ondersteuningsmiddelen en maatregelen voor moeten zijn. Het afschaffen van de mentoruren mag echter geen excuus zijn om de maatschappelijke verantwoordelijkheid om toekomstige leerkrachten te vormen van zich af te schuiven”.

Wie een beetje de actualiteit binnen het onderwijs volgt, zag het probleem al lang aankomen. Met de mentoruren en de daaraan verbonden mentorenopleiding was er een gezonde samenwerking ontstaan tussen stagescholen en lerarenopleidingen, een win-win situatie waar iedereen zich kon in vinden. Met de afschaffing van het systeem werd in één keer alle expertise overboord gegooid en moet er weer gerekend worden op de goodwill van het werkveld. De minister gaat het oplossen met een “task force”. Maar kan er bij de leerkrachten nog een druppel bij?

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

2 gedachten over “Dramatisch tekort aan stageplaatsen in de lerarenopleidingen”

  1. Er kan bij de leerkrachten inderdaad nog nauwelijks een druppel bij. De werkdruk is de laatste jaren exponentieel toegenomen.
    En het mentorship, tenminste als dat professioneel gedaan wordt eist een voorbereidende fase, de les zelf, een nabespreking. Voor één les van 2 uur zit je al vlug aan tenminste 6 uur.

    Een ander aspect is echter ook dat je, als school die kwaliteitsvol onderwijs wil afleveren, het niet kan maken om een substantieel deel van de uren te laten geven door leerkrachten die niet de minste ervaring hebben.

    Scholen die dan toch die maatschappelijke verantwoordelijkheid willen opnemen, doen dit nu dikwijls maar voor een deeltje. Zoals mijn CVO. Ondanks de veel onbetaalde uren zijn we nog altijd bereid om een luisterstage te begeleiden. In héél uitzonderlijke gevallen een les laten geven. Maar meer kunnen we noch onze lesgevers noch onze cursisten aandoen.

    Christine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.