Over het muurtje : serious game

Collega-bloggers schreven eerder al over serious games. Een kleine zoekopdracht levert toch al snel 20 artikels op deze blog (http://www.edublogs.be/?s=game).

Ik hoef dus niet dieper te gaan dan te rapporteren over mijn aangename dinsdag : een seminarie in Mons (of moet ik Bergen zeggen?) over Serious Game. Het eerste in Wallonië met envergure. En met een groot deelnemersveld.

De bijhorende website is maar 4 pagina’s groot maar de resem aan voorbeelden die opgevoerd werden, mochten er zijn. 350 aanwezigen hebben rustig het inleidend debat aanhoord over “wat? geschiedenis? nut? effect?” en diens meer.

Interessanter waren de  daarop volgende presentaties van enkele verwezenlijkingen :

Het meermaals gelauwerde en bekroonde Silverfit : een Hollands wii-game om mobiel (tijdelijk) gehandicapten of ouderen met plezier terug aan het bewegen te zetten. Zeer geslaagd. En met een kijkje achter de schermen, nl. welke technologie er voor deze game is gebruikt. Je staat er soms niet bij stil wat je daarvoor nodig hebt maar het Brusselse bedrijf Softkinetic leverde de engine voor 3D-rendering en objectherkenning.

 Taatu verbaasde me. 1,5 miljoen kids gebruiken dit platform reeds. Een 2,5D wereld waar je als kid veilig kan rondlopen en allerhande leren, bestuderen, interageren, maken, … VT4 was al blijkbaar eerder langsgeweest want je kon als avatar je eigen “The Block” inrichten. Maar ook meer educatieve mogelijkheden die je als bedrijf, instelling kan benutten. ( taatu youtube filmpje-moet je zeker even bekijken)

Fishing Cactus is een KMO uit Bergen (Mons!) die games als advertising gebruikt. Niet echt nuttig voor onderwijs dus. Maar toch ook hier een duidelijke opkomst van mobile.

Mijn favoriete presentatie : Bricomania is een 2,5D game van de Waalse firma Crossroads waar je als stagiair in een Doe-het-zelf-zaak begint te werken. Met alles erop en eraan. Je komt in contact met collega’s waarvan je moet leren, je planning opstellen, klanten vriendelijk adviseren enz. Een echt leuke manier om je eerste werkervaring eens te simuleren. Een echte aanrader !

Het vermelden waard : de publieksprijs en trofee Now.belle werd voor deze eerste editie uitgereikt aan Les Secrets d’Ombyliss van Belle Productions, een game waarin een kafkajaanse wereld wordt opgevoerd om inzicht te krijgen in en je te sensibiliseren voor het thema “fysieke handicap”. Knap, mooi vormgegeven. Serious? Ja. Educatief? Minder. Maar wel interessant.

Nog even voor “la petite histoire” (ja ik was helemaal ondergedompeld) : we kregen een game mee naar huis en de kids hier thuis hebben NeuroDyssée mogen uittesten. 16jaar (m) zegt : “pfff. Dat is een domme quiz. 15jaar (v) zegt niet meer dan “Deuuuheuuuu. Saaaahaaaai.” En 12jaar(m) zegt : “Mooooeeeeiiiilijk zeg.” Zo zie je ook weer dat je als gamemaker de bal soms dik mis kan slaan.

Auteur: Ruben

Studies

  • Romanist, maar dan heel lang geleden.

  • Postgraduaat in bankwezen.

  • Bijscholing webmaster.

Job
  • Projectmanagement ontwikkeling e-cursussen bij VDAB.

  • Operationeel management van webleren bij VDAB.

  • Lid van Be-ODL.

Interesse
  • Webmaster en ontwikkeling van sites.

  • Leren, studeren en internetgebruik.

  • Kritische blik op actua.


http://joblog.vdab.be/webleren
http://www.eduportal.be

2 gedachten over “Over het muurtje : serious game”

  1. Mooi verslag van de studiedag. Genoten van je petite histoire.
    Nog dit meegeven. Volgend jaar wordt er mogelijks een nationaal event rond serious games wordt georganiseerd. Wordt vervolg zou ik zo zeggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.