Ondernemen kan je leren

Ondernemerschapsinitiatieven in het secundair onderwijs hebben een duidelijk effect op de creativiteit van leerlingen, op het verhogen van de intentie om te ondernemen en op de houding tegenover ondernemers. Dat blijkt uit de Effecto-studie. Uit dit recent onderzoek bij meer dan 200 scholen en meer dan 6000 leerlingen blijkt dat zowel langlopende simulatiespelen als korte activiteiten zoals bedrijfsbezoeken of een presentatie door een bedrijfsleider effect hebben.

Tijdens de Ondernemersklasseweek, die vorige week voor de vierde keer plaatsvond, krijgen dergelijke ondernemerschapsinitiatieven van diverse organisatoren extra aandacht.  Het thema van dit jaar was ‘durf’.

OndernemersklasseweekOp de agenda stonden onder meer het COOS-startevent met de trofee ‘Schoolteam met de meeste ondernemerskwaliteiten’, de ‘Durfdag’ met creativiteitssessies, de ‘Bedrijvendag’ voor leerkrachten en de ‘Mega Brainstorm’ over nieuwe en innovatieve producten in het stadion van AA Gent.

Heel wat dynamische scholen en SYNTRA namen ook zelf initiatief om in het kader van de Ondernemersklasseweek het ondernemen onder de belangstelling van hun leerlingen en leerkrachten te brengen. En dat door middel van workshops, een markt van mini-ondernemingen, een toneelvoorstelling over ondernemen, presentaties, bedrijfsbezoeken, … .

Vorige week werden dus heel wat leerlingen en leerkrachten bereikt met leuke en leerrijke activiteiten, waarvan we – dankzij de Effecto-studie– nu ook weten dat ze hun effect niet missen.

  • Tal van inspirerende voorbeelden over hoe je op school rond het thema ondernemen kan werken vind je in de verslagen van de Ondernemersklasseweek, in de inspiratiebundel die voor de Ondernemersklasseweek 2010 werd gemaakt, en meer algemeen op de website www.competento.be
  • Een samenvatting en de volledige Effecto-studie ’Leerlingen ondernemender maken, werkt het?’ is terug te vinden op de website van Flanders DC .

Auteur: Steven DP

Studies: Pedagogische Wetenschappen Job: Adviseur op de studiedienst Sectorale Netwerking bij SYNTRA Vlaanderen. voorheen werkte Steven steeds rond thema's op het 'snijvak' van onderwijs en werk: bij het ministerie van Onderwijs en Vorming, het Steunpunt WAV, Edufora, het Departement Werk en Sociale Economie, diva (o.m. opstart van het leernetwerk Toll-net) en www.wordwatjewil.be Interesse in e-leren, ondernemersvorming, en thema's in de volwasseneneducatie

Eén gedachte over “Ondernemen kan je leren”

  1. Herinneringen uit mijn onderwijspraktijk, een aantal jaren geleden. Niet om me op te dringen, gewoon ter illustratie, en omdat ook ik ervan overtuigd ben dat je ondernemen kunt leren. Niet dat ik de pretentie heb van het te kunnen aanleren, ik heb het wel willen stimuleren, zo goed en zo kwaad als ik kon.

    ‘Ondernemen’: het was ook een doelstelling (naast vele andere) in een miniproject Nederlands. Met een klas 5e-jaars (aso, Economie-Moderne talen + Moderne talen-Wetenschappen) organiseerden we een poëziewedstrijd: klas werd productiehuis. De wedstrijd werd door de jongeren bedacht, uitgewerkt en uitgevoerd met alles erop en eraan (van de conceptvergadering over taakverdeling, organisatie met promocampagne, bekendmaking van de winnaar in een persconferentie, prijsuitreiking). Het waren spannende uren voor leerlingen én leraar! Zou het lukken? Een volledige beschrijving van het project staat in een artikeltje dat in het vakblad VONK verscheen (http://www.slideshare.net/janien/gedicht-verzonden-een-literaire-creatie-een-literaire-productieproductie).

    Ook deden we mee met ‘ondernemer voor de klas’ (zie bv. de reacties van de leerlingen: http://janien.wordpress.com/2007/03/04/ondernemer-voor-de-klas-in-6-aso/).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.