Beyond 2.0 of leren 60 plus. Mijmerend, verlangend

Uit Stephen Downes’ presentatie New Tools for Personal Learning, 25 november 2009.

Leren als verlangen, een uiterst persoonlijke post

Neen, Het Onderwijs Moet Niet Veranderen, om het eens met een boutade op Maarten Cannaerts’ uitdagende titel te zeggen. Er waren tijden dat ik het tegenovergestelde ‘placht’ uit te schreeeuwen, maar tijden veranderen. En ik word hopelijk (!) ‘wijzer’ … 😉 Niets moet. Alles kan. Althans wat mij betreft. Ik wentel me immers om en om in mijn eigenste kleinste PLE’tje. Me, Myself and I, veilig verborgen in het grote webgewoel of Alleen Op De Wereld in solitary autonomy? Neen, toch. Me, We, Network! Zo verander ik.

Nee, ik ben niet vies van enige chaos. Mag ik mezelf een adept noemen van informeel leren? Noem het serendipisch leren. Recognizing patterns in de eeuwige en oneindige stroom van bronnen nowadays. Grofweg selecterend wat me op dit moment ‘past’, binnen mijn erg beperkte mogelijkheden welteverstaan. Vlinderend, verlangend. Zoals hier en nu. Een voorbeeld. Maybe a worstcasescenario. So what. Voor mij moet er niet nog meer zand zijn …  (Ai, wik en weeg ik mijn woorden wel, kom ik niet te zelfverzekerd en pretentieus over?)

Vlinderen in/over het web en neerdalen in de leerparadijzen van groten veraf en dichterbij. Een heerlijke ervaring: geprikkeld door nieuwsgierigheid, verlangend naar weten, surfing, sensing, experiencing …

In één van zijn nieuwste presentaties (voor audio en meer uitleg: hier op zijn blog) laat Stephen Downes me kennismaken met zijn toverformule ARRFF: Aggregate, Remix, Repurpose, Feed Forward. Evolutionair denken? ‘Voeding’ voor technology enhanced learning-experten en onderwijshervormers. Over PLE, your Personal Learning Environment. Over de mythe van solitary autonomy en het adagium Me, We, Network. Adembenemend, als je het mij vraagt.

Niet minder boeiend! De podcast van Dr. Smetty in haar English Soapbox waarin Wilfred Rubens, één van mijn allereerste leermeesters op het web, en Erwin van Hunen in discussie gaan over PLE’s en de impact van technologie op ons leren. Dr. Smetty (ja, dé Cindy De Smet van deze edublogs.be) maakte de tweedelige podcast als huiswerk in de connectivism-cursus CCK09 van Stephen Downes en George Siemens. Adembenemend: ze analyseert gretig reflecterend haar eigen PLE in dialoog met de genoemde experten. Zoekend, in blijde verwachting van steeds beter te kunnen en willen leren en ‘onderwijzen’ … Bewonderenswaardig. Bijzonder leer-rijk voor mij. Ze spreekt over de impact van de CCK09-cursus, o.a. haar gemis aan interactie, en in het gesprek wordt het verschil duidelijk tussen een LMS (Learning Management System) en een PLE.

Mijn tekst is rond. Het was nl. in de nieuwsbrief van George Siemens dat ik de link naar de presentatie van Stephen Downes vond. Daar maakte ik opnieuw kennis met Cindy De Smet als Dr. Smetty. En het waren Maarten Cannaerts’ beschouwingen waarop ik nog wilde reageren … op zeer persoonlijke wijze weliswaar.

Auteur: Janien

licentiaat Germaanse filologie en GHSO leraar Nederlands-Duits hoger secundair onderwijs (1970-2008) speciale interesse voor leesbevordering en literatuureducatie blogger sinds januari 2007: The Sausage Machine, experimentele leerblog voor Nederlands in 5 en 6 so. Vanaf 1 januari 2008: 'leerblog van Janien Benaets en de jeugd van tegenwoordig'. Welkom op http://janien.wordpress.com, http://janien.wikispaces.com, library wiki Duits di-da-deutsch.wikispaces.com en http://project07.wikispaces.com!

Eén gedachte over “Beyond 2.0 of leren 60 plus. Mijmerend, verlangend”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.