8 responses to ““Het Onderwijs Moet Veranderen!””

  1. Bookmarks for november 16th from 22:04 to 23:30 « ICT SG PSOL

    [...] “Het Onderwijs Moet Veranderen!” – [...]

  2. Christine

    Boeiend, boeiend, Maarten!
    Het relativeren geeft pas maar toch zou ik daar een critische noot bij durven plaatsen : voor mij moet het onderwijs echt wel veranderen, maar niet noodzakelijk naar meer turbo “internet”.
    Wel in de zin dat lesgevers moeten weten hoe jongeren hun informatie opdoen en moeten leren gelijke tred met hen te houden. en – want dat is hun taak : ook daarin vormen!.
    Nu gaan ze ongelooflijk af in de les : ze proberen ICT te integreren maar weten er de ballen van. Dan blijven ze er liever vanaf.
    En of we het zo goed doen, weet ik ook niet : talen gaan zeer snel achteruit en de zelfmoordcijfers in België bij schoolgaande jeugd moeten alleen onder doen voor Finland.
    Dat lijkt mij niet zo goed …

    En het hele ICT gebeuren in de scholen lijkt mij in de meeste gevallen een grote luchtballon die je zo doorprikt. Een paar documenten zetten op Blackboard of Smartschool, neem er ook maar Moodle en Dokeos bij en naar buiten uit is men met ICT bezig. Het enige wat studenten moeten doen is printen ipv naar de boekhandel te gaan.

    Dit gezegd zijnde : mooi stukje!
    Christine

  3. Steven Verjans

    Leuke bijdrage, Maarten.
    Maar misschien toch een aantal nuanceringen?
    - Soms heb je radicale ideeën nodig om kleine veranderingen op te starten, om als een soort katalysator op te treden, de knuppel in het hoenderhok te gooien, “de boel aan het bewegen te krijgen”. Natuurlijk wordt de soep nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Er gebeuren maar zelden echt grote veranderingen in een sociaal systeem.
    - Maar zoals Christine al aangeeft, is er in het onderwijs wel behoefte aan verandering. Als de maatschappij waarin je onderwijs zich bevindt, drastisch verandert van een industriële in een kennis-maatschappij, dan moet je onderwijssysteem ook mee veranderen. Onderwijs is bij uitstek een speelveld waar traditie en innovatie telkens op elkaar botsen, en waardoor veranderingen traag plaatsvinden.
    - Tenslotte, misschien moet je eens het volgende overwegen binnen KBC: Als je nu eens alle IT’ers vrije toegang tot het Internet geeft, en ze laat samenwerken met COBOL-specialisten in de rest van de wereld op wiki’s en blogs? Wat is dan het effect? Gaan zij strategische informatie verkopen? Gaan ze aandelen verhandelen met voorkennis?
    - Aan de andere kant, wat gebeurt er als je de Internetverbinding wegneemt bij de traders en de finance bankers? Misschien gaan die dan verplicht zijn om hun ‘informatie’ 3 keer te checken voor ze handelen, en misschien hadden we dan wel een bankencrisis kunnen vermijden?

    Just food for thought,

    Steven

  4. Jeroen

    Je nuances, Maarten, zouden een zinvol gebruik van digitale media in de klas ten goede kunnen komen, meen ik. Het gaat onder andere over verschillende manieren van zich uitdrukken, maar ook om: “As television brought the world into our living room, the Internet brought us into the world.” Ik sluit me aan bij zowat alles wat Christine schrijft. Stilstaan is achteruit gaan. Om die (ook economische) valkuil in ons onderwijs te vermijden, “Moet Het Onderwijs – toch echt wel een beetje ;) – Veranderen”. Geen revolutie maar een evolutie, denkt Monard dan. Aansluitend bij de (digitale) realiteit – “to close the gap between schools and the world outside”, zoals ik eerder al heb gezegd en geschreven.

    De kloof tussen zij met en zij zonder digitale ‘mindset’ lijkt te vergroten. ‘Zij’ zijn in dit geval leerkrachten. Misschien vergroot die kloof net om wat je schrijft en om wat ik blijf scanderen: realiteit – verweven – deel van het geheel. En dat geheel kan precies zijn wat jij op het einde van je blogpost beschrijft en UNESCO d.m.v. haar vier pijlers van onderwijs verwoordt. Een niet te onderschatten mate van holistisch denken is aan de orde bij de integratie van digitale media in onderwijs. Ik weet dat je van uitspraken houdt en sluit daarom af met een Aziatisch gezegde: “Vision without action is a daydream. Action without vision is a nightmare.”

  5. Radicale ideeën voor kleine veranderingen « ICT in onderwijs

    [...] soms zijn 140 karakters te weinig om wat te highlighten: blij met de aanzwengelende Edublogpost Het Onderwijs Moet Veranderen, herhaal ik hier mijn comment: De nuances zouden een zinvol gebruik van digitale media in de klas [...]

  6. Steven Verjans

    @Jeroen: prachtige wijsheid, dat Aziatisch gezegde !!!

  7. maarten

    Bedankt voor jullie reacties… voer voor discussie, da’s zeker. Iets om tussen pot en pint verder te zetten. In alle geval – vriend joris stuurt nog een mooie link door (uit 2005) die ‘de kenniseconomie’ ook wat nuanceert.
    http://www.streventijdschrift.be/artikels/05/DeBaeneOnderwijs.htm

    Fijn om in zo’n netwerk van gedachten te kunnen wisselen!

  8. Beyond 2.0 of leren 60 plus. Mijmerend, verlangend.

    [...] Het Onderwijs Moet Niet Veranderen, om het eens met een boutade op Maarten Cannaerts’ uitdagende titel te zeggen … Niets moet. Alles kan. Althans wat mij betreft. Ik wentel me immers om en om in [...]

Leave a Reply

Hou me op de hoogte van nieuwe reacties via e-mail. Je kan deze ook volgen zonder zelf een comment toe te voegen.