Van chaostheorie naar de praktijk van samen-e-leren

De e-leerder zit niet meer in zijn hokje. Hij heeft kennisgemaakt met de Web2.0 tools en communiceert ijverig met zijn medecursisten. Hij deelt zijn kennis, zijn ervaringen, zijn frustraties en… levert feedback. Zelf wordt hij er ook wijzer van. 

Als e-coach zie je het vaak met lede ogen aan. Je wordt meegesleurd in de chaos van nieuwe mogelijkheden. Je raakt het overzicht kwijt. Welke tools zijn er? Hoe kunnen ze een meerwaarde leveren in het leerproces? Wat zijn de gevolgen voor je rol als coach? 

Aan deze oefening in creatief denken is het seminarie gewijd. We willen je informeren, uitdagen en stimuleren om met collaboratief e-leren aan de slag te gaan.  

Programma

 8u30 : Welkom met ontbijt

 9u00 – 10u10 : Collaboratief e-leren: definitie en begripsvorming
Valère Awouters, coördinator Education & ict, KHLim departement Lerarenopleiding,
 

“The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write,

but those who cannot learn, unlearn, and relearn.”  (Alvin Toffler)

 Het connectivisme – namelijk beseffen dat er ook geleerd kan worden door met anderen online geconnecteerd of verbonden te zijn – in combinatie met ‘whisdom of crowds’, in de zin dat de gemiddelde groep veel intelligenter is dan de slimste individu in de groep, geeft een heel ander perspectief op leren, onderwijzen & begeleiden.

 Tijdens deze presentatie wordt het begip “collaboratief e-leren” nader omschreven en gekaderd in de leertheorie van het connectivisme.

  • Wat is collaboratief e-leren (niet) ?
  • Hoe en waar past dit in de didactische opbouw?
  • Wat zijn de voordelen, wat zijn de  gevaren ?
  • Moet deze chaos gestuurd en/of gecoacht worden?
  •  Hoe maak je het efficiënt?

10u 10– 10u50: Collaboratief e-leren: een case study rond het gebruik van tools
Margarita Pérez-García, Educational research, MENON Network EEIG

– presentatie in het Engels –

 We weten allemaal wat een blog, een wiki, een social bookmark is, maar hoe gebruiken we die efficiënt? Zijn er nog andere veelbelovende tools op komst ?

Met een praktische case study als uitgangspunt, een overzicht gegeven van de nieuwe Web2.0 tools die je kan gebruiken om het collaboratief e-leren te ondersteunen.

 10u50 – 11u10 : pauze

 11u10 – 11u50 : Collaboratief e-leren in het onderwijs
Wouter Hustinx, ICT-coördinator en onderzoeker e-learning, PHL

 Aan de hand van een aantal praktijkervaringen lichten we toe hoe collaboratief e-leren in het onderwijs zijn toepassing vindt.

 11u50 – 12u30:  Collaboratief e-leren in de bedrijfswereld
Dirk Kenis, Onderzoekscoördinator beeld & nieuwe media, PHL, Zaakvoerder iForumConsult

 Geïllustreerd met voorbeelden uit het bedrijfsleven wordt aangetoond hoe nieuwe inzichten rond kennisdeling en Web 2.0 opportuniteiten bieden voor collaboratief e-leren in een bedrijfscontext.

 Praktisch

donderdag 10 september 2009

8u30 – 12u30

ALM

Filip Williotstraat 9
2600 Berchem

 http://www.almpoint.be/index.html

Inschrijven op de site van BE-ODL : http://www.be-odl.org/si.aspx?id=330

Auteur: Ruben

Studies

  • Romanist, maar dan heel lang geleden.

  • Postgraduaat in bankwezen.

  • Bijscholing webmaster.

Job
  • Projectmanagement ontwikkeling e-cursussen bij VDAB.

  • Operationeel management van webleren bij VDAB.

  • Lid van Be-ODL.

Interesse
  • Webmaster en ontwikkeling van sites.

  • Leren, studeren en internetgebruik.

  • Kritische blik op actua.


http://joblog.vdab.be/webleren
http://www.eduportal.be

3 gedachten over “Van chaostheorie naar de praktijk van samen-e-leren”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.