Auteurs gezocht rond ICT en onderwijsvernieuwing!

Ik heb het altijd een voorrecht gevonden om artikels te mogen schrijven over mijn professionele bezigheden – artikels over onderwijsinnovatie, technologie, de millenniumgeneratie, of web2 in onderwijs. Wisten jullie dat er ook een Vlaamse publicatie is waarin artikels verzameld worden op het raakvlak tussen technologie en onderwijs? Uitgeverij Plantyn publiceert het losbladige tijdschrift “ICT en Onderwijsvernieuwing” (ICTO).

De uitgave richt zich tot iedereen die betrokken is bij onderwijzen en leren in scholen en instellingen: leerkrachten en docenten, ICT-coördinatoren, directie en middenkader, interne / externe begeleiders, CLB-medewerkers, inspectieleden… en tot alle onderwijsniveaus: basisonderwijs, secundair en hoger onderwijs en volwassenenonderwijs. De voornaamste focus is het zinvol didactisch gebruikmaken van ICT, betekenis van ICT op klas- en schoolniveau, krachtige leeromgevingen via ICT, werken met e-leeromgevingen, nieuwe ontwikkelingen en maatschappelijke uitdagingen, enz.

Vanuit de redactie zoeken we steeds naar goeie auteurs, die frisse of vernieuwende ideeën hebben of mooie projecten ondernemen rond ICT en onderwijsvernieuwing. Bij deze durf ik dan ook een oproep te doen aan edubloggend Vlaanderen – heb je een fijn idee, voerde je al eens een leuk project uit met ICT, wil je wat creatieve energie kwijt… neem dan eens een kijkje op de “word auteur” pagina bij Plantyn.

Mogelijke thema’s waarvan ikzelf hoop dat we nog een aantal boeiende artikels kunnen vinden, zijn bvb de nieuwe ICT eindtermen (“creatief omgaan met ICT” is mijn favoriet onontgonnen terrein!), of ICT om de millenniumgeneratie beter te bedienen.

Misschien tot hoors?

Auteur: Maarten Cannaerts

Doctor in de wetenschappen - natuurkunde, maar sinds 2001 vooral geïnteresseerd in nieuwe technologieën, onderwijsvernieuwing en (liever nog) de combinatie van beiden. Sinds november 2008 kennismanager bij kBC in Leuven. Bezig met allerlei vormen van informeel en nonformeel leren, beheer en validering van kennis... Tot november 2008 ICT coördinator op het De Nayer instituut en adjunct van de directeur bij het project Strategisch Onderwijs- en Vormingsbeleid (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap). Tot 2007 Projectcoördinator voor "CVO Online" , waar de Centra voor Volwassenenonderwijs in Vlaanderen toegang kunnen krijgen tot de digitale leeromgeving van BIS Online. Tot 2007 E-coach bij de online navormingscursus rond e-leren ('Elise' - E-learning for in-service teacher training). Elise is een online navormingsinitiatief voor docenten hoger onderwijs, en loopt (momenteel) binnen het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, de Associatie Universiteit Brussel, en de Karel de Grote hogeschool. Tot december 2008 Associate Lecturer bij The Open University (voor het vak "H804 - implementing online, open and distance learning"). Geïnteresseerd in digitale fotografie, (online) sociale netwerken, kennisbeheer, levenslang leren en alles wat met "internet" te maken heeft. Zijn internetarchief is op FURL terug te vinden, zijn gepubliceerde lezingen op slideshare, en zijn professionele pagina op linkedin.

Eén gedachte over “Auteurs gezocht rond ICT en onderwijsvernieuwing!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.