2 responses to “Anders denken in onderwijs”

  1. janien

    Heel interessant artikel!! Niet te missen. Overtuigd en overtuigend. Sterkend. Vlammend geblogd. ICT (ook in onderwijs) is al lang geen kwestie meer van tools kennen en gebruiken. Het is een ‘lifestyle’ die – ook volgens mij – een ‘mentaliteitsverandering’ vraagt. Die kan er (mijn bescheiden mening van niet-ICT’er, wél gebruiker) wél komen via massale inzet van web 2.0, en sinds enkele dagen 3.0. (Zie o.a. mijn blogpostje:
    http://janien.wordpress.com/2009/05/21/wolfram-alpha-volgens-hulbee/.)

    Er is veel om heel hoopvol te zijn: zie bijvoorbeeld de eTwinning, ThinkQuest, Innovative Teachers en KlasCement Awards van 20 mei 2009 in Brussel. (Ik wil dit laatste KC-voorbeeld zonder ‘persoonlijke pretentie’ geven …) Zoveel machtig en prachtig lerarenwerk. ICT groeit bottom-up het snelst in zoveel scholen. Overheid en beleid kunnen daar niet sterk genoeg op inspelen. Maar willen ze daarvan weten? Of willen ze hun eigen ivorentorenplannen in de oude bureaucratische langzaamheid ‘ontwikkelen’ en ‘op-leggen’? Ach, wie ben ik. Dit is zomaar een gedachte, hoor. Niet meer en niet minder …

  2. Pascal Craeye

    Hoopvol, dat is het woordje dat me gunstig stemt Janien. Hoopvol dat er veel goeie ideeën leven, vooral aan de basis. Ik zou hier nog een stapje verder durven gaan … Nog betere ideeën leven soms bij de leerlingen en de studenten. Alleen krijgen ze hier soms geen kansen … omdat er geen tijd is … omdat de kennis er wel eens zou kunnen onder lijden!
    Eergisteren was het weer zover. Een debat over onderwijs: http://www.deredactie.be/permalink/1.540112 “in het kader van de nakende verkiezingen”. Stak daar niet weer, net voor halverwege, de kennissen-vaardigheden-discussie de kop op. Laat ons nu eens positief denken en mensen opvoeren die iets zinvol te vertellen hebben i.p.v. steeds die zwart-wit populaire verhalen over de oppervlakte van een vierkant (sic).
    Ik heb zelf zo het gevoel dat er niet zo veel meer moet veranderen. Leerlingen zijn overtuigd, heel wat leerkrachten ontdekken nieuwe (ICT-)middelen om hun onderwijs te versterken. Academici en zelfs auteurs op deze blog gaan ervoor ;-) Waar schort het dan nog? Ergens in het midden zou ik zeggen.
    Het is niet OMDAT je inschrijft in je schoolreglement dat je een ELO gebruikt dat je de eindtermen haalt (lees: inspanning levert). Het is niet OMDAT je gekozen hebt voor de ene en geen andere ELO dat je niet moet openstaan voor de meer-waarde van de ‘concurrentie’ (Janien had het even over ThinkQuest).
    Ik heb zo het gevoel er in elke school ergens een barrière bestaat. Het is een probleem om directies en soms vakbegeleiders te overtuigen van de meerwaarde van pak weg WEB2.0. Als je met heel wat van DEZE beleidsmakers praat dan voel je dat die vastgeroest zitten in wat ik WEB0.1 zou willen noemen. “We hebben computers, we hebben internet, we hebben een ELO … dus wat is het probleem?”. Internet is al lang niet meer gebouwd rond een aantal statische pagina’s, opgezet door een paar techneuten. En DAT wordt veelal niet gesnapt!

Leave a Reply

Hou me op de hoogte van nieuwe reacties via e-mail. Je kan deze ook volgen zonder zelf een comment toe te voegen.