5 responses to “Let’s face it – sociale netwerken als nieuwe e-mail”

  1. Smetty

    Ik zou mijn geld niet zetten op Facebook als de nieuwe Microsoft. Er ‘rammelt’ gewoon te veel aan dat product, zowel de privacy issues, technisch, als conceptueel. Ik geloof dan ook niet dat zij het general platform worden. Zeker niet voor professionele doeleinden. Of ze zouden door Microsoft of Google gekocht moeten worden. Dan misschien.

    Het is een beetje zoals met Second Life vind ik. Je weet dat ze de wereld aan het veranderen zijn, maar de volgende stap is nog niet duidelijk.

  2. WouterVH

    sociale netwerken als nieuwe e-mail?
    Let’s face it ?

    ik heb amper een actieve facebook-account met amper een klein aantal contacten
    en ik vind het nu al een chaotische hoop onzin, prietpraat, onnozelheden.

    Communicatie?
    Eerder impulsief uiting geven van al je frustraties, maar dan van tientallen mensen tegelijk.
    Communicatie of een zee van overbodige ruis?

    Facebook gevestigde waarde ? Uhm, van wat precies?
    Van honderdduizenden mensen die tijdens hun werkuren openlijk hun tijd zitten te verdoen?

    Nee bedankt.

  3. janien

    Wil LinkedIn niet hét platform worden voor professionele doeleinden? (Ik leen woorden van Smetty.) Networking coach Jan Vermeiren schreeuwt dat toch van de daken, las ik op SYNC: http://sync.nl/met-z%c2%b4n-35-miljoenen-gelinked-de-recessie-uit/.

  4. maarten

    Ik ben in alle geval onder de indruk van linkedin. Ze zijn wakker geschud door facebook, en hebben (eindelijk) ook allerlei nuttige lessen geleerd:

    1. externe applicaties kunnen toegevoegd worden.
    2. Er is een ‘news’ lijn waarin je al het nieuws van je eigen netwerk ziet.

    Ik ben inderdaad niet onder de indruk van facebook, waar op die nieuwslijn alleen prietpraat en nonsens staat (ligt misschien aan mijn netwerk). Linkedin daarentegen is prachtig, productiviteit-verhogend, kennisdelings-stimulerend…, onder andere door die nieuwslijn en externe apps. Enkele voorbeelden:

    – Via status updates zie ik wat mijn netwerk /professioneel/ aan het doen is. Ik kreeg hierop al verscheidene berichten met collega’s die me meer info vroegen, of die zelf input gaven op mijn eigen bezigheden. Zou ik nooit via mail zo formeel ‘opvragen’, maar gebeurt nu automatisch.
    Via de nieuwslijn zie ik ook wie promotie maakt, wie van job verandert…
    (Voordeel tov twitter: alles is geintegreerd via één nieuwslijn/portaal)

    – Via de externe applicaties word ik geattendeerd op lezingen die collega’s geven, business trips die ze maken, boeken die ze lezen…
    Zonder blozen durf ik zeggen dat ik meer ben beginnen lezen (vakliteratuur) sinds ik de “reading list” op linkedin gebruik.

    Het geheim volgens mij; collaborative filtering werkt maar half half: amazon beveelt mij harry potter aan omdat het weet dat ik de dvd al kocht. Niet zo’n intelligent systeem, maar kan nu eenmaal niet beter.
    Linkedin echter (via de amazon plugin nota bene) kent mijn netwerk, weet dat ik in een bank werk, en beveelt mij veel intelligenter boeken aan op basis van netwerk, bedrijf/sector. Ben zo al op een aantal mooie vondsten uitgekomen, en zie zelf ook dat mijn eigen lectuur propageert doorheen (mijn) netwerk.

    Pittig detail: ik deel zelf ook veel liever mijn informatie (lezingen, boeken, links, blogs…) aan linkedin dan ik dat doe via bvb edublogs of mijn furl/delicious archief. Die archieven/blogs zijn immers ‘neutraal/anoniem’, terwijl ik dit op linkedin deel aan ‘mijn’ netwerk, dat er zichtbaar iets mee doet. Furl lijkt eerder een groot zwart gat waarin links verdwijnen en zelden iets terugkomt. Twitter hetzelfde: gebruik het niet meer voor status updates, maar vul tegenwoordig wel mijn linkedin status updates in, omdat ik de meerwaarde ervan direct(er) ervaar.

    Ik ben in alle geval geweldige fan.
    Geef trouwens een lezing over deze thema’s op de SAI summit (22/4).

Leave a Reply

Hou me op de hoogte van nieuwe reacties via e-mail. Je kan deze ook volgen zonder zelf een comment toe te voegen.