Drastische onderwijshervorming toegejuicht

Nieuws van de (lente)dag. Ik neem in cursief over van MSN Nieuws. Dat overneemt van DeMorgen.

Onderwijshervorming schaft aso, tso en bso af

Geen Latijn in de eerste twee jaar van het secundair onderwijs, lesblokken van twee à drie uur en een afschaffing van de opdeling in algemeen, technisch en beroepsonderwijs. Dat zijn enkele opvallende punten uit een voorstel tot hervorming van het secundair onderwijs dat besteld is door Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke. De Morgen kon het plan inkijken.

Een begin maken met een hervorming van het secundair onderwijs was voor sp.a-minister Vandenbroucke het laatste agendapunt voor de verkiezingen van juni. Om de aansluiting met het basisonderwijs te vergemakkelijken wordt voorgesteld om de lesuren van vijftig minuten te vervangen door blokken van twee à drie uur. Het merendeel van de lessen bestaat uit een basispakket, waarbij een grotere aandacht is voor cultuur en technologie. Een viertal uur per week zal men kunnen kiezen uit een van de vier zogenaamde “belangstellingsgebieden”: “natuur en techniek”, “talen en cultuur”, “handel en economie” en “gezondheid en samenleving”. Zij vervangen de huidige opdeling in aso, tso en bso. Daarnaast komen er ook nog twee “keuze-uren” die mogelijk besteed zullen worden aan remediëring. (DWM)

Een eerste reactie

* Voor een afschaffing van de beschotten tussen aso en tso heb ik altijd al gepleit, o.a. hier, n.a.v. uitspraken van Mieke Van Hecke van het VSKO in de zomervakantie 2007. Ik denk dat ook Peter Dedecker deze hervorming zal toejuichen. Het einde van de waterval eindelijk in zicht. Iedereen ‘geleerd’.

* Ook wat lesblokken betreft: hoera! Alleen al organisatorisch zoveel comfortabeler en efficiënter: zeker ook voor project- en ander groepswerk, voor samenwerking onder vakken, collega’s, klassen. Voor infrastuctuurbenutting, buitenschoolse activiteit. Ik heb het geluk gehad van voor mijn schoolvak Nederlands meestal over blokken van twee lesuren te kunnen beschikken: dat betekende volgens mij een hoger rendement en een grote tijdsbesparing.

* Geen onderwijsvernieuwing zonder cultuur en technologie! Dat spreekt vanzelf. Laat het u/jou nog maar eens gezegd zijn van een (edu)(lit)bloggertje.

Onderwijshervorming. Education reform. Niet alleen Vlaanderen, ook Obama ligt er vandaag wakker van. Zo meldt Associated Press via mijn Google Alerts.

Dit artikel verscheen vandaag ook in The Sausage Machine.

Auteur: Janien

licentiaat Germaanse filologie en GHSO leraar Nederlands-Duits hoger secundair onderwijs (1970-2008) speciale interesse voor leesbevordering en literatuureducatie blogger sinds januari 2007: The Sausage Machine, experimentele leerblog voor Nederlands in 5 en 6 so. Vanaf 1 januari 2008: 'leerblog van Janien Benaets en de jeugd van tegenwoordig'. Welkom op http://janien.wordpress.com, http://janien.wikispaces.com, library wiki Duits di-da-deutsch.wikispaces.com en http://project07.wikispaces.com!

7 gedachten over “Drastische onderwijshervorming toegejuicht”

  1. Even de commentaren in de kranten erop na gelezen. Bovenstaand artikel blijkt over voorlopige conclusies van een werkgroep te gaan

    Uit De Standaard (21/03/09):

    “Zo staat in de ‘kladversies’ van de nota’s van de groep-Monard. “Die experts moeten minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke in april een blauwdruk voor het middelbaar onderwijs van de 21ste eeuw afleveren.

    ‘Ik wil de nota’s pas hebben als de commissie ze als af beschouwt’, zegt de minister.

    De lerarenvakbonden reageerden gisteren kritisch tot negatief op een uitgelekt deel van een oude versie van een nota van de werkgroep-Monard. Ze zijn onder meer bang dat er voor de leraars veel gaat veranderen. Ook het hoofdkwartier van het katholiek onderwijs gromt. Wij zijn niet betrokken, luidde het. Maar dat is logisch. De commissie is een groep experts die een blauwdruk maakt – een realistische schets van een mogelijke hervorming. Die bindt niemand, maar maakt onderhandelen later makkelijker.”

    Het gaat over uitgelekte, voorlopige, oude nota’s van een werkgroep…
    Ik ga met je mee dat hervorming nodig is Janien. Wetenschappelijke studies bewijzen dat wij het watervalsysteem in stand houden. En dat moet veranderen. Maar ik vrees dat drastische hervormingen niet direct voor morgen zullen zijn.

  2. @ Smetty
    Naar dat fameuze ‘hervormingsplan’ … ik moest er nog naar op zoek gaan toen ik mijn impulsreactie schreef. Dat nieuws op Radio 1 die morgen, over het ‘voorstel’ dat De Morgen had mogen inkijken: niet helemaal duidelijk – kwakkel? Ik zou verwacht hebben van de minister direct zelf aan het woord te horen met een uiteenzetting, maar niets daarvan. Ik had enkel even op zijn site gekeken, maar niets te zien over hervorming van het secundair. Zoals jouw onderzoek uitwijst, gaat het dus om een “gelekte nota”, niet om een eindrapport.

    Gelukkig weten we nu beter. Wachten op meer nieuws in april. Wat niet wegneemt dat ik (en sommige anderen) ondertussen blijf snakken naar anders en beter (secundair) onderwijs …

  3. Ik ben niet akkoord!
    * Afschaffen van aso, bso en tso lijk mij niet verstandig: de kwaliteit van vakken kan nooit zo goed zijn als er gesnoeid wordt in de uren dat een vak krijgt omdat er meer en uiteenlopendere vakken gegeven moeten worden. Dat doet niet alleen de kwaliteit van ons onderwijs dalen, maar zorgt ook dat elke individuele leerling met individuele talenten beperkt wordt in het ontwikkelen van deze talenten. Ik vind evenzeer dat er meer aandacht moet zijn voor bepaalde zaken, maar ben van mening dat eerder het lager onderwijs een aanpassing verdient dan, zodat leerlingen gerichter kunnen kiezen voor aso, tso of bso. Nu is het lager onderwijs voornamelijk een basis op aso, met de talen en wetenschapsvakken als focus. Door daar een aantal vakken meer in te voegen die wat meer voorbereiden op technisch of beroepsonderwijs wordt de ‘overgang van lager naar middelbaar’ (die volgens mij niet zo problematisch is als vaak wordt voorgesteld, ik ken persoonlijk zo goed als niemand die problemen had met die overgang) ook al een beetje vergemakkelijkt.
    * lesblokken zou de efficiëntie van de lessen wel eens serieus kunnen doen afnemen, tenminste als er geen korte pauzes (vb. 5 minuten) ingelast worden. De concentratie van een student is namelijk slechts 45 (!) minuten optimaal, in die tijdspanne je in staat effectief veel op te slaan van wat je hoort in de les. Door lesblokken van 2 à 3 uur te geven gaat de helft van de leerstif ‘verloren’ door het tekort aan optimale concentratie. Veel beter vind ik wat mijn middelbare school deed: de vakken zo inplannen dat er geregeld 2u achter elkaar hetzelfde vak gegeven werd. Dan ligt de keuze nog steeds bij de school, wat ik beter vind aangezien het schoolpersoneel zelf het beste kan inschatten wat nodig is om haar kwaliteit te optimaliseren, daat heeft een minister normaal gesproken iets minder zicht op.
    Mijn middelbare school was er goed in, en de communicatie tussen de leerlingen, het personeel en de directie was naar mijn weten ook prima, zodat met iedereen rekening kon gehouden worden.
    *tenslotte: latijn in de eerste graad laten wegvallen? En dan nog es dik snoeien in het aantal uren ook?No way. Het is in die jaren dat ik de grootste basis aangelegd heb! Door die 2 jaren, waar de focus voornamelijk op het ‘drillen’ van woordenschat en grammatica lag, krijg je de kans om meer te ontdekken van de Romeinen dan enkel hun taal: hun gevoel voor poëzie, hun prachtige literaire meesterwerken, hun knappe filosofen en hun indrukwekkende rechtsysteem, alsook de cultuur naast deze 3 elementen komen voornamelijk in de 3 laatste jaren van de humaniora aan bod. Daar leg je dan een basis die te pas komt in zo goed als alle universitaire studies! het Latijn is niet alleen een taal die voorbereid op de Taal- en Letterkunde, maar is ook de taal van de wetenschap (ik spreek uit ervaring: het komt goed van pas!) en de overige aspecten van het vak Latijn (zoals bovenvernoemde rechtsyteem en filosofie) is een zeer goede basis voor elke humane of rechtsgerelateerde richting, of zelfs vakken die in alle richtingen aan universiteit gegeven worden (ik kan moeilijk een richting bedenken die geen rechtsvak of filosofisch vak heeft).
    Dus: minister Vandenbroucke: slaap er nog maar eens een paar nachten over…

  4. Ik ben het helemaal eens met Isaura. De fout zit voornamelijk in het lager onderwijs, niet in het middelbaar. Als er voor 6 uur keuzevakken wordt voorzien wil dit zeggen dat je voor de overige 26 lesuren samenzit met een mix van ‘aso-,bso- en tso’ers’. Maar.. hoe is dit haalbaar? Voor een vak als L.O. of M.O. zullen er geen problemen zijn maar je kan toch niet verwachten dat een leerlingen die vroeger naar het BSO zou zijn gegaan, op hetzelfde ‘niveau’ kan discussiëren als een goede ASO-leerling? Dit is enorm vervelende voor beide partijen lijkt me.. Ik ben benieuwd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *