De wereld in 2019?


Wil je ook weten hoe de wereld er in 2019 uit zal zien? Doe zeker mee aan het eerste massively multiplayer forecasting spel Superstruct (http://www.superstructgame.org).

The Institute for the Future (werk nu daar!) zette dit spel op om na te denken over de toekomst. Het is gebaseerd op het feit dat duizenden gemotiveerde deelnemers bloggen, schrijven, interageren, nadenken…, over de toekomst in 2019: wie ben ik, wat voor werk doe ik, wat zijn mijn problemen, hoe los ik die op,…
Het is een soort role playing game, maar dan nuttig ingezet om te voorspellen wat trends en antwoorden zijn.

Vooral boeiend dat zij zelf ook veel input leverden en voorstudiewerk deden: ze delen de uitdagingen op in vijf grote delen, nl. ravenous (voeldselvoorziening), quarantine (ziektekiemen wereldwijd), power struggle (stroomvoorziening), generation exile (massale volksverhuizingen vanwege klimaat, oorlog…), en outlaw planet (massale online anarchie, kraken van servers, verloren gaan van privacy…)
Elke uitdaging kreeg (krijgt) een achtergrondfim, rapport, user blogs, expertencommissies…,

Men voorziet ook een aantal mogelijke oplossingspistes voor de uitdagngen, bvb. meer en betere instrumenten om met honderdduizenden online samen te werken, instrumenten om je online identiteiten te beheren, leadership (waardoor onze leiders zich erg bewust worden van de relatie planeet-mens), swarm intelligence (waardoor massa’s mensen toch pseudo-intelligentie beginnen vertonen šŸ˜‰

Knap spel… benieuwd wat daaruit zal volgen! Ik vind het vooral spectaculair wat voor innovatieve werkvormen men gebruikt om de combinatie te maken tussen “experten” en “deelnemers”… De interactie tussen alle gebruikers en groepen zou een dynamiek moeten geven van jewelst!

Wat heeft dit met onderwijs te maken? Ik vind dit persoonlijk een erg rijke site, vol achtergrondrapporten, mooie (verzonnen Ć©n echte) verhalen, uitdagingen Ć©n antwoorden voor de toekomst… je weet wel, die toekomst waarop wij onze jeugd proberen voor te bereiden.

Auteur: Maarten Cannaerts

Doctor in de wetenschappen - natuurkunde, maar sinds 2001 vooral geĆÆnteresseerd in nieuwe technologieĆ«n, onderwijsvernieuwing en (liever nog) de combinatie van beiden. Sinds november 2008 kennismanager bij kBC in Leuven. Bezig met allerlei vormen van informeel en nonformeel leren, beheer en validering van kennis... Tot november 2008 ICT coƶrdinator op het De Nayer instituut en adjunct van de directeur bij het project Strategisch Onderwijs- en Vormingsbeleid (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap). Tot 2007 Projectcoƶrdinator voor "CVO Online" , waar de Centra voor Volwassenenonderwijs in Vlaanderen toegang kunnen krijgen tot de digitale leeromgeving van BIS Online. Tot 2007 E-coach bij de online navormingscursus rond e-leren ('Elise' - E-learning for in-service teacher training). Elise is een online navormingsinitiatief voor docenten hoger onderwijs, en loopt (momenteel) binnen het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, de Associatie Universiteit Brussel, en de Karel de Grote hogeschool. Tot december 2008 Associate Lecturer bij The Open University (voor het vak "H804 - implementing online, open and distance learning"). GeĆÆnteresseerd in digitale fotografie, (online) sociale netwerken, kennisbeheer, levenslang leren en alles wat met "internet" te maken heeft. Zijn internetarchief is op FURL terug te vinden, zijn gepubliceerde lezingen op slideshare, en zijn professionele pagina op linkedin.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.