Hole in the wall…

Zo af en toe – heeeeel af en toe – kom je een lezing tegen die je verandert.
Ik bekeek vanmorgen op de trein de lezing van Sugata Mitra op de T.E.D conferentie. Overigens, als je op één video-podcast geabonneerd bent, zorg dan dat het dit is: een reeks lezingen van geïnspireerde sprekers, over techologie, onderwijs, kunst, cultuur, de wereld, verandering, innovatie, creativiteit… Echt fijn om je grenzen af en toe te verleggen.

Anyhow, Sugata Mitra dus… Hij bracht een prachtverhaal hoe kinderen “zichzelf onderwijzen met technologie”. Jaja, ik zie de sceptici al afhaken. Doe gerust – ik was ook sceptisch, “de rol van de lesgever”, weet je wel.
Hij verwees op prachtige wijze naar de uitspraak “any teacher who can be replaced by technology, should“.

Het experiment gaat als volgt. Plaats een computer met touchscreen door een “hole in the wall” naar bvb een ghetto, of plaats een internetkiosk op een plattelandsdorpje in het midden van de woestijn, en kijk wat er gebeurt. Geen ondersteuning, geen lesgevers, geen leertrajecten, zelfs geen woordenboek Engels-Swahili.
Binnen de kortste keren zag hij keer op keer hoe jongeren rond de pc kwamen staan, experimenteren, elkaar uitleg geven, via trial-and-error zien hoe je kan browsen, software opstarten, ja de kinderen pikten zelfs een 200-tal Engelse woorden op om zich te behelpen (stop, start, exit, file, run…). Het leukste aan het verhaal: er staat telkens dus één jongere aan de computer dingen te doen, daarachter staan vier jongeren te zeggen wat die moet doen, en daarachter nog eens 16 jongeren te roepen wat die vier moeten zeggen.
Achteraf werden leerwinsten bestudeerd, en vreemd genoeg zien zij leerwinst bij alle jongeren, niet alleen zij die frequent met de pc bezig waren. Zij leggen alles uit aan elkaar, en door te observeren leren ze ook.
Multiplicator-effect noemt men dat.

Zijn mening is dan ook erg duidelijk. We moeten dringend investeren in technologie voor de meest achtergestelde gebieden. Investeren daar zal veel meer opleveren dan de marginale winsten die we in het rijke Westen halen… Wij hebben immers al (goeie) lesgevers, infrastructuur, ondersteuning…

Daarom is het idee van Nicholas Negroponte nog niet zo slecht. Zorg voor miljoenen goedkope laptops om naar de derde (en vierde?) wereld te sturen.

Mooie verhalen… Zo zouden er meer moeten zijn…

3 responses to “Hole in the wall…”

  1. Jozefien!

    Zeeeer schone uitspraak!

  2. Sara Gilissen

    Maarten,

    op de jaarlijkse eTwinning conferentie in Boekarest (februari 2008) hebben we de kans gehad om Sugata Mitra live aan het werk te zien. Inderdaad inspirerend en confronterend.
    Voor de aanwezige (Europese) leerkrachten ook een beetje provocerend: “ieder kind dat wil leren, zal leren als je hem of haar de kans geeft… ” Ook zonder leerkracht dus.
    De boodschap is dus niet alleen investeren in technologie in het Zuiden, maar ook in innovatie en creativiteit in het Noorden!
    Lees verslag op: http://www.etwinning.net/nl/pub/news/news/etwinning_conference_2008.htm

  3. Arne Vandenbussche

    Maarten, ik zag Sugata Mitra in februari op het e-learning congres in Utrecht… en ja, zijn lezing maakt ook een grote indruk op mij.

Leave a Reply

Hou me op de hoogte van nieuwe reacties via e-mail. Je kan deze ook volgen zonder zelf een comment toe te voegen.