Je bent jong en je wil wat…

Het zal toeval zijn, maar de laatste maanden gebeurt er toch wel wat studiewerk rond een bepaalde gebruikersgroep van het internet en hun verwachtingen tegenover leren en werken : de net-generatie, de digital natives, de einstein-generatie, de e-generatie, de homo zappiens…

En waar studiewerk wordt verricht, worden artikels/studies geschreven zoals in Opleiding & Ontwikkeling, uitgave juni 2008 (die hebben verdorie nog geen online versie??? shame!)

En waar studies worden geschreven, worden seminaries georganiseerd :

De rode draad doorheen mijn persoonlijke kennismaking met dit thema is Pedro De Bruyckere. (waarvoor hartelijk dank Pedro ! Heb je zin om occasioneel schrijver van deze blog te worden?)

En wat typeert deze jongeren dan?

1. Generatie Einstein is mediasmart. Opgegroeid in een 24/7 informatiewereld waardoor informatie over elk denkbaar onderwerp razendsnel gaat, informatiemonopolies niet bestaan, waardoor ze eerlijkheid en openheid eisen.

2. Zij zijn professionele ontvangers, die snappen hoe communicatie en marketing werkt. Als een product/campagne/idee/dienst voor hen niet relevant is of hen om wat voor reden dan ook niet raakt, dan zien of horen ze je niet, ben je onzichtbaar.

3. Ze staan constant in contact met elkaar, waardoor informatie razendsnel verspreid wordt. Dit kan positief zijn (buzz rondom een product dat leidt tot verkoop), maar ook negatief (buzz rondom een film waardoor die flopt)

4. Generatie Einstein hecht emotionele waarde aan middelen en media. Zo zien zij een computer en een mobiele telefoon als een sociale machine, als onderdeel van de manier waarop ze in constant contact staan met hun sociale netwerk van vrienden en kennissen. Zij vinden technische functies van middelen en media niet interessant. Deze zijn ondergeschikt aan de emotionele functie.

5. Generatie Einstein maakt onderdeel van verticale segmenten, een segment gebaseerd op hobby en interessen, dat zich wereldwijd uitstrekt over alle leeftijden en nationaliteiten.

6. Generatie Einstein is gewend aan lezen en direct reageren. Zij zijn eraan gewend te praten, maar ook te luisteren. Zij verwachten tweerichtingscommunicatie, waar wij gewend zijn aan eenrichtingsverkeer. Zij zijn ook zelf zenders geworden. Op het internet profileren ze zichzelf door middel van weblogs en profielensites.

7. Generatie Einstein heeft respect voor iedereen die zichzelf is, authentiek en oprecht met een ware identiteit, niet gekopieerd, maar volstrekt zichzelf. Je hoeft het niet met zo’n persoon eens te zijn, je hoeft die persoon zelfs helemaal niet aardig te vinden, het belangrijkst is dat iemand echt is. Bedrijven moeten dan ook zichzelf blijven en niet jong of hip gaan doen.

Bekijk de presentatie van Pedro op slideshare :

En hoe willen jongeren leren ? Wat verwachten ze van toekomstige werkgevers?

Ze vertellen je het op deze steengoede film met interviews. ( Echt de moeite waard maar opgepast : traaaaaaag ! ) Het zijn allemaal studenten van de Provinciale Hogeschool Limburg. Je weet wel… “de school met de laptop”.

De onderstaande presentatie van Wouter Hustinx van de PHL is slechts een deeltje, maar dan wel dat deeltje wat mij persoonlijk is bijgebleven : E-learning evolueert want de doelgroep en de techniek evolueert.

En wat moeten bedrijven bieden om deze jongeren te werven / te houden?

Wel hier toch al enkele tips :

* wees eerlijk en authentiek.
* stop met mailen (want dat is outdated en traag)
* gebruik instant messaging
* stel web2.0 applicaties ter beschikking
* laat hen informeel samenwerken en communiceren
* geef hen zelfstandigheid
* zorg voor technologische tools
* ..? (zelf aanvullingen? zet het in de commentaren.)

Er valt nog veel te zeggen over dit thema, maar laten we toch ook niet alles over één kam scheren. Er is nog een groep van jongeren die de digitale trein mist, er is nog een groep die niet de capaciteiten heeft ontwikkeld om zelfstandig te leren, te werken, te ontdekken.
Dus is de e-generatie zoveel anders dan voorgaande?

Auteur: Ruben

Studies

  • Romanist, maar dan heel lang geleden.

  • Postgraduaat in bankwezen.

  • Bijscholing webmaster.

Job
  • Projectmanagement ontwikkeling e-cursussen bij VDAB.

  • Operationeel management van webleren bij VDAB.

  • Lid van Be-ODL.

Interesse
  • Webmaster en ontwikkeling van sites.

  • Leren, studeren en internetgebruik.

  • Kritische blik op actua.


http://joblog.vdab.be/webleren
http://www.eduportal.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.