Studeren waar en wanneer je wil

Komt het door mijn werk aan de Open Universiteit Nederland, dat de berichten mijn aandacht trekken, of is er echt een groei merkbaar in het afstandsleren in Vlaanderen? Op maandag werd mijn aandacht getrokken door een bericht in DS Online met als titel Studeren waar en wanneer je wil, over het Open Hoger Onderwijs aan de hogeschool Katho. Vooral dit citaat vond ik opmerkelijk:

Het valt de docenten daarbij op dat veel studenten helemaal geen behoefte hebben aan fysiek contact. ‘Via de virtuele contacten wordt een echt community-gevoel gecreëerd’, aldus nog Halsberghe. ‘Vaak zijn die contacten zelfs intenser dan in levenden lijve.’

Contacten met de ‘gewone’ studenten van de hogeschool zijn zeer beperkt. ‘We hebben eens gemengde, lessen gegeven, en dat is erg tegengevallen. De jongeren konden niet goed verdragen dat die volwassenen zo gemotiveerd waren.’

Hier moest ik toch even slikken… Is er echt een dergelijk groot verschil in motivatie tussen generatiestudenten en volwassenen? Mijn eigen ervaring bevestigt dit beeld wel, moet ik zeggen. Onlangs nog stond ik voor een groep bijna-afgestudeerde bachelor- en masterstudenten in een transnationale opleiding, en mocht ik een verhaal vertellen over e-learning 1.0 vs. 2.0. Mijn idee was er een interactieve sessie van te maken, maar het was alsof ik voor een groep zombies stond, die niets liever leken te willen dan verveeld zitten luisteren naar een hoorcollege. Is dit herkenbaar?
Er was nog een andere opvallende uitspraak van Katho’s algemeen directeur:

Zo kunnen de studenten steeds meer lessen op video bekijken. ‘Een hoorcollege is vaak de beste manier om de leerstof te verwerken’, verklaart Halsberghe die manier van werken.

Ik ben het niet helemaal met Halsberghe eens, vrees ik. Voor sommige inhouden en sommige groepen mensen kan een hoorcollege inderdaad een aangewezen onderwijsvorm zijn, maar mijn ervaring is dat het maar om een beperkte set gaat. Vooral als het om afstandsleren gaat, kan je best afwisseling voorzien in de leeractiviteiten die je aanbiedt.
Net vorige week was ik bij de opstart van het onderzoeksproject “Open Hogeschool” aan de KHLimburg, waarin zal onderzocht worden welke “blend” van leeractiviteiten het meest geschikt is in uiteenlopende settings en voor uiteenlopende inhouden. Tijdens die opstartsessie was er een interessante getuigenis van een oud-student van de OUNL, die enkele jaren geleden zijn master’s diploma behaalde puur via afstandsleren. Hij onderstreepte het belang van goed leermateriaal, en zei dat hij het persoonlijk niet erg had gevonden om alleen en aan eigen tempo te studeren. Werken in groepjes was vaak hinderlijk, omdat je dan van anderen afhankelijk was. Onze ervaring met EliseLeren – aan de andere kant – toont aan dat het leren in groepen en aan een voorafbepaald tempo (het zgn. cohort-principe) door de Elise-deelnemers wel gesmaakt werd, tenminste voor die korte cursusperiode van 10 weken.

De opdracht bij afstandsleren lijkt dan ook te zijn: “try to find the right blend”…

Auteur: Steven

Germanist en Doctor in de beleidsinformatica Sinds april 2007 Universitair Docent bij het Onderwijstechnologisch Expertisecentrum OTEC aan de Open Universiteit Nederland in Heerlen. Voordien senior researcher bij AVNet aan de KULeuven . Werkte daar als onderzoeksverantwoordelijke met enkele internationale projecten rond e-leren, als e-coach en coördinator binnen de EliseLeren vorming 'E-leren voor docenten hoger en volwassenenonderwijs'. In 2003-2004 was hij verbonden aan de afdeling nascholing en voortgezette lerarenopleidingen van de Katholieke Hogeschool Limburg. Is actief binnen het vrije methodeonderwijs in Vlaanderen, onder andere als voorzitter van 't Schommelbootje. Onderhoudt in zijn vrije tijd ook een persoonlijke weblog, een lijst met links, en een fotoalbum

2 gedachten over “Studeren waar en wanneer je wil”

  1. Interessante links… Ik denk dat het inderdaad een fundamenteel verschil is of je les geeft aan ‘ervaren’ studenten of aan ‘generatiestudenten. Om ervaringsgericht te leren, moet je uiteraard eerst (levens)ervaring hebben. Lesgevers leren bijvoorbeeld het beste door te praten over hun eigen onderwijs (zie het succes van de ELISE cursus), maar in de lerarenopleiding zelf is dit concept problematischer omdat de (generatie)studenten een te beperkte leservaring hebben.

    ‘Open Hogeschool’ is in alle geval een interessant concept – zijn ook in Brussel rond aan’t brainstormen…

  2. Of het werkt met traditionele lessen weet ik zo niet. Het zal enigszins het kaf van het koren scheiden zoals dat heet, en nog enkel de echt overtuigde studenten belonen. De video of de student van tegenwoordig die een tijdje geleden de ronde deed, doet echter vermoeden dat het hoe dan ook een onstopbare ontwikkeling is. Wie weet.

    Wat ik wel weet is dat we bij ons op het bedrijf net een online screencasting tutorial site hebben gelanceerd, http://www.teach-me.org. Daar is het de bedoeling dat het lijkt alsof je les krijgt, maar dan gewoon met video. Het is ons plan om echter ook de wiki dan wel forumzijde van het project verder uit te breiden zodat abonnees onderling ook aan de slag kunnen. En daar zie ik echt wel toekomst in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.