Webleren : waarvoor kiest de webcursist ?

Met de jaarwenteling duiken er weer overal lijstjes en resultaatrapporten op. Zo is het mijn taak om te rapporteren over webleren, het lijstje van meest gevolgde webcursussen samen te stellen en er proberen tendenzen uit te filteren. Maar Edublogs krijgt de primeur 😉

Eerst even de cijfertjes.

Er liepen in 2007 ongeveer 24.000 inschrijvingen binnen voor de ongeveer 100 webcursussen bij VDAB. (In 2006 waren dat er 22.000 ) Tellen we daar de “Blended Leerders” bij (=cursisten in de competentiecentra van VDAB met inschrijvingen voor webcursussen) en de accounts voor partnerscholen, dan komen we aan 29.000 inschrijvingen. Een topjaar dus. Oef… 😉

Dan het lijstje van de 20 meest populaire webcursussen :

Excel 2003 1354
Cursus HTML 978
Binnenlandse Handelsdocumenten 893
Word 2003 855
Kleuradvies voor kleding 832
Starten met je eigen zaak 786
Access 2003 769
Solliciteren 728
Assertiviteit in de werksituatie 703
Verkooptechnieken 691
Nederlandse spelling 623
Computerbeveiliging 576
Dreamweaver 8 536
Powerpoint 2003 Basis 506
Business English 504
Basis Rekenen 499
Initiatie Boekhouden 493
PHP 489
Hedendaagse Kantoortechnieken: binnormen 483
Klantgerichte communicatie 467

En tenslotte de tendenzen :

  1. De typische onderwerpen voor webleren scoren hoog : bureautica, internettechnologie (zoals dreamweaver, html, php…). Nihil novum sub sole.
  2. Soft Skills blijken een constante te worden in de top 10 en 20. (Assertiviteit, verkooptechnieken, communicatie). Ook verleden jaar waren dit toppers. Webcursisten verkiezen dus dergelijke onderwerpen in de geborgenheid van eigen scherm zonder groepsconfrontaties ? Misschien moeten we om die reden daar ook de eerder verrassende “Basis Rekenen” bij catalogeren?
  3. Vreemde eend in de bijt is “kleuradvies voor kleding”. Ook verleden jaar een top 10 webcursus. Vanitas vanitatum et omnia vanitas.
  4. De administratieve beeldschermwerkers grijpen blijkbaar ook meer en sneller naar online leren. Dat merk je aan “business english”, “initiatie boekhouden”, “handelsdocumenten”…
  5. Mensen met technische voorkeuren en achtergrond blijken moeilijk spontaan naar deze leervorm te grijpen. Slechts op de 21e plaats (buiten beeld) duikt de eerste technische cursus op : “Elektriciteit : basisbegrippen”. Op de 43e plaats vind ik pas “autotechniek : basisbegrippen” en op de 45e “planlezen bouw”. Hier is dus nog werk aan de winkel : promo, sensibilisering …
  6. Te merken aan het succes van “Starten met je eigen zaak” zal Vlaanderen in 2008 nog veel nieuwe zelfstandigen mogen verwelkomen. Als ze tenminste de stap durven zetten…

Ik hou het hier even bij. Of misschien toch nog een veelbelovende nieuwkomer. 10 dagen na de lancering waren er al 20 inschrijvingen op “Pesten en geweld? Genoeg is genoeg!”.

It’s all in the name ?

Auteur: Ruben

Studies

  • Romanist, maar dan heel lang geleden.

  • Postgraduaat in bankwezen.

  • Bijscholing webmaster.

Job
  • Projectmanagement ontwikkeling e-cursussen bij VDAB.

  • Operationeel management van webleren bij VDAB.

  • Lid van Be-ODL.

Interesse
  • Webmaster en ontwikkeling van sites.

  • Leren, studeren en internetgebruik.

  • Kritische blik op actua.


http://joblog.vdab.be/webleren
http://www.eduportal.be

5 gedachten over “Webleren : waarvoor kiest de webcursist ?”

  1. Zeer interessante post Ruben!

    Wat ik mij afvraag: hoe zit het met OpenOffice eigenlijk? Het zit nog niet in het aanbod. Is er nog geen vraag naar?

  2. Ruben,

    heel interessant. Ik ben ook blij deze blog te ontdekken en ga er zeker ook actief worden. Ik heb mijn eerste “weblearning” project binnen onze dienst achter de rug en de eerste resultaten zien er bevredigend uit. Ik heb enorm bijgeleerd en kan mijn porties didactiek en ervaring in de prive gebruiken om onze cursisten op afstand kennis bij te brengen. Ik heb ook als opdracht het komende jaar om full time met trainingen, in het bijzonder webleren, bezig te zijn binnen VDAB – AMB. Ik ga dus zeker verder rondneuzen om webleren te optimaliseren binnen onze organisatie, zowel qua didactische aanpak als tools om te ontwikelen.

  3. @ Smetty
    OpenOffice… tja… groot dilemma. Zijn er genoeg gebruikers? Je moet toch uitgaan van 300 inschrijvingen per jaar om een beetje kosten/baten in balans te houden. En zoveel OpenOffice-gebruikers ben ik nog niet tegen gekomen.

    Tweede verscheurende keuze : net zoals MS Office zit je vast met tweejaarlijkse updates van je leermateriaal. En dan het warm water uitvinden door deze webcursussen zelf te maken? Of toch maar aankopen?

    Ik twijfel nog sterk. Maar het is wel aanlokkelijk.

    @ Stefaan
    Blij dit te horen. We zullen nog wel afstemmen op elkaar, vermoed ik. Maar alle hulp om webleren ingang te doen vinden, is welkom. (rare site in je profiel hier)

  4. Boeiend… erg terechte opmerking: het zijn vooral de hoger opgeleiden met (wellicht) nu reeds goeie jobs die optimaal gebruik maken van meer flexibele navormingsmethoden… Uitdaging van jewelste!

    In het kader van de digitale week 2008 (http://www.vsng.be//index.php?option=com_content&task=view&id=245&Itemid=289) komt er overigens ook een studiedag (digitaal over de drempel) waarin o.a. bekeken wordt hoe we via levenslang leren mensen kunnen vertrouwd maken met ICT, nl door hen ook tijdens hun leerproces met de voordelen van ICT te confronteren.

    Bedankt voor de primeur!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.