11e ICT-praktijkdag: pICTos, plannen van ICT op school

pICTOs

De eerste sessie vandaag gaat over pICTos, een elektronisch instrument op basis waarvan scholen:

  • enerzijds kunnen opmaken hoever ze al staan met de invoering van de ICT-eindtermen
  • anderzijds kunnen bepalen hoe ze de verdere integratie van ICT kunnen ontwikkelen.

Het instrument leidt scholen doorheen een aantal belangrijke stappen, die in elke school aan de orde zijn indien de ICT-werking op de agenda staat. Het instrument sluit aan bij de bestaande ICT-werking en de onderwijsvisie van de school en is gericht op het uitwerken van nieuwe activiteiten, die steeds gekoppeld zijn aan de eindtermen. Het werd ontwikkeld door de Universiteit Gent in opdracht van REN Vlaanderen (bron).

pICTOs is een elektronische online leeromgeving. Het bevat een luik voor ICT-verantwoordelijken en een luik voor het schoolteam. Het is opgezet met als doelgroep 3e kleuterklas tot en met het 6e leerjaar. Het dient wel opgemerkt dat pICTOs niet leidt tot een beleidsplan, maar wel dient ter ondersteuning bij het maken van zo een plan.

De spreker vliegt door de inleiding, maar het meest belangrijke aan deze sessie is natuurlijk de demo. In de eerste fase (Onderwijsvisie) van de tool moeten 34 stellingen beantwoord worden door elke leerkracht zoals “het onderwijs moet zich aanpassen aan de samenleving” en “ik betrek mijn leerlingen bij het samenstellen van het prikbord, de muurkrant enz.”. Het resultaat van de vragenlijst wordt weergegeven in een kwadrant per leerkracht, maar er is ook een kwadrant op schoolniveau mogelijk.

pICTOs kwadrant

We zijn klaar voor een 2e stap (Huidige activiteiten). In deze fase dien je alle activiteiten in te geven die je uitvoert met ICT in de klas. Het doel hiervan is een inventaris te maken van alles wat er gebeurt rond ICT en een overzicht te geven over de huidige werking. Belangrijk: per activiteit kan je aanduiden onder welke eindterm deze past. Na het invullen van deze lijst dient men 1 of meer eindtermen aan te duiden die prioritair zijn. Deze actie leidt tot een grafiek: de kleuren geven het leerjaar aan, de X-as geeft de eindtermen aan, de Y-as het aantal leerkrachten die een profiel hebben.

pICTOS grafiek

In de 3e fase (prioriteiten) ziet men een tabel die per gekozen klas een overzicht geeft van alle activiteiten, de bijhorenden eindtermen en de noden waaraan voldaan moet worden om de nieuwe activiteiten te kunnen realiseren.

In de 4e fase kan men nog nieuwe activiteiten toevoegen.

Zodra alle fasen doorlopen zijn, genereert het systeem een Word-document waarin zowel de activiteiten als de noden opgelijst worden, in de bijlagen zijn ook de grafieken en de kwadranten terug te vinden.

Deze laatste drie fasen hebben we tijdens de demo helaas niet succesvol kunnen doorlopen omdat de lesgever een stapje overgeslaan had. Een klein foutje die in de huidige fase van deze tool helaas een ramp betekent: het is niet mogelijk op je stappen terug te komen. Het gebrek aan deze mogelijkheid werd gedurende de demo een aantal keer aangehaald. Er is dus duidelijk nog werk aan de afwerking van deze tool.

Aangezien de tool ontwikkeld werd in samenwerking met het Ministerie van Onderwijs, wordt de tool ter beschikking gesteld aan alle scholen, op voorwaarde dat men de opleiding volgt (400 eur).

De tool is zonder twijfel een handig hulpmiddel om de ICT-eindtermen binnen de school om te zetten tot een beleidsplan. De tool zelf heeft duidelijk nog last van enkele kinderziekten, maar dat zal er ongetwijfeld de komende maanden wel uitgefilterd worden.

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.