OEB 2007: Second Life

Na weggevlucht te zijn uit een tragicomische sessie over wiki’s ben ik toch blijven plakken in de second life-sessie. Second Life. Ja, daar ben ik wel aan toe.

Helen Keegan wist op een heel ongedwongen manier te tonen hoe je een mixed bestaan kan leiden tussen twee werelden, met heel wat cross-overs. Dat ze zich op dezelfde manier zorgen maakt om haar loft IRL dan om haar appartementje in SL, vond ze zelf wel wat ver gaan, maar uit het hele betoog met sfeervolle screenshots bleek dit alles een vrij natuurlijke blend. Tenslotte gewoon jezelf zijn, ook online dus.

Steven Warburton van King’s College wist hieraan een diepgaande analyse te koppelen. Hoe staan we tegenover ons virtuele ik? Stel dat ik als Jan Janssens een virtueel leven leidt als een jonge Latijns-Amerikaanse vlam en online racistisch bejegend wordt, ben ik dan echt slachtoffer van racisme? Is de vernedering en woede niet even groot?

Toch een bedenking waard. Virtuality biedt exploratiemogelijkheden die IRL niet makkelijk meer gegeven zijn. Je kan aspecten van je persoonlijkheid verkennen, maar ook de relatie tussen je professionele identiteit en je privé-leven aftasten.

Het mooie aan een virtuele realiteit is precies dat: het is virtueel én reëel. Het is niet vrijblijvend. Je kan in een virtueel leven echt investeren, zoals in je avatar of je character in WOW bv. M’n zoontje was ooit erg aangedaan toen z’n Runescape-character gehackt bleek te zijn. Maar wat is dan de meerwaarde, als het zo echt is? Is het ook een tranendal? Ik zou het meer zien als een beschavingsstap (nou, een boel ewig gestrigen zullen steil achterover vallen als ik uitgerekend Second Life een stukje beschaving noem). Maar toch is het zo: het abstraheert het RL. Het zorgt ervoor dat je dat in perspectief kan plaatsen, ronddraaien, op kan tillen en terug neer zetten. Het zorgt voor een ander zijnsverstaan.

Met een beetje goede wil dan toch …

Auteur: Fred

Diensthoofd Informatica van de faculteit Letteren K.U.Leuven. Doceert Historische Informatiekunde en Gegevensverwerking in het historisch-filologisch onderzoek aan diezelfde faculteit. Secretaris van het Maerlant Centrum, voorzitter van de werkgroep CWIS-IL van de K.U.Leuven en voorzitter van de stuurgroep Toledo K.U.Leuven. Zijn onderzoek richt zich op E-leren en de ontwikkeling van didactische software.

4 gedachten over “OEB 2007: Second Life”

  1. Sian Brayne sprak in de closing plenary vandaag ook over Second Life, zij gaf een aantal quotes van studenten die SL gebruiken in distance learning Master in eLearning at Edinburgh University. Leuke quotes.

  2. “Toch een bedenking waard. Virtuality biedt exploratiemogelijkheden die IRL niet makkelijk meer gegeven zijn. Je kan aspecten van je persoonlijkheid verkennen, maar ook de relatie tussen je professionele identiteit en je privé-leven aftasten. ”

    -> straffer nog, je kan in second life experimenten doen die je in’t echte leven niet zou durven of kunnen, bvb experimenten in economie (wat gebeurt er met je markt als producten gratis en kopieerbaar zijn ad infinum? ontstaat de zogenaamde ‘attention economy?’), vormgeving en design (hoe ziet een huis eruit als wij konden vliegen?), sociologie en psychologie (inderdaad – hoe voelt het om gediscrimineerd te worden op basis van geslacht, huidskleur…?)…

  3. Interessant artikel. Onze medewerkers moeten zich jaarlijks verplicht laten bijscholen. Dit is door de overheid verplicht gesteld. Hiervoor gebruiken wij sinds kort ook SL. SL is uitstekend bruikbaar voor kennisoverdracht.

  4. @Annemarie: je hebt helemaal gelijk. SL is een prima omgeving voor kennisoverdracht.
    @Maarten: exoerimenten die niet in het echt gedaan zouden (kunnen) worden, heb ik nog niet uitgevoerd. Kun je wellicht ook andere voorbeelden geven dan de Economie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.