Vandenbroucke krijgt tweede zit

VVS logoDe Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) heeft in deze komkommertijd het rapport opgemaakt van minister van onderwijs Frank Vandenbroucke. Voor VVS is de minister gebuisd voor zes van de zeven “vakken” en mag hij bij deze in september nog eens terugkomen. Enkel voor de Bologna-hervormingen haalt VDB de helft, voor de vakken Basisdecreet, Minidecreet, Lerarenopleiding, Studiefinanciering en Studentenvoorzieningen, Financiering en Ranking krijgt hij een onvoldoende. Wat de “vaardigheden en attitudes” betreft, krijgt de minister positieve cijfers (B) voor zijn communicatie en houding tov de instellingen. Voor de andere vaardigheden zijn dat C’s en D’s.

Je kan het uitgebreide rapport met alle mogelijke toelichtingen hier downloaden, en een samenvatting/presentatie hier.

Auteur: Peter Dedecker

Burgerlijk Ingenieur in de Computerwetenschappen (UGent 2006), werkte als assistent aan de Hogeschool Gent, vakgroep informatica, gecombineerd met een functie als doctoraatsstudent bij de vakgroep Intec aan de UGent. Leve associatie-onderzoeksgroepen zowaar! Werd in 2010 verkozen tot volksvertegenwoordiger voor N-VA in de federale Kamer en neemt daar de dossiers rond Telecom en ICT voor zijn rekening. Was tijdens de studentenjaren actief in de studentenvereniging VTK en werd gepassioneerd door studentenvertegenwoordiging, wat in het laatste jaar uitmondde in het ondervoorzitterschap van de Gentse StudentenRaad en het jarenlang meedraaien in de talrijke commissies van de faculteit, universiteit en Vlaamse Vereniging voor Studenten. Heeft een passie voor Vrije Software, betrekt deze graag in het onderwijs en volgde ook de lerarenopleiding (informatica). Heeft een eigen weglog: peterdedecker.eu.

4 gedachten over “Vandenbroucke krijgt tweede zit”

  1. U blogt over ‘punten’ voor minister Frank Vandenbroucke … Ik vroeg me af hoeveel punten directeur-generaal van het katholiek onderwijs Mieke Van Hecke van u zou krijgen voor haar uitspraken i.v.m. het groeiende aantal studenten uit tso en bso in de professionele lerarenopleiding? Mijn reactie kunt u lezen – geheel vrijblijvend (!), ik wil me hier niet komen opdringen (?) – op de leerblog The Sausage Machine op http://janien.wordpress.com. Welkom!

  2. @ Peter Dedecker
    Aangenaam! Dat een mens zich nu ook al als tso’er moet outen … Dat ik die nooit een onderscheid heb gemaakt tussen mijn tso’ers en mijn aso’ers (wél voor een stuk wat mijn didactische aanpak betreft) in mijn ‘benadering’ van de jongeren in mijn klassen, dat ik die tso’ers nu als ‘aparte groep’ onder de aandacht moet schuiven na Mieke Van Hecke, dat vind ik eigenlijk straf. En dat ik speciaal die klassen bij de namen op de foto uit De Standaard (zie mijn blogpost van 6 augustus) heb gezet: dat zijn dingen die ik ‘normaal’ niet doe.

    Eender uit welke klas de leerlingen komen, ik ben gewoon van ze bij hun namen te noemen, zonder onderscheid van jaar of richting of klas of afdeling. Kijk bv. ook eens naar de jongeman die de gedichtwedstrijd (georganiseerd door de hele klas 5 so op hun eigen initiatief) heeft gewonnen (door een onafhankelijke ‘Gouden Jury’ verkozen – ze kenden de ‘klassen’ van de inzenders niet): Johan Deceuninck – en nu geef ik er speciaal de klas bij – uit 5 Handel!

    En zoals ik al blogde: vanaf nu gebruik ik enkel nog ‘so’ als aanwijzer, zonder t of a of b.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.