Teacher training empowered by new technologies – EDEN 2007 – 14-06-2007

Deze interessante parallelsessie werd geopend door 3 edubloggers in een trio-presentatie (was een leuke ervaring, trouwens). Maarten, Tom en ik hadden het over het gebruik van nieuwe tools in eliseleren.be, de online cursus over digitale didactiek, waarin we nu al een aantal jaren optreden als e-coaches.

De tweede lezing was door Nóra Tartsay Németh, een zeer gedreven Hongaarse dame van de Eötvös Loránd University, die in Hongarije verantwoordelijk is voor EPICT, het “European Pedagogical ICT License“, die de rol van de mentor benadrukte – in een langlopende online cursus van 8 maanden – benadrukte in een dergelijke online cursus, en keek naar de mentor als Sociaal assistent, Technische helpdesk, Manager en Content expert. Ze beweerde dat tijdens de verschillende fasen van een cursus verschillende vaardigheden meer nodig zijn. Interessante lezing.

EPICT

De derde lezing ging een beetje alle richtingen uit en had toch geen duidelijk einddoel, vond ik zelf. Maria Galofré Olsina van de Open Universiteit van Catalonië (UOC) sprak over een technische cursus rond het aanmaken en hergebruiken van leermaterialen. De cursussen van UOC worden geschreven door proffen en docenten op de campus, maar de begeleiders zijn externe mentoren (een beetje vergelijkbaar met het model dat de Britse OU gebruikt). En die externe mentoren krijgen een training in het gebruik van LOM, SCORM en IMS-LD, standaarden om leermaterialen te beschrijven, te structureren en er leerpaden aan toe te voegen, respectievelijk (een erg kort-door-de-bocht definitie). Moeilijk te volgen verhaal.

De vierde lezing ging over een Zweedse Lärtorget – een Learning Community of Practice uit het volwassenenonderwijs, gepresenteerd door drie mensen van het CFL, het Zweedse agentschap voor flexibel leren. Het gaat om een community die dient als opvolging van een technische basiscursus, een gemodereerde community van een 200-tal cursisten, waar regelmatig kleine opvolgingscursusjes worden aangeboden (als er vraag naar is). We zoeken een dergelijke oplossing ook voor de opvolging van de Elise-cursussen, maar natuurlijk hebben wij geen 3 voltijdse mensen die hieraan kunnen werken 😉

Jammer dat deze sessie zo laat op de dag viel, zonder die hoge graad van mentale uitputting, had ik er nog eveel meer aan gehad, denk ik.

Auteur: Steven

Germanist en Doctor in de beleidsinformatica Sinds april 2007 Universitair Docent bij het Onderwijstechnologisch Expertisecentrum OTEC aan de Open Universiteit Nederland in Heerlen. Voordien senior researcher bij AVNet aan de KULeuven . Werkte daar als onderzoeksverantwoordelijke met enkele internationale projecten rond e-leren, als e-coach en coördinator binnen de EliseLeren vorming 'E-leren voor docenten hoger en volwassenenonderwijs'. In 2003-2004 was hij verbonden aan de afdeling nascholing en voortgezette lerarenopleidingen van de Katholieke Hogeschool Limburg. Is actief binnen het vrije methodeonderwijs in Vlaanderen, onder andere als voorzitter van 't Schommelbootje. Onderhoudt in zijn vrije tijd ook een persoonlijke weblog, een lijst met links, en een fotoalbum

2 gedachten over “Teacher training empowered by new technologies – EDEN 2007 – 14-06-2007”

  1. ik kan misschien die oplossing aanreiken. Ik ben immers heel erg geïnteresseerd in hoe geavanceerdere gebruikers onze communitysoftware gebruiken. Ben zelf ex-eliser en wil graag kosteloos onze sogtware aanbieden.
    als je interesse hebt zet ik eens platform op waarin je eens kan testen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.