EDEN 2007 conferentie – plenaire sessie 15/6/07

salla Newton

De plenaire sessie van de tweede conferentiedag is getiteld “Reactions of Society and Policy: Innovation as Compass to the New Digital Territories”.
De eerste spreker is Maruja Gutierrez-Diaz, afdelingshoofd binnen DG Education and Culture (Europese Commissie). Ze beschrijft de verschillende Europese programma’s voor onderwijs(innovatie), ICT…
Onderwijs in de “information society policy” zit op drie vlakken: ict programma binnen het zevende kaderprogramma, i2010 (met nadruk op research en inclusie), en het eContentplus programma (digital libraries en content). Er komt ook over een aantal weken een communicatie vanuit de commissie op vlak van digitale vaardigheden (eSkills). Dit wordt een gezamenlijke communicatie vanuit DG Enterprise en DG education.
Interessant onderzoek waarbij correlatie gezocht wordt tussen de onderwijskundige prestaties van jongeren en de innovatie-index… Jammer dat ze er niet veel meer over vertelt – hopelijk zien we deze studie ergens in onze feedreader opduiken.

Tweede spreker is Claudio Dondi (President, SCIENTER), over “Innovation of Learning Systems: Which Implementation Strategies between High-speed Thought and Low-speed Institutions?”
SCIENTER deelt eleren op in 12 domeinen, verdeeld over twee assen (formeel – informeel, intra muros – extended learning). De domeinen gaan van Communities of Practice tot ICT voor virtual mobility (snel groeiend gebied!). Ook veel aandacht voor eleren in niet-formele contexten: professionele netwerken, learning communities, individuele ontwikkeling door zelfstudie…
van eleren naar ileren: innovative, intelligent, integrated, interpersonal, imaginative, inclusive, international… Maar ook de i van “I” – ik, de eigenaar van mijn eigen leren. Leuk trendoverzicht, van top down naar bottom up, gestuurd vanuit individuele behoeften.
Hij nuanceert ook onze vragen naar “waarom gaat de verandering zo traag” : het is niet omdat wij in een highspeed online netwerk veranderingen zien, dat dit in onze formele onderwijsinstellingen ook een echte trend is. Niet high-speed of low-speed, maar wel de right speed of change. Catchy, en je kan je misschien effectief afvragen in welke mate onderwijsvernieuwers niet innoveren zoals 8 jarigen voetbal spelen: altijd hollen achter de bal zonder de goal in het zicht te houden. Wat zijn de echte trends, die voorbij de technologie gaan. Boeiende vragen.
Afsluitende quote: “innovation in education is too important to be left to Ministries of Education“. Is genoteerd.

Auteur: Maarten Cannaerts

Doctor in de wetenschappen - natuurkunde, maar sinds 2001 vooral geïnteresseerd in nieuwe technologieën, onderwijsvernieuwing en (liever nog) de combinatie van beiden. Sinds november 2008 kennismanager bij kBC in Leuven. Bezig met allerlei vormen van informeel en nonformeel leren, beheer en validering van kennis... Tot november 2008 ICT coördinator op het De Nayer instituut en adjunct van de directeur bij het project Strategisch Onderwijs- en Vormingsbeleid (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap). Tot 2007 Projectcoördinator voor "CVO Online" , waar de Centra voor Volwassenenonderwijs in Vlaanderen toegang kunnen krijgen tot de digitale leeromgeving van BIS Online. Tot 2007 E-coach bij de online navormingscursus rond e-leren ('Elise' - E-learning for in-service teacher training). Elise is een online navormingsinitiatief voor docenten hoger onderwijs, en loopt (momenteel) binnen het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, de Associatie Universiteit Brussel, en de Karel de Grote hogeschool. Tot december 2008 Associate Lecturer bij The Open University (voor het vak "H804 - implementing online, open and distance learning"). Geïnteresseerd in digitale fotografie, (online) sociale netwerken, kennisbeheer, levenslang leren en alles wat met "internet" te maken heeft. Zijn internetarchief is op FURL terug te vinden, zijn gepubliceerde lezingen op slideshare, en zijn professionele pagina op linkedin.

Eén gedachte over “EDEN 2007 conferentie – plenaire sessie 15/6/07”

  1. tja Maarten, de afsluitende quote : daar vechten we al langer mee, hé.

    Het is duidelijk dat de overheid e-leren wil stimuleren.
    De éne tendens houdt in dat de overheid the full service wil leveren (risico : log en uniform), andere tendens wil eerder het veld zijn ding laten doen (met risico op uitvinden van warm water).

    Het zal steeds een moeilijk proces blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.