EDEN 2007 conferentie – lezing Personal Learning Environments

pleNeil Sclater van de Open University praat over Personal Learning Environments: manieren voor individuele lerenden om alle formele en nietformele leerervaringen te bundelen.
“VLE’s are a tool of institutional control” : we gebruiken onze leeromgevingen om leren te “managen” en niet om leren te verbeteren.
“VLE’s promote a culture of dependence” : onze leeromgevingen zijn zo formeel opgebouwd dat we niet echt lerenden stimuleren om zelf veel te doen of het heft in eigen handen te nemen.

Antwoord is volgens de spreker het “small pieces model” : de lerende kiest (selecteert) zelf de nodige informatiebronnen, bvb feeds uit blogs, discussiethreads uit de VLE, sociale bookmarkinglinks van de collega-studenten… en aggregeert alles in zijn eigen (persoonlijke) portaal (bvb via netvibes)
Een andere piste kan zijn om al die kleine stukken te aggregeren in een “nieuw” soort applicatie, een “PLE client”.
Groot probleem blijft interoperabiliteit, “even instant messaging systems don’t interoperate!“.
Laatste model van een PLE: “my laptop as a PLE” -> op onze laptops staan files, webbrowser, IM clients, adresboeken, kalenders… dus eigenlijk hebben we met die mobiele toestellen alles wat we nodig hebben om ‘goed’ te leren.
En de rol van de formele VLE: precies wat het woord zegt: alle ‘formele’ aspecten, het beheer van groepen, beheren van puntenboeken en assessment, dissemineren van de ‘officiele’ leerinhouden van de cursus…
Interessant verhaal dat we hier al eerder zagen, maar wat ik eigenlijk nog in de praktijk zou willen zien.

Auteur: Maarten Cannaerts

Doctor in de wetenschappen - natuurkunde, maar sinds 2001 vooral geïnteresseerd in nieuwe technologieën, onderwijsvernieuwing en (liever nog) de combinatie van beiden. Sinds november 2008 kennismanager bij kBC in Leuven. Bezig met allerlei vormen van informeel en nonformeel leren, beheer en validering van kennis... Tot november 2008 ICT coördinator op het De Nayer instituut en adjunct van de directeur bij het project Strategisch Onderwijs- en Vormingsbeleid (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap). Tot 2007 Projectcoördinator voor "CVO Online" , waar de Centra voor Volwassenenonderwijs in Vlaanderen toegang kunnen krijgen tot de digitale leeromgeving van BIS Online. Tot 2007 E-coach bij de online navormingscursus rond e-leren ('Elise' - E-learning for in-service teacher training). Elise is een online navormingsinitiatief voor docenten hoger onderwijs, en loopt (momenteel) binnen het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, de Associatie Universiteit Brussel, en de Karel de Grote hogeschool. Tot december 2008 Associate Lecturer bij The Open University (voor het vak "H804 - implementing online, open and distance learning"). Geïnteresseerd in digitale fotografie, (online) sociale netwerken, kennisbeheer, levenslang leren en alles wat met "internet" te maken heeft. Zijn internetarchief is op FURL terug te vinden, zijn gepubliceerde lezingen op slideshare, en zijn professionele pagina op linkedin.

Eén gedachte over “EDEN 2007 conferentie – lezing Personal Learning Environments”

  1. Hallo Maarten,

    Er wordt hier inderdaad heel veel met de acroniempjes VLE en PLE gejongleerd. Misschien word ik ook nog lid van de club AAAAA die je me voorgesteld hebt (american association agains abuse of acronyms). Heb net nog een interessante discussie gehad met de eerste spreker: conclusie: dat de hype rond PLE’s al een aantal jaar aan de gang is vinden we ontzettend goed, alleen al om het feit dat het de bestaande VLE’s wakker houdt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.