eLearning (and) policy – EDEN 2007 conferentie

In de parallelsessie “Strategy, Foresight and Policy in ICTs and Learning Systems” werd gesproken over de beleidsmatige aspecten van ICT in onderwijs.
Startspreker is Kirsti Ala-Mutka, European Commission Joint Research Centre, met de lezing “Vision for Future Learning with ICT and Web2.0 “. Hamvraag is hoe social software kan bijdragen tot de grote uitdagingen: sociale inclusie, digitale vaardigheden, levenslang leren, betere communicatie met overheden…
Het Joint Research Centre is een verzameling van 7 onderzoeksinstellingen die de Europese Commissie adviseren mbt beleidsopties.
Het verhaal was helaas niet erg toegespitst op het beleid en bleef nogal vaag. Wel interessant is dat men vanuit het JRC een studie opstart om beter in kaart te brengen hoe scholen Web2 gebruiken (wie doet wat). Op te volgen…

Vanuit de Europese Commissie wordt ook het eContentplus programma voorgesteld door Spyridon Pilos. Vanuit het DG “information society and media” worden een aantal initiatieven opgezet (bijvoorbeeld het promoten van open access) en in het kader van het zevende kaderprogramma (FP7) worden in het eContentplus programma projecten gefinancierd om digitale content beter toegankelijk of bruikbaar te maken (bvb budget 2008 = 48 mio EUR). Interessant aan de oproep is dat men ook nadruk legt op user generated content (naast professionele content), en dat men in een ‘real life context’ experimenten wil doen om te kijken naar de haalbaarheid en duurzaamheid.
Ambitieuze doelstelilngen, ondermeer het hergebruik van content over de grenzen en talen heen, in verschillende leeromgevingen… Ik ben benieuwd wat hier gaat uitkomen!

Auteur: Maarten Cannaerts

Doctor in de wetenschappen - natuurkunde, maar sinds 2001 vooral geïnteresseerd in nieuwe technologieën, onderwijsvernieuwing en (liever nog) de combinatie van beiden. Sinds november 2008 kennismanager bij kBC in Leuven. Bezig met allerlei vormen van informeel en nonformeel leren, beheer en validering van kennis... Tot november 2008 ICT coördinator op het De Nayer instituut en adjunct van de directeur bij het project Strategisch Onderwijs- en Vormingsbeleid (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap). Tot 2007 Projectcoördinator voor "CVO Online" , waar de Centra voor Volwassenenonderwijs in Vlaanderen toegang kunnen krijgen tot de digitale leeromgeving van BIS Online. Tot 2007 E-coach bij de online navormingscursus rond e-leren ('Elise' - E-learning for in-service teacher training). Elise is een online navormingsinitiatief voor docenten hoger onderwijs, en loopt (momenteel) binnen het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, de Associatie Universiteit Brussel, en de Karel de Grote hogeschool. Tot december 2008 Associate Lecturer bij The Open University (voor het vak "H804 - implementing online, open and distance learning"). Geïnteresseerd in digitale fotografie, (online) sociale netwerken, kennisbeheer, levenslang leren en alles wat met "internet" te maken heeft. Zijn internetarchief is op FURL terug te vinden, zijn gepubliceerde lezingen op slideshare, en zijn professionele pagina op linkedin.

4 gedachten over “eLearning (and) policy – EDEN 2007 conferentie”

  1. Wat een luxe! We kunnen dan wel niet in Napels zijn, maar worden zo goed op de hoogte gehouden van wat er zich afspeelt! Thans aan de edubloggers!
    Christine

  2. ik ben altijd bang van projecten waar in één keer zoveel geld in gestoken wordt. ik hoorde laatst een uitzending van radio-online.nl waarin verteld werd hoeveel geld jaarlijks via halffgelukte of totaal mislukte ICT-projecten. Gigantisch!!
    In de VS zou in enkele wetten vastgelegd zijn hoe dat weggooien van geld te beperken. “Start met kleine projecten, grote projecten mislukken toch in veel gevallen.” was een van de grondideeën.
    ik hoop dat er iets uitkomt, maar mijn ervaring met Europese projecten is dat veel geld zal gaan naar hotels en vliegtuigtickets en de uurlonen voor veel oeverloos gezwets. ik hoop dat ik mis ben!

  3. het weggooien van geld door de Overheid is geen nieuws. Dit komt simpelweg door factoren als :
    – missende expertise
    – tijddruk/haast
    – slechte kosten beraming

    zijn er websites voor dat eContentplus programma. Met Wikis in het achterhoofd zie ik hier grote mogelijkheden voor verbetering van onderwijs en live long learning

  4. De inefficientie van De Overheid is soms pijnlijk duidelijk. Mede hierdoor ontstaan echter wel initiatieven van andere non-profit instellingen om deze imperfecties op te lossen. Zo werkt het team van Stichting Waarborg Consument en Recht aan een gratis toegankelijke Wiki-Elearning omgeving om de Consument voor te lichten over rechten en plichten die voortvloeien uit de wet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *