Een lichtpunt in de ICT-duisternis

Een opiniestuk naar aanleiding van de ICT-praktijkdag van gisteren.

Podcasten zit in de lift. Voor het gemak zal ik het hier over podcasten hebben, maar je mag er zowel podcasten (audio), vodcasten (vidoe) als screencasten (computeropnamen) onder verstaan.

Twee maanden geleden vroeg ik mij nog af of het onderwijs eigenlijk wel interesse had in podcasten (aanzet van Pierre Gorissen op mijn eigen blog, roundup hier op edublogs).

Dit weekend schrok ik toen ik naar de deelnemerslijst keek voor mijn podcast workshop van gisteren (ICT-praktijkdag Hoboken, presentatie op SlideShare). Bijna 10% van alle deelnemers had aangegeven de sessie te willen volgen. Vorige week liet de organisatie van i-rasmus ook al weten dat er geen plaats meer was in hun sessie over podcasten (60 plaatsen).

Foto sessie podcasten

De deelnemers gisteren waren ook bijzonder gemotiveerd. Het was al mijn derde workshop podcasten op de ICT-praktijkdagen (2 per jaar), maar dit keer leek iedereen al min of meer te weten wat men er na de sessie met zou doen. Ik denk niet dat er veel “echte podcasts” uit zullen ontstaan, daarmee bedoel ik met een RSS feed. Er was wel een duidelijke interesse om audio, video en screencasts te gebruiken binnen de elektonische leeromgeving (ELO).

Als leerkrachten meer audio, video en screencasts gaan gebruiken, dan is het toevoegen van een RSS-feed binnen de ELO maar een kleine stap meer. Uiteindelijk vind ik dat ook niet het belangrijkste. Het is wel een goeie stap naar een ander gebruik van de ELO, naar een andere manier van lesgeven zeg maar (niet alleen meer de traditionele hoorcolleges, maar een stap richting digitaal leren).

Er was nog een ander lichtpunt gisteren. In de voormiddag woonde ik een sessie bij gegeven door 2 directeuren van een basisschool. Het was de eerste keer dat ik een visie hoorde waar ICT een evidentie is. De directie van die schoolgemeenschap besloot samen te werken (over de netten heen) en te investeren in professionalisering. Dit zorgde er ondermeer voor dat de technische infrastructuur wordt onderhouden door een externe technicus (en niet een ICT-coördinator die meestal een leerkrachtendiploma heeft), dat men het ICT-park up to date houdt, leerkrachten krijgen een portable van de school, wekelijks is er de mogelijkheid/verplichting om een opleiding te volgen en het gebruik van ICT wordt gewoon geïntegreerd in het schoolleven door bijvoorbeeld het verplicht gebruik van online agenda’s en het printen van de rapporten via een IP-adres.

Een visie van bovenaf is noodzakelijk. Het was de eerste keer dat ik een schooldirecteur hoorde vertellen dat zijn personeel elke vrijdag op opleiding moet tot men een bepaald aantal vaardigheden heeft bereikt. Welke personeeldirecteur in de prive zou het nu toestaan dat een werknemer geen pc kan aanzetten, een rekenblad openen of een mail versturen? In het onderwijs is er zo goed als geen druk voor het personeel om zich bij te scholen. En ook geen budget. Minister van Onderwijs Vandenbroucke mag nog zoveel over ICT orakelen als hij wil, ik zou hem ook graag eens over het opleiden van zijn personeel horen praten. Misschien moeten we daar eens beginnen?

In elk geval, ik zag een directie met een visie en leerkrachten die een idee hebben hoe ze met audiovisueel ICT-materiaal willen omgaan in hun lessen. Ik zou zowaar over een lichtpunt in de ICT-duisternis willen spreken.

Cross-posted op Smetty.be en Edublogs.be

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

6 gedachten over “Een lichtpunt in de ICT-duisternis”

  1. Ligt hier ook geen taak weggelegd voor de lerarenopleiding? Hun afgestudeerden wat meer ICT-vaardigheden bijbrengen…
    Ik zat enkele maanden geleden op een bijscholing in Gent en daar was ik zeer verwonderd om te zien en te horen hoe jonge leerkrachten (afgestudeerd de laatste vijf jaar) zo weinig van ICT voor Onderwijs afweten (‘wat is een blog?’) en daarbovenop helemaal niet enthousiast waren voor het ICT verhaal dat gebracht werd.
    Maar het zullen ongetwijfeld uitzonderingen geweest zijn. Laat ons focusseren op de ‘lichtpunten’ !

  2. @Luc: absoluut. Volgens mij is er een gebrek aan ICT-kennis in volledig het onderwijsveld. Van kleuterleidsters tot universiteitsproffen. De lerarenopleiding valt daar dus ook onder.

  3. “Een visie van bovenaf is noodzakelijk.” Absoluut! Is ook nodig om aan kennisdeling te doen, in ICT nog meer een noodzaak dan in traditioneel onderwijs. En het is de directie die de schoolcultuur bepaalt, daar ben ik hoe langer hoe meer van overtuigd.

  4. Beste vrienden
    inderdaad, aan de ene kant ‘gejuich alom’, een aantal vonden de weg. Aan de andere kant, is er nog een hele weg af te leggen. Vorige maand had ik 7 (zeven) toehoorders op de REN-sessie over RSS for educators. Ik had zo het gevoel: onbekend is onbemind. De evaluatieformulieren meldden ‘vrij tot zeer tevreden’. Mijns inziens hebben begeleiders, en beleidsmaker nog een weg af te leggen. Wanneer mijn studenten lerarenopleiding op het veld gaan leren (stage heet dat), dan worden ze dikwijls terug gefloten door de ‘anciens’. Ze worden gevraagd braaf te doen ‘wat het handboek’ hen vraagt. Misschien is hier ook nog een zeer belangrijke taak weg gelegd voor de diverse uitgevers. Ik vrees dat het papier daar altijd zal blijven bestaan …

  5. Ik kan bevestigen: in de (universitaire) Academische Initiële Lerarenopleiding (AILO) die ik volg, is er nog geen woord gerept over ICT. Tot nu toe heb ik alle vakken behalve algemene didactiek en vakdidactiek gevolgd. Aangezien ik de AILO Informatica doe, zal ik misschien een uitzondering zijn die wel wat over ICT ziet 😉

  6. Ivm lerarenopleiding: compleet mee eens! Ben ict-co en daarnaast klinisch psycholoog. Momenteel volg ik een aggregaat. Eén woord: absoluut triestig! En dan heb ik het niet enkel over het gebruik van de ict in de lessen 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.