ICT-implementatie in het basisonderwijs

We volgen de sessie ICT-implementatie in het basisonderwijs op de ICT-dag in Hoboken. De sprekers, Eddy Nouws en Koen Tubeeckx, zijn beiden directeur van een basisschool. Ze geven een presentatie vanuit hun eigen schoolpraktijk.

Eddy en Koen

De sessie begint met een kwinkslag waarbij ze verwijzen naar de naam van hun school: “Sint-Jozef en Sint-Marie, wat groeit hier uit?”. Beide scholen verschillen totaal van elkaar. Sint-Jozef heeft vooral leerlingen uit een begoede omgeving, Sint-Maria telt kinderen van 38 verschillende nationaliteiten onder haar leerlingen (onze kinderen vallen niet uit de boot, ze hebben er nooit ingezeten).

De drijfveren om meer aandacht aan ICT te besteden voor beide scholen waren: onbevredigd gevoel over het rendement (desktops), verschil wegwerken tussen have en have nots, overtuigd zijn van de meerwaarde als leermiddel, differentiatiemogelijkheden en de computer als beloning en niet als werkinstrument.

De struikelblokken voor de implementatie van ICT zijn ondermeer de ict-competenties van het team (vroeger waren het liefhebbers en er was ook geen druk, met de nieuwe eindtermen moet het) en de technische infrastructuur (professionele omkadering en ondersteuning, de plaatselijke pc-boer is meestal niet voldoende).

Ook het financiële plaatjes is een belangrijk luik. De sprekers stellen voor om klein te beginnen, maar groot te denken. Het beste vertrek je vanuit een plan (technisch en financieel) dat je stap voor stap uitvoert. Daarnaast raden ze aan om constant te blijven investeren in nieuw materiaal (dit is kostenbesparend op termijn) en zoveel mogelijk dezelfde standaards te gebruiken.

De scholengemeenschap (26 scholen) kan ook bijdragen tot kostenbesparing: principe van groepsaankoop en -opleiding, netwerking over de gemeenschap heen en als het kan ook samenwerken over de netten heen. De secretariaatsmedewerkers hebben een rechtstreekse lijn met een externe server (geen intern geknoei meer), de directeur werkt via VPN en alles wordt elke dag gebackupt. Dit kon men alleen realiseren door de samenwerking. Er worden ook concrete cijfers genoemd: sommige leveranciers hebben de prijs met 75% laten dalen, de kostenbesparing het laatste jaar werd begroot op 18.000 euro.

Het overdragen van kennis gebeurt op een doordachte manier. De ICT-coordinatoren begeleiden en motiveren de eigen leerkrachten in speciaal daarvoor opgezette leermomenten. Dit gebeurt over de netten heen (ieder heeft een eigen specialiteit). Het idee is dat goed geschoolde leerkrachten op hun beurt kwalitatief met ICT zullen omgaan, wat ten goede komt van de kinderen. De volledige schoolgemeenschap maakt gebruik van een externe ICT-medewerker die ze delen en die zich enkel bezig houdt met het technische luik. Op die manier kunnen de ICT-coordinatoren zich concentreren op louter pedagogische en didactische taken.

Het publiek stelt concrete vragen. Zo vraagt iemand zich af of laptops niet te broos zijn voor de omgang met kinderen. De meeste mensen uit de zaal bevestigen dat ze tot op heden weinig last hiermee gehad hebben. Ook de kleuters werken al met een laptop, zij het alleen met de muis.

Sessie ICTiimplementatie in het basisonderwijs

De leerkrachten die minder ICT-vaardig zijn volgen navormingen tot ze bedreven zijn. Het gebruik wordt gestimuleerd door hen een laptop te geven en zaken zoals een elektronische agenda en rapport (printen via een IP-adres) te verplichten.

De sprekers hebben wel een ander idee over wat het belangrijskte is: de structuren of de persoon achter de structuren.

Koen en Eddy halen ook de eindtermen erbij. Kinderen moeten ICT gebruiken op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier. Als voorbeeld wordt het gebruik van een zoekfilter aangehaald, waar zij niet in geloven. De kinderen moeten van in het begin leren wat mag en niet mag.

Beide sprekers hebben vooral aangetoond dat je onderwijs professioneel moet aanpakken, iets wat nog te weinig gebeurt. Ze zijn zelf het sprekende bewijs dat je ondanks beperkte middelen, maar via een goed management, toch je school het informatica-tijdperk kan inleiden.

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

6 gedachten over “ICT-implementatie in het basisonderwijs”

  1. Ziet er ferm interessant uit, duidelijk op de goede weg!

    Al ken ik er ook wel die steen en been klagen over het feit dat ze rapporten ed elektronisch moeten doorgeven en dat ze te oud zijn om nog te leren met de pc werken ed…

  2. Dat “te oud om iets te leren” zou een klacht kunnen zijn, maar de sprekers gaven aan voldoende en grondige bijscholingen te voorzien voor alle niveau’s. En als leerkracht een portable van de school meekrijgen, dat vond ik toch ook een pluspunt. Maar een beetje inspanning zal het wel altijd kosten neem ik aan…

  3. Hallo
    Dit is een prachtige blog over één van de beste sessies op de ICT-dag.

    mvg

    dirk

  4. Over ‘te oud om iets te leren’ gesproken: een Bezoekster van diezelfde Ictdag merkte op dat de gemiddelde leeftijd toch hoger lag dan ze had verwacht!
    En inderdaad tijdens de plenaire sessies viel mij op dat er alweer heel wat ‘rijpere’ leerkrachten aanwezig waren vandaag! Dus ook deze groep is blijkbaaar mee rbeid om iets met ict te gaan wagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.