Studiedag Expertisecentrum Afstandsleren: design en didactiek

Om praktische redenen konden we (vorige week) binnen het traject “design en didactiek” alleen de sessie E-box van Jean Claude Callens live bijwonen. Voor de volledigheid vermelden we ook de presentaties van de andere sprekers.

Zeven pijlers van de digitale didactiek, Wilfred Rubens (online presentatie):

De zeven pijlers van digitale didactiek (Robert-Jan Simons) zijn:

  • Creëren (nieuwe kennis ontwikkelen, problemen oplossen)
  • Relaties leggen (via ICT de afstand onderwijstinstelling/buitenwereld kleiner maken, samenwerkend leren, netwerken)
  • Uitdragen (publiceren of naar buiten brengen wat je geleerd hebt)
  • Transparant maken (denk- en leerprocessen zichtbaar maken)
  • Leren leren (reflecteren op hoe je leert)
  • Competenties centraal stellen (Structuur en ondersteuning geven aan competentiegericht leren)
  • Flexibiliteit (dankzij ICT kunnen lerenden beter kiezen waar, wanneer, wat en hoe zij willen leren)

Het interessante van deze zeven pijlers is dat je ze kan toepassen op applicaties zoals weblogs, social bookmarking, podcasts enz. Voor een uitgewerkt voorbeeld van deze toepassing op weblogs, verwijzen we naar een artikel van Wilfred op de e-learning themasite. In de presentatie worden ook podcasting, social bookmarking en social network services verder uitgewerkt.

Meer links: weblog Wilfred Rubens, presentaties op slideshare, blogpost over deze studiedag


E-box, Jean Claude Callens (online presentatie):

De keuze voor het gebruik van technologie mag niet ontstaan vanuit het feit dat we bang zijn om achter te blijven of omdat we een hype willen volgen. We mogen dus niet handelen als een dinosaurus of als een angsthaas.

Als uitgangspunt neemt Jean Claude Callens: E-learning is meer dan kennisoverdracht.
Alvorens een tool te kiezen, moeten we eerst onze learning outcomes (wat moet diegene die leert weten, bergrijpen en kunnen toepassen) en de conceptkeuze (gaar het over kennisopbouw, reflecterend handelen of specifieke vaardigheden) bepalen. Nadien kiezen we een methodiek/didactiek, alsook welke e-tools/technieken we hierbij kunnen gebruiken.

Na het in kaart brengen van alle mogelijkheden binnen de ELO (Toledo), heeft het KATHO e-learning richtlijnen voor het gebruik van technieken en kwaliteitscriteria gedefinieerd. Het KATHO wil het resultaat van dit project via een platform (nog in onderzoek) ter beschikking stellen (onder de naam E-box).

Andere sprekers: Bert Coolen, Ivan D’haese en Jean-Marie Maes

Bekijk ook: sessie games, sessie design en didactiek, foto’s op Flick en presentatie site

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

Eén gedachte over “Studiedag Expertisecentrum Afstandsleren: design en didactiek”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.