Studiedag Expertisecentrum Afstandsleren: keynote

Vandaag bloggen we live vanop de studiedag “Expertisecentrum afstandsleren” in het KATHO Tielt.

De studiedag wordt geopend door Jean Claude Callens. Paul Crevits neemt over met een situering van het expertisecentrum.

In de zaal spotten we meerdere edubloggers: Wilfred en Margreet uit Nederland, alsook Steven, Maarten, Jean-Marie, uw liveblogger en organisator Tom.

katho tielt

De Keynote zou gepresenteerd worden door Martin Valcke, maar hij wordt vervangen door Bram De Wever met “Evidence based kijken naar leren met ICT (online presentatie)”. Deze presentatie werd eerder al gegeven door professor Valcke op de SURF Onderwijsdagen 2005 (deze presentatie kan u nog steeds bekijken op de SURF site).

Katho Tielt Bram De Wever

Uit een meta-analyse over ICT en onderwijs concludeert men dat de impact van ICT niet duidelijk is en dat er tegenstrijdige resultaten behaald worden met evaluatiestudies. Meer nog, de vraag wordt gesteld of de waarde van ICT voor onderwijs wel bepaald kan worden.

ICT ondersteunt de informatieverwerking van lerenden op 3 gebieden: informatiepresentatie (technologie geeft aanleiding tot complexer leermateriaal zoals bijvoorbeeld een visualisatie zoals een kloppend hart), informatie-organisatie en informatie-integratie.

Over de impact van ICT op het presenteren van informatie onthouden we het volgende: multimedia gebruiken verhoogt de retentie en transfer van kennis, maar hangt af van het kennisdomein (meer van toepassing bij de exacte wetenschappen dan bij de sociale wetenschappen). Voorbeelden: multimediale representatie van een landschap of een beenderstructuur, on-line mentoring bij vreemde talen… Conclusie: ICT heeft een positieve impact, maar de combinatie met een hands-on praktijk blijft noodzakelijk.

Over informatie-organisatie besluit men dat ICT zorgt voor positieve attitudes en een positieve leerwinst, maar er moet wel nog voldoende aandacht besteed worden aan het voorkennisniveau.

Een gelijkaardige conclusie vinden we terug over informatie-integratie: het gebruik van ICT is efficiënt en effectief, maar we moeten wel rekening houden met de voorkennis en vaardigheden van de lerenden.

Op het gebied van communicatie bepreekt Bram 2 gebieden: tele-teaching en samenwerkend leren. Bram geeft hier een interessante tip over hoe je studenten meer kan betrekken bij vormen van afstandsleren (forum, chat ed.). Hij geeft het voorbeeld van een onderzoek waabij studenten verplicht werden om een hoed op te zetten (virtuele hoed weliswaar) met een bepaalde kleur (elke kleur stond voor een andere gemoedstoestand en had dus een andere betekenis). Uit dit onderzoek kon men besluiten dat de studenten omwille van die opdracht meer nadachten bij wat ze deden en ook duidelijk veel kritischer waren. Interessant.

Bram besluit dat de vraag “Is ICT effectief?” een verkeerde vraag is. De juiste vraag zou kunnen zijn: “onder welke omstandigheden, in welke leeromgeving, met welk type studenten en met welke opdrachten heeft ICT impact” (vrij vertaald naar Jacobsen). Het antwoord daarop is dat ICT een positieve impact heeft in combinatie met reele ervaringen, indien er voldoende voorkennis is, er rekening wordt gehouden met het kennisniveau van de student en de stafontwikkeling.

Ik had het geluk de presentatie van professor Valcke te kunnen bijwonen op de SURF Onderwijsdagen in 2005. Het moet gezegd dat Bram een uitstekende en humoristische vervanger is. Deze keynote was een mooie opener voor de studiedag, alleen jammer dat Martin werkt met te veel slides, die dan ook nog eens propvol staan. U merkt het, er valt heel veel te zeggen over de impact van ICT op het onderwijs.

Bekijk ook: sessie over games, sessie design en didactiek, foto’s op Flick en presentatie site

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.