Studiedag Expertisecentrum Afstandsleren: games

Margreet van den Bergh begint de sessie (online presentatie) met een heel actuele link naar de schietpartij in Virginia: mensen zijn bang voor games, want leiden games niet tot agressief gedrag?

Margreet van de Bergh

Het mediagebruik van jongeren vertoont een bijzonder golfpatroon: tijdens de schooluren mag men niet gamen. Of anders gezegd: tijdens de schooluren is het gedaan met de pret!

Margreet vraagt aan de zaal wie er games speelt. Een paar mensen antwoorden hier positief op. Wanneer zij vraagt wie er wel eens Tetris speelt, dan blijk plots bijna iedereen te gamen. Algemeen: zowel jong als oud gamen (met een gemiddelde leeftijd tussen 30 en 40 jaar), zowel mannen als vrouwen, games verdringen langzaam de televisie en gamen blijkt een sociale activiteit. Maw: games zijn” a way of life”.

Veranderen games het onderwijs? Ja, games kunnen gewoon niet meer geweerd worden uit ons onderwijs, of we dat nu willen of niet.

Het spel in het leerproces kan komen op verschillende momenten: voorafgaand aan het leerpoces (enthousiameren, probleem goed neerzetten, vragen/discussie op te roepen), ter vervanging van het leerproces en ter afsluiting van het leerproces (toetsen van het geleerde).

Enkele voorbeelden (post van Margreet):

  • Dancing stage party edition (Playstation): een school in de VS stelde dit beschikbaar voor haar leerlingen en kreeg hen hiermee zonder enige aandrang in beweging. Ze vonden het gewoon leuk.
  • Myst: laat de leerlingen een verhaal schrijven op basis van de beelden uit het spel, op basis van het verhaal tot dat moment, of op basis van de karakters uit dat game.
  • Harry Potter and the chamber of secret: ontdek welke verschillende regels er gelden voor games in vergelijking met film op het gebied van tekst, beeld en geluid.
    Margreet merkt hier op dat in games “boodschappen” zitten waar we ons niet bewust van zijn. Bijvoorbeeld: in The Sims barst een onweer los als je niet naar de kerk gegaan bent en je kan er ook gaan relatie aangaan met iemand van hetzelfde geslacht.

Een ander onderdeel van games in het onderwijs, is het ontwerpen en maken van games. Daarvoor moet je iets weten over het ontwikkelen van vakoverstijgende vaardigheden, kennis van het vak en programmeren, alsook enige mediawijsheid.

Games ontwikkelen kan ook met tools die we vandaag al gebruiken, Excel of PowerPoint bijvoorbeeld, maar ook met speciaal daarvoor ontwikkelde software zoals Game Maker.

Gevolgen voor de didactiek: andere instructievormen (een game is niet een boek open klappen), samenwerkend leren (wederzijdse afhankelijkheid, individuele verantwoordelijkheid en evaluatie van het proces en het product) en meer coachen.

Games kunnen we niet meer wegdenken uit onze onderwijspraktijk. Het beloven boeiende tijden te worden. Wie op de hoogte wil blijven, kunnen we alvast de blog van Margreet aanraden.

Bekijk ook: keynote sessie, sessie design en didactiek, foto’s op Flick en presentatie site

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.