Riepl’s law en solliciteren in Second Life

Gisteren hoorde ik een wat stoffige professor (Ansgar Zerfass) op Euroblog 2007 Riepl’s Law aanhalen: “a new medium will never be able to substitute former ones”. Concreet betekent dit dat nieuwe media nooit oude media doen verdwijnen. Het was een uitspraak die 24 uur in mijn hoofd heeft zitten bouncen, maar vandaag begreep ik hem pas toen ik in de stad het vacature magazine aan het lezen was bij een kopje soep. Ik leg u uit waarom.

Bij sommige van mijn voormalige werkgevers vond ik de dienst rekrutering het meest innovatieve aspect aan dat bedrijf. Dat is slim, want de recruiters zijn vaak de enige mensen die je spreekt alvorens je aan de slag gaat. Maar als het vernieuwende alleen bij het rekruteren zelf blijft, wil dat natuurlijk zeggen dat het bedrijf voor de rest functioneert als een oude krokodil. In die context verbaast het mij dan ook niet dat de rekruteringswereld Second Life heeft ontdekt.

Begin maart opende Randstad Nederland al zijn virtuele banen service. Je kan er terecht voor echte banen, maar ook voor virtuele banen die betaald worden in Euro’s of Linden dollars.


Half april zal ook Vlaanderen virtueel vertegenwoordigt worden met de ‘Vacature Lounge‘:

In de Lounge kunnen Second-Life bewoners zich na hun werk informeren over carrière-opportuniteiten bij interessante werkgevers. Maar ze kunnen er ook tips krijgen om zichzelf of hun team beter te motiveren, praten over carrière-gerelateerde onderwerpen, of zelfs deelnemen aan virtuele afterwork-parties. Daarnaast biedt de Vacature Lounge ook een private sollicitatieruimte, waar u als bedrijf gesprekken kunt afnemen zonder dat u daarvoor zelf eerst uw aanwezigheid in Second Life moet uitbouwen. Tot slot staan er in de Lounge ook wekelijkse guest performances van werkgevers of carrièrespecialisten op het programma.

Geld verdienen in de virtuele wereld wordt zo heel concreet en voor iedereen toegankelijk. Neville vertelde gisteren tijdens de keynote ook al over zijn virtuele secretaresse op Crayonville. Als je activiteiten uit de eerste wereld verplaatst naar de virtuele wereld (een virtueel kantoor), betekent dat niet dat je daar geen personeel meer nodig hebt om bepaalde processen uit te voeren (in dat virtuele kantoor of die winkel is er ook een infobalie of een verkoper nodig).

Virtueel solliciteren zal het solliciteren zoals we dat gewoon waren niet vervangen. De virtuele wereld zal wel een extra, nieuwe en andere dimensie geven aan het concept werken en solliciteren.

Dat is de klik die ik miste bij het inschatten van de betekenis van Second Life. Met dank aan een uitspraak van Wolfgang Riepl, genoteerd in 1913, te Leipzig.

Cross-posted op mijn eigen weblog.

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

3 gedachten over “Riepl’s law en solliciteren in Second Life”

  1. Second Life wordt vandaag vaak als reclamestunt misbruikt. Om de haverklap kondigen bedrijven of politici aan dat ze ook aanwezig zijn op deze virtuele ‘tweede’ wereld (zie bvb. Reuters hieronder). Een tweede (persoonlijke) kritiek op Second Life is de toegevoegde waarde voor de gebruiker. Persoonlijk loop ik wat verloren op deze website. Toegegeven, ik ben niet op zoek naar een tweede leven, maar toch stel ik mij steeds meer de vraag wat die miljoenen mensen op deze site zoeken.

    Let wel, ik wil zeker niet negatief doen… Meer zelfs, ik geloof dat Second Life aan de basis van een nieuwe heuse (culturele) revolutie. Wat ik persoonlijk bijzonder interessant vind aan Second Life, is de manier van interactie tussen de gebruikers. Wat een aangename ervaring. Stel u even voor dat u in de toekomst op elke website kunt communiceren met een avatar of virtuele klantendienstmedewerker. U komt op een site (met uw eigen avatar) en een andere virtuele persoon verwelkomt u en begeleidt u tijdens uw bezoek van de site. Hij/zij opent nieuwe vensters, wijst u op de juiste hyperlinks, terwijl hij/zij een gezellige chat (of video Skype) sessie met u heeft. Uw surfervaring wordt pas écht interactief.

    http://www.belgablog.be/nederlands/second-life-van-reclamestunt-naar-interactieve-klantendienst/

  2. ik ben zelf een aantal maanden intensief bezig geweest met second life ( caught in the hype van belangstelling waarschijnlijk) .
    de tijd die ik er gespendeert heb was zeer interresant alhoewel ik er naar het einde toe mijn buik van vol kreeg .
    naarmate dat de belangstelling in RL , zoals second life users de echte wereld noemen , groter werd van de second life wereld verminderde de eerste users die daar zaten voor plezier .
    in het begin van deze wereld was het de bedoeling iedere persoon een idealistische persoon te laten creeren om deze te laten vrij zijn in een tweede wereld waar alles kon zijn zoals jij het wilde zien .
    deze droom werd echter vernielt zodra de eerste bedrijven er reclame in maakten .
    de “second life dream world ” heeft plaats gemaakt voor ” the corporate world 2 ” .
    wat is het toch met de mensen ?
    als wij iets proberen te ontwerpen om een vreedzame toevluchtsoord te maken en om met mensen te communiceren van andere continenten worden we weer door geldzucht gevangen .
    second life was een goed idee tot ze de slechtste uitvinding meetrokken in het spel : “GELD”
    één van mijn laatste vluchten ( avatars kunnen vliegen) kwam ik op een oord van rotsen en valleien en te midden een groene zone stond er een kanjer van een reclamebord vol met chinese letters .
    ik wandelde verder op dit domein en voor een huis stond een bord met volgend opschrift : ” ik heb mijn oord verlaten , het oord is niet meer wat het geweest . schaam u mensen .

    ik ben eht daar mee eens , deze wereld wordt overspoeld door pedofielen , witwaszaken etc.
    de reden is heel simpel hotmail emails die neit traceerbaar zijn zijn toegelaten als inschrijving .
    daarmee leg je de laatste controlepost stil en kan iedereen zijn gang gaan .
    als bedrijven denken er een persoon te vinden zijn ze mis bezig , virtueel durft iedereen meer dan in RL anders zou internet online games niet bestaan mochten personen dit niet interreseren .

    second life zal nu blijven bestaan en wordt een begrip net als google en waarom ? het zit vergroeit in mensen en er circuleert dagelijks miljoenen aan dollars . het is een tweede wereld net als deze : business is wat telt net als geld .

    en de droomwereld heeft moeten plaatsmaken voor de hebzucht van de mensheid . spijtig . . .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.