Hoe revolutionair zijn sociale media? (namiddagsessie 2)

zoekmachine optimalisatie

Derde en laatste post over de leerstoel Jos Willems.
(deel 1)(deel 2)

Cindy De Smet is lector Hogeschool Gent en blogger op o.a. edublogs.be… Zij spreekt over “Sociale media als (nieuwe) toverstaf: studenten goochelen met je mee” (online presentatie). Ze sprak voor een uitverkochte sessie, over hoe relevant de nieuwe (sociale) media zijn voor onze onderwijscontext(en).

Mooie voorbeelden die interessante meerwaarden hebben voor lesgevers of studenten, en die met relatief weinig moeite inzetbaar zijn… Bijvoorbeeld online internetarchieven (zoals furl of delicious), waarbij lesgevers of studenten interessante URL’s kunnen uitwisselen (voorbeeld 1, voorbeeld 2)

Ook voorbeelden van weblogs in het onderwijs, en zelfs de ietsjes meer technologische aspecten, bvb wat is RSS en hoe gebruik je het om efficient op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in je vakgebied, of wat doe je ermee in het onderwijs… Interessant!

Ook een groot stuk over wikis, met een indrukwekkend praktijkdemonstratie: een fout in de wikipedia werd /live/ verbeterd door Cindy. De wikipedia is weer één tikfout armer!
Ook choquerend te horen dat ons aller Smetty de Dender doorheen Gent heeft laten lopen in de wikipedia, bij wijze van test om te kijken hoe goed het zelfcorrigerende mechanisme werkt… Niet zo goed dus – na 100 dagen werd de Dender op de juiste plaats teruggezet…

We liepen ook even binnen bij Bart De Waele (Informatie-architect, internet entrepreneur en multi-blogger op o.a. Netlash).
Mooi verhaal (online presentatie) hoe je webpagina’s hoog scoren op zoeksleutels ingetypt in Google… Generieke versus specifieke zoektermen (tip van de dag: reclame maken op basis van de specifieke termen (bvb “QTEK 9100”, en zorgen dat je hoog scoort voor de generieke termen (bvb “gsm”), zoekmachine reclame of zoekterm optimisatie, over conversietunnels en…..

Hoe scoort je site hoog in google:

  • technische factoren:
  • zorg dat je code efficiënt is en goed geschreven; denk na over een goeie navigatie (typisch voorbeeld is een slecht gemaakte Flash site waardoor Google niet verder dan de homepagina kan indexeren)(tip van de dag plaats op de homepage een sitemap zodat google direct alle subpagina’s “ziet”);

  • inhoud:
  • zorg voor goeie content op je site, en zorg vooral voor relevante inhoud (alleen op die manier haal je relevante bezoekers naar je site). De content moet bovendien frequent geupdated worden… Vandaar dag weblogs vaak hoog scoren in google.

  • links:
  • Elke link helpt je vooruit – het PageRank systeem zorgt ervoor dat pagina’s van jou die vaak gelinkt worden, ook hoger zullen scoren. LInks van sites die zelf hoog scoren, of die over hetzelfde onderwerp gaan, helpen beter. Ook het woord waarmee men linkt is belangrijk…

    Een meer dan boeiende dag, met ongelofelijk veel afwisseling. Proficiat aan de organisatoren (en de sprekers)…

    Auteur: Maarten Cannaerts

    Doctor in de wetenschappen - natuurkunde, maar sinds 2001 vooral geïnteresseerd in nieuwe technologieën, onderwijsvernieuwing en (liever nog) de combinatie van beiden. Sinds november 2008 kennismanager bij kBC in Leuven. Bezig met allerlei vormen van informeel en nonformeel leren, beheer en validering van kennis... Tot november 2008 ICT coördinator op het De Nayer instituut en adjunct van de directeur bij het project Strategisch Onderwijs- en Vormingsbeleid (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap). Tot 2007 Projectcoördinator voor "CVO Online" , waar de Centra voor Volwassenenonderwijs in Vlaanderen toegang kunnen krijgen tot de digitale leeromgeving van BIS Online. Tot 2007 E-coach bij de online navormingscursus rond e-leren ('Elise' - E-learning for in-service teacher training). Elise is een online navormingsinitiatief voor docenten hoger onderwijs, en loopt (momenteel) binnen het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, de Associatie Universiteit Brussel, en de Karel de Grote hogeschool. Tot december 2008 Associate Lecturer bij The Open University (voor het vak "H804 - implementing online, open and distance learning"). Geïnteresseerd in digitale fotografie, (online) sociale netwerken, kennisbeheer, levenslang leren en alles wat met "internet" te maken heeft. Zijn internetarchief is op FURL terug te vinden, zijn gepubliceerde lezingen op slideshare, en zijn professionele pagina op linkedin.

    4 gedachten over “Hoe revolutionair zijn sociale media? (namiddagsessie 2)”

    1. Ik wou in mijn namiddagsessie oa. demonstreren wat de kracht van blogs zijn. En het beste voorbeeld wat de sessie in de namiddag beginnen met een post over de voormiddag die al online stond.

      Indrukwekkende verslaggeving Maarten. Thx!

    2. Dank je Maarten, voor de uitgebreide verslaggeving van deze interessante uiteenzettingen !

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

     

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.