Edubloggers @ Online Educa Berlin 2006 – Dag 1

Berlin - november 28, 2006 - http://flickr.com/photos/74629201@N00/archives/date-posted/2006/11/28/
(Picture uploaded by onlyberlin – Creative Commons licence by-sa)
Het Online Educa circus (2000 deelnemers verwacht !) is weer van start gegaan in Berlijn, en er is een uitgebreide delegatie van Vlaamse edubloggers en Elise-kerngroep-leden.
Binnenkort kunnen we er een groepsreis van maken – net zoals de Nederlandse collega’s vanuit SURF elk jaar doen.
Vandaag stond er een pre-conference workshop op het programma, de zgn. “Virtual Mobility Forum“, een hele dag met presentaties en discussies over verschillende aspecten van digitale en virtuele studentenmobiliteit. De sessie was georganiseerd door een samenwerking van twee Europese projecten: Being Mobile and Victorious.
Doordat ik de sessie mee organiseerde, kan ik er moeilijk een oordeel over geven, maar ik heb een aantal interessante nieuwe invalshoeken gehoord, zowel bij de keynote als in de discussie. Een deel van de discussie vind je terug op Wikipedia, maar het gaat om een kladversie die duidelijk nog moet opgekuist en aangevuld moet worden.

Te onthouden voor mij vandaag: De keynote van Ray Land (University of Strathclyde – Glasgow) was een interessante reflectie op de rol van “The next generation of e-learning: Time, Mobility & Identity”, waarin hij de volgende ideeën gaf:

  • Universiteiten en hogescholen werken volgens zgn. “trage tijd” met tijd voor reflectie en diepgang, terwijl studenten in een “snelle tijd” leven, waarbij ze onderworpen zijn aan de “tyrannie van het moment” (Eriksen).
  • Studenten zijn constant onderweg in hun virtuele leefwereld. Ze zijn tegelijk overal en nergens, en dus krijgt het concept mobiliteit een nieuwe dimensie. Als je met Erasmus in Granada bent, blijf je evengoed aanwezig in je virtuele leefwereld in Vlaanderen via SMS, Skype, etc.
  • Studenten hebben niet langer 1 enkele identiteit. Grenzen tussen privé identiteit en publieke identiteit vervagen. Mensen rekken hun identeit totdat ze past bij hun omgeving.

Heel interessante ideeën allemaal, en echt goed om eens iemand wat diepgang te horen geven bij een modern fenomeen. Hopelijk schrijft hij daar nog eens over in een nieuw boek. Recente boeken van Land zijn:

  • Education in Cyberspace: Amazon
  • Educational Development: Discourse, Identity and Practice: Amazon

Auteur: Steven

Germanist en Doctor in de beleidsinformatica Sinds april 2007 Universitair Docent bij het Onderwijstechnologisch Expertisecentrum OTEC aan de Open Universiteit Nederland in Heerlen. Voordien senior researcher bij AVNet aan de KULeuven . Werkte daar als onderzoeksverantwoordelijke met enkele internationale projecten rond e-leren, als e-coach en coördinator binnen de EliseLeren vorming 'E-leren voor docenten hoger en volwassenenonderwijs'. In 2003-2004 was hij verbonden aan de afdeling nascholing en voortgezette lerarenopleidingen van de Katholieke Hogeschool Limburg. Is actief binnen het vrije methodeonderwijs in Vlaanderen, onder andere als voorzitter van 't Schommelbootje. Onderhoudt in zijn vrije tijd ook een persoonlijke weblog, een lijst met links, en een fotoalbum

Eén gedachte over “Edubloggers @ Online Educa Berlin 2006 – Dag 1”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.