ICT, afstandsonderwijs en ontwikkelingssamenwerking

Studie

Vandaag in mijn postvak de studie “ICT, afstandsonderwijs en ontwikkelingssamenwerking”. Deze studie werd gepubliceerd door het CAWET (“Het Comité van de Academie voor Wetenschappen en Techniek werd opgericht door de Klasse der Natuurwetenschappen van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten. Het comité, dat ten hoogste 50 leden telt, is paritair samengesteld uit vertegenwoordigers van de academische en van de industriële wereld.”)

Interessante lectuur, waarin het ICT ondersteund afstandsonderwijs gepromoot wordt om kansen te vergroten van derde wereldlanden, die op deze manier kunnen participeren aan kwalitatief hoogstaand onderwijs.

Ik stel me wel vragen bij twee aspecten:
– De studie werd me bezorgd op papier via de post (snail mail). Vreemd dat een dergelijke studie niet via allerlei digitale nieuwsbrieven/ communicatiekanalen gedistribueerd wordt. Lijkt wel een beetje old-school. (vandaar een eerste poging…)
– Ik stel me erge vragen bij het Westerse academische onderwijs dat in Afrika gaat uitleggen hoe je afstandsonderwijs via ICT gaat implementeren, ook in basis-, secundair en volwassenenonderwijs. Ik dacht dat we daar in Vlaanderen ook nog wat missionariswerk kunnen gebruiken?

Auteur: Maarten Cannaerts

Doctor in de wetenschappen - natuurkunde, maar sinds 2001 vooral geïnteresseerd in nieuwe technologieën, onderwijsvernieuwing en (liever nog) de combinatie van beiden. Sinds november 2008 kennismanager bij kBC in Leuven. Bezig met allerlei vormen van informeel en nonformeel leren, beheer en validering van kennis... Tot november 2008 ICT coördinator op het De Nayer instituut en adjunct van de directeur bij het project Strategisch Onderwijs- en Vormingsbeleid (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap). Tot 2007 Projectcoördinator voor "CVO Online" , waar de Centra voor Volwassenenonderwijs in Vlaanderen toegang kunnen krijgen tot de digitale leeromgeving van BIS Online. Tot 2007 E-coach bij de online navormingscursus rond e-leren ('Elise' - E-learning for in-service teacher training). Elise is een online navormingsinitiatief voor docenten hoger onderwijs, en loopt (momenteel) binnen het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, de Associatie Universiteit Brussel, en de Karel de Grote hogeschool. Tot december 2008 Associate Lecturer bij The Open University (voor het vak "H804 - implementing online, open and distance learning"). Geïnteresseerd in digitale fotografie, (online) sociale netwerken, kennisbeheer, levenslang leren en alles wat met "internet" te maken heeft. Zijn internetarchief is op FURL terug te vinden, zijn gepubliceerde lezingen op slideshare, en zijn professionele pagina op linkedin.

Eén gedachte over “ICT, afstandsonderwijs en ontwikkelingssamenwerking”

  1. Rake bedenkingen.

    Verder sijpelt de arrogantie van de Westerse academische wereld er natuurlijk door. “ICT en neokolonialisme”. Ik vraag mij ook af hoe dat afstandsonderwijs plotseling betaalbaar kan worden. Het aanbod nu is pover en gigantisch duur (toch als je spreekt over academische opleidingen).

    Afstandsonderwijs tegen een zacht prijsje zal wel goedkoper zijn dan arme studenten te voeden en te huisvesten. En die afstand? Ik dacht dat het zo waardevol was voor buitenlanders om hier te studeren omdat ze dan ook kunnen kennismaken met andere culturen, talen en politieke systemen. Nu ga je ze Westerse kennis geven, zonder context. Raar. Ik kan me niet voorstellen hoe het kan werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.