“… De aula uitzenden via internet naar de studenten thuis…”

http://www.sxc.hu/photo/532063

Boeiende discussies deze week.

Eerst met een collega die vol overtuiging zegt “Iedereen weet toch dat e-learning niet werkt… dat je in een klassikale context face-to-face veel beter onderwijs kan aanbieden… dat al die technologische prullen alleen leiden tot uitval, frustratie, vereenzaming…”.

Vervolgens een artikel in De Morgen

“Patricia Ceysens (VLD): ‘Vlaamse onderwijsinstellingen blijven sterk overtuigd van de waarde van face-to-faceonderwijs’
Technologiegoeroes als Bill Gates hadden een tiental jaren geleden de mond vol van onderwijs via het internet, zoals het live uitzenden vanuit de aula of klas naar de studenten thuis. Hoewel veel Vlaamse hogescholen en universiteiten de videoconferencingtechnologie in huis hebben, zetten ze die maar occasioneel in, zo blijkt uit een enquête van de VLD.”

Vreemd toch hoe mensen vaak “onderwijs” verwarren met “cursussen” of met “instrumenten”.
De core business van een school is niet het verspreiden van cursussen en niet het investeren in cursussen. Wel het coachen en begeleiden van individuen die iets willen bijleren.
Niemand heeft het over “met een bord en krijt kan je geen goed onderwijs geven“, niemand zegt “een onderwijsleergesprek is een slechte didactische werkvorm“, niemand schrijft “een ex-cathedra les is altijd slecht“… en toch focussen we ons bij technologie altijd op de instrumenten en de content.
Met blogs kan je niets doen. Wiki’s zijn niet nuttig. Videoconferencing is saai. Met spel-gebaseerd leren geraak je nergens. In een online forum kan je nooit goeie groepsdynamiek hebben…“.

‘T is zeker al de honderdste keer dat ik iemand uitleg dat de saaiste en meest onpersoonlijke les die ik ooit kreeg, een klassikale les was en dat de meest interactieve en persoonlijke cursus een online cursus was. Maar dat ik ook klassikale lessen bijwoonde met krijt en bord, éénrichtingsverkeer, zonder participatie, waar ik ongelofelijk veel van bijleerde, gewoon uit het enthousiasme van de leerkracht en de sterke theoretische onderbouw.

Erg jammer dat “e-learning” nog vaak geïdentificeerd wordt met “de aula uitzenden via internet naar de studenten thuis“. Mijn favoriete uitspraak nogmaals bevestigd: “If we are going in the wrong direction, technology will get us there faster” (W. Haddad, ‘Technologies for education’)

Kijk bij gelegenheid eens naar het weblog van juf Elke – zij is juf in een basisschool, en worstelt dagelijks met de vraag “waar kan je technologie met een meerwaarde inzetten”. Echt uit het leven gegrepen. Een aanrader!

Auteur: Maarten Cannaerts

Doctor in de wetenschappen - natuurkunde, maar sinds 2001 vooral geïnteresseerd in nieuwe technologieën, onderwijsvernieuwing en (liever nog) de combinatie van beiden. Sinds november 2008 kennismanager bij kBC in Leuven. Bezig met allerlei vormen van informeel en nonformeel leren, beheer en validering van kennis... Tot november 2008 ICT coördinator op het De Nayer instituut en adjunct van de directeur bij het project Strategisch Onderwijs- en Vormingsbeleid (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap). Tot 2007 Projectcoördinator voor "CVO Online" , waar de Centra voor Volwassenenonderwijs in Vlaanderen toegang kunnen krijgen tot de digitale leeromgeving van BIS Online. Tot 2007 E-coach bij de online navormingscursus rond e-leren ('Elise' - E-learning for in-service teacher training). Elise is een online navormingsinitiatief voor docenten hoger onderwijs, en loopt (momenteel) binnen het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, de Associatie Universiteit Brussel, en de Karel de Grote hogeschool. Tot december 2008 Associate Lecturer bij The Open University (voor het vak "H804 - implementing online, open and distance learning"). Geïnteresseerd in digitale fotografie, (online) sociale netwerken, kennisbeheer, levenslang leren en alles wat met "internet" te maken heeft. Zijn internetarchief is op FURL terug te vinden, zijn gepubliceerde lezingen op slideshare, en zijn professionele pagina op linkedin.

6 gedachten over ““… De aula uitzenden via internet naar de studenten thuis…””

  1. Wat ik vaak veel leuker vind dan in de aula zitten luisteren,
    is lezingen downloaden en op mijn mp3-speler zetten.
    Ik beluister ze dan op mijn fiets en op het perron/trein.

    voordelen:
    – je vindt briljante sprekers terug over de meest obscure onderwerpen
    – interessante lezingen beluister je nog eens opnieuw
    – oninteressante lezingen skip je
    – trage sprekers help je een handje door de afspeelsnelheid te verhogen
    – je krijgt de kans om eens mee te luisteren in de aula van zeer prestigieuze universiteiten

    Oostenrijkse economische school:
    http://www.mises.org/media.aspx

    filosofie:
    http://helpychalk.blogspot.com/2006/04/downloadable-lectures.html

  2. Hallo Maarten,
    Ik weet dat het na de introductie van het schrift ook zo is gegaan:
    “Cool! Je zou die letters zelfs in het onderwijs kunnen gebruiken!”
    “Over mijn lijk. Alles wat je opschrijft verliest zijn kracht, je vergeet alles.
    Dat gaan we never nooit niet doen.”
    We weten dat de Kelten toch hebben leren schrijven. En hoe.

    Er verandert heus wel iets, Maarten.
    We gebruiken letters, boeken, schriften naast de gesprekken en oefeningen die vanoudsher bij onderwijs horen.
    State of the art, maar de veranderingen gaan met geografische snelheid.
    Als je daar met electronische snelheid naar kijkt, dan zie je niks.

  3. Hi Maarten,

    “In een online forum kan je nooit goeie groepsdynamiek hebben…“.

    Dit jar, na de Elise cursus, en na het aan de lijve ondervinden van de kracht van een forum ook een forum opgestart voor de cursisten in een CVO, Frans 6de en 7de jaar.
    Waar ik anders een maand nodig heb om die groepsdynamiek op gang te trekken, moet ik nu soms boven de koppen uitspreken : ze hebben elkaars bijdragen gelezen, vragen uitleg tijdens de pauze, en soms daar buiten, willen niet voor elkaar onder doen, en doen dus lees- en schrijfkilometers. Als dat geen ondersteuning is voor het taalonderwijs!
    de enkelingen die er niet in slagen iets te posten bellenof mailen mij in paniek op.

    Dus volmondig ja : of het nu een forum, een blog of een wiki is, je kan er in het (taal)onderwijs veel mee doen.

  4. Dag Maarten,

    Mijn ervaring als “digitale immigrant” met enkele jaren gedeeltelijk afstandsonderwijs met een ELO (Moodle) in de GPB opleiding is dat net de combinatie van contactonderwijs (klassikaal, of in groepjes,oefensessies,projectwerk…) en de ELO (met individuele opdrachten, extra info, forums, wiki’s, spelletjes) goed werkt. Elke student vindt wel een voor hem/haar passende leerweg.
    Ik kies voor en/en en niet voor of/of.

    Groetjes
    Agnes

  5. de combinatie online-offline is inderdaad erg geslaagd, hoewel ik moet bekennen dat ik ook erg geslaagde volledig online cursussen volgde… Met deelnemers over heel de wereld, en toch echte goeie interactie. Alleen de Stella’s na de les waren er helaas niet bij :-p

  6. ik, hebb te weinig vooropleiding om hier een technische inbreng over te hebben.
    ik heb alles wel grondig gelezen
    mvg.,

    vic.rekkers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.