Stemmen van de Nieuwe Amerikaanse School

Tuur Demeester, mede-oprichter van sudbury school De Vlinder in Gentbrugge, organiseert de Belgische filmpremière van “Stemmen van de Nieuwe Amerikaanse School“:

Er is een trailer beschikbaar van meer dan 9 minuten (niet ondertiteld):

“Met enkel studenten aan het woord, biedt “Voices from the New American Schoolhouse” een ongezouten blik in het leven en leren in en rond een op z‘n zachtst gezegd ongewone school in Washington DC, Columbia. Een filmploeg kreeg 2 jaar lang ongelimiteerde toegang tot Fairhaven School, met als resultaat deze beklijvende documentaire over een plaats waar vrijheid en democratie de mainstream educatieve theorieën op z’n kop zetten.”

Meer info: De filmvoorstelling gaat door op 16 oktober om 14u in Cinema Lumière te Brugge. Tickets kosten in voorverkoop 4€, aan de deur 5€. Jongeren tot 21 betalen respectievelijk 3 of 4 euro. Reservatie is mogelijk door overschrijving op rekening nr: 380 0124358 75 met vermelding van naam en aantal tickets. Reserveren kan tot 10 oktober.

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

Eén gedachte over “Stemmen van de Nieuwe Amerikaanse School”

  1. Een uitspraak als: “Zoiets is enkel in Amerika mogelijk” draagt iets van waarheid. Zeker wanneer de Sudbury-school een overgang naar een algemene onderwijsvorm ambieert. Wanneer je het domein ziet waarop die Amerikaanse jongeren kunnen vertoeven, besef je dat het niet alleen om het scheppen van mentale ruimte gaat, maar dat er eveneens een stimulerende omgeving nodig is, een omgeving van natuurlijke rust, die het Sudbury-principe tot zijn volste recht kan laten komen.

    Punten van het Sudbury-principe waar het reguliere onderwijs uit kan leren:

    -kleinschaligheid:
    verlaagt de drempel voor de essentiële dialoog
    zorgt ervoor dat de leden van de gemeenschap elkaar gemakkelijker kunnen leren kennen

    -afspiegeling van de maatschappij: leeftijdsmix, geen onnodige, discriminerende hiërarchie (1.ASO, 2.TSO, 3.BSO)
    bevordert pluralisme


    Ik kan hier nog vooropgestelde pro’s en contra’s opnoemen, maar voor een benadering van de absolute waarheid (?) blijft het wachten op een traditie van enkel decennia. Pas wanneer het systeem de kans krijgt om geruime tijd te bestaan, zal duidelijk worden in welke mate het kan bijdragen aan een betere, waardevolle samenleving

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.