En ik heb geen MS-Office

Ze zijn er, de laptopstudenten. Een ganse klas opent vanaf vandaag elke dag het deksel en kan meteen, draadloos, aan het werk. Bijna iedereen is de fiere bezitter van zo’n ‘klein’ en ‘licht’ ding. Alle studenten van de opleiding Prof. Bachelor Secundair Onderwijs, informatica moèten er in investeren. De moeite waard om even over te filosoferen denk ik zo.

Het heeft ons verwonderd, maar bijna niemand had een probleem met deze ‘verplichting’. Ofwel hadden ze er al een, vorig jaar aangekocht, ofwel waren ze toch van plan er één aan te schaffen. Natuurlijk is het te verantwoorden als je kiest voor een informaticaopleiding. En geef toe, die dingen kosten stukken minder dan een paar jaar geleden. Ik betaalde toen voor mijn DELLeke nog 3400 Euro! Weliswaar met vele toeters en bellen, die vandaag al heel wat minder lawaai maken. Bij het doorbladeren van het laatste advertieblaadje van de lokale computerboer heb ik het even nageteld: er staan nog 7 desktop-modellen in de aanbieding tegen 10 laptops. Akkoord, ook op papier nemen die minder plaats in maar toch …

Heb je het ook gelezen in klasse (nr. 167 p. 9). Ze steken ons voorbij en wat erger is, de leraar kan ze niet meer bijbenen. Ik zou het nog geloven ook: een korte enquête bij de nieuwe studenten in de lerarenopleiding aan onze hogeschool leert ons dat meer dan de helft nu al draagbaar computert, ook de jonge studenten van de opleiding tot leraar lager onderwijs. We hebben ervoor gekozen om niet alle studenten halsoverkop in dit avontuur te gooien. We doen het rustiger aan dan in sommige andere scholen. Het gebruik van laptops wordt voor iedereen aangemoedigd, wordt slecht in enkele afdelingen verplicht. Maar goed ook denk ik zo. Het didactisch verantwoord gebruik heeft nogal wat gevolgen voor mijn lessen.

Dat je best met de studenten duidelijke afspraken maakt, is evident. Je trekt best zelf de grens. Een spreuk “hier chat en gamed men niet” wordt vlot aanvaard. Moet wel, want voor je het beseft sta je voor de banken te praten. ‘k Was eigenlijk al blij dat Murphy afwezig bleef. Technisch ervaren we momenteel geen problemen. Een pluim voor onze collega’s van ICTSysteembeheer. Didactisch zal het wat zoeken worden. Het duurde niet lang of één van die nieuwe – ik ken z’n naam nog niet – wist me te vertellen dat hij op zijn laptop géén MS office had staan, hij werkt met OpenOffice. Uit de toon kon ik afleiden dat hij ook niet van plan was dit te installeren. Lap, daar begint het al. Voor de eerste keer in m’n carrière kan ik niet terug vallen op de relatief veilige omgeving van een voorgeïnstalleerde computerklas, waar lekker alle knoppen op dezelfde plaats staan. Een handboek ‘Word’ is ook al zinloos geworden. Toch willen we de principes van tekstverwerking, rekenblad, databanken, … bij brengen. Voor de eerste keer in m’n carrière wordt ik verplicht om echt, los van software, probleemoplossend te werken. Een uitdaging, maar ik zie het wel zitten.

En dan die data, waar gaan we die bewaren? Op de server van het netwerk? Onze technici zien liever geen vreemde pc’s aanmelden. Dan maar het CMS van ToLeDo (+) gebruiken zeker. Ik vraag me af of het allemaal niet wat té veel wordt. Alle partijen zullen het een beetje gewoon moeten worden. Niet in het minste zullen we/ze moeten leren samen werken, samen onderzoeken, samen leren, samen kennis delen.

Enigszins verwonderd waren ze toe we de opdracht gaven een ‘blog’ op te starten. Voor velen de eerste keer, slechts een paar bloggen nu al. “Laat het ons daar maar even over jullie laptop en ervaringen daarmee hebben.” Twee vliegen in één klap: starten met een blog en reflecteren over het gebruik van de laptop in het onderwijs. ‘k Ben benieuwd hoe dat zal lopen.

Toch heb ik wat schrik. Wij, die van informatica, wij zullen er ons wel door slaan. Maar die collega(‘s), ja die uit Klasse, daar zit ik wat mee. Eentje kwam me al vertellen dat hij/zij niet zou toelaten dat studenten in zijn/haar les ‘de laptop openen’. Niet slecht bedoeld van die collega. Gewoon een generatiekloof denk je dan. ’t Is toch wat. Nu ICT echt meer-waarde voor minder geld begint te krijgen, nu moeten we onze collega’s nog op de trein krijgen, na al die jaren! Weet je wat, ik vraag een premie aan onze minister, een premie voor de leraar die de laptops in de klas niet tegenwerkt.

laptopgroeten,
pc²

Auteur: Pascal Craeye

In een vorig leven - sedert 1984 - leraar wiskunde en informatica in Brugge. Was coördinator van het nascholingsproject REN, toen nog West-Vlaanderen. Ondertussen (2001) tewerkgesteld als docent informatica aan de Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende, departement lerarenopleiding. We maken er kersverse leraars informatica. Echt benieuwd hoe het leren beïnvloed wordt door nieuwe steeds "eenvoudige" technologieën.

7 gedachten over “En ik heb geen MS-Office”

  1. “los van software, probleemoplossend werken”.

    Daar geloof ik zelf ook heilig in. Ongelooflijk boeiend daar bij jullie. Ik ben eigenlijk wel een beetje jaloers…

  2. Mijn leerlingen van het tweede middelbaar hebben dit jaar ook allemaal hun eigen laptop moeten aankopen. Het is inderdaad wel spannender dan gewoon de computerklas, ze kunnen immers zelf hun software en vooral hun bureaublad-achtergrond kiezen. En wat je dan te zien krijgt.

    De positieve kant van de medaille: je kan echt wel werken nu!!

  3. Geen MS-office hoeft het einde van de wereld niet te zijn. OpenOffice.org is gratis te downloaden en werkt zowel onder Linux als onder Windows en MacOSX. Over het algemeen zijn MS-office bestanden goed te openen in OpenOffice. Enkel de lay-out kan wat problemen opleveren.
    Open source software kan in mijn ogen een degelijk alternatief betekenen voor mensen die na de aankoop van een laptop misschien geen geld meer hebben om er de commerciële software bij te nemen. De rekening loopt toch snel op.

  4. I must thank you for the efforts you’ve put in penning this site. I’m hoping to see the same high-grade content by you in the future as well. In truth, your creative writing abilities has motivated me to get my own, personal site now 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.