Digitale didactiek en praktijkervaringen: de jeugd van tegenwoordig.

De jeugd van tegenwoordig. Een presentatie door Maarten Cannaerts.

Maarten Cannaerts

Maarten begint zijn presentatie zeer high-tech. Hij demonstreert wat men publieksresponssystemen noemt: “Algemeen gesproken kan elk toestel of procédé dat feedback verkrijgt van een welbepaald publiek beschouwd worden als een publieksresponssysteem. Hieronder vallen ook enquêtes op papier, de opgestoken vinger of zelfs luchthoorns en aangestreken lucifers.”

Het De Nayer Instituut (werkgever van) heeft een TurningPoint responssysteem gekocht en Maarten gebruikte de (gewillige) deelnemers als proefkonijnen. Een 50-tal RF clickers of Response cards worden uitgedeeld zodat enkele vragen over de jeugd van tegenwoordig aan het publiek voorgelegd worden. De antwoorden op de gestelde vragen blijken over het algemeen evenwichtig verdeeld te zijn.

Enkele bevindingen over de jeugd van tegenwoordig:

  • Jongeren vinden hun mobiele telefoon vooral belangrijk om te smsen. Dit heeft een effect op de taalvaardigheid van onze jeugd (verwijzing naar het bekende bekende opstel is SMS-taal van een Britse tiener).
  • Het verschil tussen het gebruik van internet op school en thuis is ontzettend groot (10% versus 70%, een verwijzing naar het Mediapro onderzoek). Dit heeft ook een impact op het mediagebruik van jongeren. Deze gaan bijvoorbeeld met elkaar converseren via video-fragmenten door gebruik te maken van services zoals YouTube. Dit soort van taal komt daarentegen niet aan bod in ons onderwijs.
  • Maarten demonstreert de Encarta bot van MSN (dit is een computer-contact dat je toevoegt aan MSN, maar dat op een menselijke manier antwoordt op encyclopedie vragen) en Yahoo! Answers (een platform waar vragen gesteld worden en antwoorden gegeven worden).

Vraag:
Met wat heeft goed onderwijs heeft vooral te maken?
Antwoord: proud to be ignorant.

Enkele tips:

  • Zoek een oefening/methode die u en de studenten goed ligt.
  • Gebruik de technologie niet omwille van de technologie an sich.
  • Onderwijs is interactie: met de buitenwereld (bedrijfswereld, scholen, universiteiten), met de lesgever (communicatietools zoals chat, forum, mail), met medestudenten (blogs, wiki’s) en met leerinhouden.
  • Doe het eens met een verhaal (verwijzing naar het verhaal van de indiaan door deze edublogger).

Bedenkingen/opmerkingen na de sessie:

Maarten is toch beetje een Vlaamse onderwijsgoeroe vind ik (hij zal het vast niet graag horen). Hij heeft een flitsende en visuele stijl van presenteren, waardoor samenvatten bijna hopeloos is. Check dus zeker de presentatie (zodra deze beschikbaar is). Ik was ook erg onder de indruk van de mogelijkheden die publieksresponssystemen bieden. Het lijkt mij bijvoorbeeld interessant om de betrokkenheid van het publiek op die manier te verhogen. Met zo een speelgoed wil ik ook eens graag presenteren.
[tags]e-leren, Elise, publieksresponssystemen, TurningPoint software [/tags]

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

Eén gedachte over “Digitale didactiek en praktijkervaringen: de jeugd van tegenwoordig.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.