Digitale didactiek en praktijkervaringen: Duo e-coaching van een FlashMeeting

Video-conferencing: Duo e-coaching van een FlashMeeting. Een presentatie gegeven door Liesbet Smids, CVO STEP Hasselt GPB-opleiding.

Liesbet Smids

Introductie :

  • Video-conferencing noodzaakt minstens 2 individuen die een verbinding hebben via internet door middel van geluid en beeld. De meerwaarde is de direct interactie tussen personen.
  • Waarom videoconferencing: het besluitvormingsproces versnellen, flexibiliteit verhogen, samenwerking stimuleren, advies van experts winnen, tijd-kosten-verplaatsingen besparen en bedrijfscommunicatie verbeteren.
  • Wanneer: internationaal of grote afstanden in eigen land.
  • Toepassingen: hospitaal (operatie op afstand), opleiding en permanente vorming.
  • Soorten: MSN, Skype, FlashMeeting
  • Kenmerken van e-leren: tijds- en plaatsonafhankelijk leren, just-in-time en on-demand leren, mogelijkheid tot meer interactiviteit, biedt de leerstof aan op een geïntegreerde manier.
  • E-leren creëert nieuwe mogelijkheden voor bijvoorbeeld flexibel leren en afstandsonderwijs. Bijvoorbeeld: Spaans volgen op afstand.
  • Kenmerken van FlashMeeting: te gebruiken zonder dat je moet downloaden of installeren, gebruiksvriendelijk, aanschuifsysteem om te praten, tekst wordt geschreven via chat, stem- en emoticonsmogelijkheden, weergave van resterende tijd en deelnemers met naamlijst.
  • Momenteel nog niet te koop, deelname hangt af of zij (FlashMeeting) en de deelnemende groepen er voordeel uit halen.

Bespreking van een eigen case:

De ELISE cursisten van 2006 namen deel aan het project. Er werd gewerkt met 3 topics: omgaan met werkdruk binnen e-leren, nieuwe vormen van e-leren vergt andere evaluatie, meerwaarde van e-leren voor docenten en cursisten.

Enkele tips en bevindingen na het project:

Het is aangewezen om eerst de communicatie voor te bereiden via MSN, bij het opstellen van de agenda is vooral het prikken van een einddatum belangrijk, bij het opstellen van taken dient men na te gaan wat de werkdruk van iedereen is, laat de deelnemers meedenken over de onderwerpen, een goede voorbereiding van de onderwerpen is noodzakelijk, stel specifieke vragen i.p.v globale vragen, probeer samen te brainstormen over de vragen, blijf vragen van de deelnemers monitoren en opvolgen tijdens een gesprek, laat iedereen nog eens aan het woord voor de afsluiting.

In de vragenronde kwam nog het volgende aan bod:

Evaluatie:
Opmerking deelnemer: “video-conferencing is niet geschikt als evaluatietool omdat mensen zich kunnen wegsteken”. Liesbet verwees hier naar de evaluatie van off-line projecten en gaf aan dat je online projecten gelijkaardig zal evalueren. Als je bijvoorbeeld bij een off-line project zou rekening houden met de inbreng van de deelnemers en hun motivatie/aanwezigheid, dan zullen dit ook criteria zijn bij online evaluatie.

Gebruik FlashMeeting:
Flashmeeting is vandaag niet vrij beschikbaar: “FlashMeeting, on our server, is part of our academic research at KMi. If you are interested and feel that we would both benefit from your group’s participation in the project, please contact support@flashmeeting.com to obtain information about how to register. An ideal user group would probably be a ‘community’ from the educational or business ‘world’ that work apart but would benefit from regular contact using FlashMeeting. Be aware that we may view any recordings made and use them as part of our research into such technologies (i.e. data may get published in papers etc.).”

Nadelen:
Opmerking Jelle: “het is moeilijk om op je vraag een antwoord te krijgen tijdens een sessie als je in een wachtrij staat met andere mensen (tegen dat het aan jou is, ben je de helft van je vraag al vergeten of is de discussie al lang een andere weg in geslaan)”. Daarnaast is het ook moeilijk om iedereen op het zelfde moment online te krijgen met een werkende verbinding. Liesbet haalt hierop aan dat het belangrijk is om vooraf beeld en geluid te testen en ook te proefdraaien.

Bedenkingen/opmerkingen na de sessie:

Bovenstaand verhaal is mijn neerslag (dus niet mijn mening) van de presentatie.

Deze sessie was misschien een beetje te beschrijvend. Motivatie, voordelenen/of nadelen, valkuilen, en gebruikerservaringen om met video-conferencing te werken waren wel voorzien maar kwamen wegens tijdsgebrek te weinig aan bod.

Als Liesbet haar belofte houdt, komen er weldra een gastpost over FlashMeeting op Edublogs.be aan.

(hier komt de link naar de presentatie zodra deze beschikbaar is)

[tags]e-leren, Elise, FlashMeeting[/tags]

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

Eén gedachte over “Digitale didactiek en praktijkervaringen: Duo e-coaching van een FlashMeeting”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.