Wolters Plantyn en Edublogs.be bundelen de krachten

Goed nieuws vanuit het edufront!

Omdat we het menen, hebben we er zelfs een persbericht van gemaakt:

Edublogs.be en Wolters Plantyn gaan vanaf september 2006 samenwerken. Daarmee wordt het uitgangspunt van de onderwijsblog versterkt: het opzetten van discussies en informatieuitwisseling tussen onderwijsprofessionals van verschillende onderwijsniveaus en gezindheden.

Samenwerking
Deze samenwerking speelt in op de behoefte van onderwijsmensen (leerkrachten, docenten, directies, …) om interactief professionele kennis uit te wisselen en expertise op te bouwen.
Voor Edublogs.be biedt deze samenwerking een unieke manier om meer diverse en gespecialiseerde informatie te publiceren. Wolters Plantyn krijgt door het interactieve karakter van een blog en de actieve participatie van lezers feedback uit het onderwijsveld.
De samenwerking bestaat uit het aanbieden van publicaties (Wolters Plantyn) aan de auteurs van Edublogs.be, het uitwisselen van links en wederzijdse promotie. Zowel de auteurs van Edublogs.be als van Wolters Plantyn zullen de mogelijkheid hebben om artikels te schrijven.
Deze samenwerking tussen Wolters Plantyn en Edublogs.be is een voor Vlaanderen uniek experiment tussen een educatieve uitgeverij (de vroegere print media) en een blog (user generated media).


En nu in blogtaal.

De berichten op Edublogs.be komen allemaal spontaan (en dus zonder enige planning) tot stand, met uitzondering van de actua. Alle berichten worden geschreven vanuit de eigen ervaringen die de edublogger deelt met de lezers van deze blog. Om het aanbod aan informatie te vergroten gaat deze blog nu samenwerken met Wolters Plantyn. Als uitgeverij beschikt Wolters Plantyn over informatie die het wil delen met de edubloggers en de lezers van deze blog. Een eerste concrete voorbeeld van wat de samenwerking kan opleveren, werd gisteren gepubliceerd door Karolien Nijs. Deze edublogster schreef een post over het mentorschap, zich baserend op twee boeken die aangeleverd werden door Wolters Plantyn. In september plannen wij nog minstens 2 gelijkaardige artikels.

Het is voor Edublogs.be niet de eerste samenwerking. Deze blog heeft sinds dag 1 het geluk gehad om op 2 grote spelers te mogen rekenen: De Standaard voor het gratis ter beschikking stellen van actualiteit en Combell voor het gratis hosten van de weblog. De blog wordt vandaag gedragen door 19 auteurs. In totaal werden sinds maart 2005 300 berichten geschreven waarop we meer dan 700 comments noteerden. Elke dag krijgen we ongeveer een 600 a 700 bezoekers, waarvan 20% uit Nederland. Zonder alle edubloggers (ook zij die wegens tijdsgebrek niet meer kunnen schrijven), mijn technische hulp en de dagelijkse bezoekers zou deze blog niet bestaan.

Op de to-do lijst van deze blog staan nog enkele verzoeken die we in de loop van de komende weken willen realiseren. Plannen genoeg voor de toekomst. U hoort nog van ons.

Meer info: lees het het volledige persbericht

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

5 gedachten over “Wolters Plantyn en Edublogs.be bundelen de krachten”

  1. Wilt u als leerkracht interactief professionele kennis uitwisselen en expertise opbouwen ga eens kijken op het lerarenforum (www.lerarenforum.be). Wij zijn een RECLAMEVRIJ privé initiatief.

  2. Edublogs is geen reclamevrij initiatief.

    Op deze blog willen we kennis uitwisselen en expertise opbouwen met iedereen en door iedereen.

    We hebben gekozen om samen te werken met een hostingprovider die deze weblog gratis host, 7/7 en 24/24 beschikbaar is en die ook een backup verzorgt.

    Er is een kwaliteitskrant die ons de toestemming geeft om gratis en onbeperkt te linken naar de artikels van hun journalisten.

    Nu is er ook een educatieve uitgeverij die ons content geeft en ook eigen content wil delen. Daar werken meer dan 60 mensen die fulltime met onderwijs bezig zijn.

    Onder de auteurs zijn er minstens 3 mensen die elk staan voor een verschillende ELO (waarvan zelfs 2 als eigenaar), er zijn mensen die werken voor het ministerie en we hebben niet-lesgevers, leerkrachten, lectoren, universiteitsmedewerkers en een prof.

    Diversiteit. Ik ben daar voorstander van. De kennis van een lesgever is voor mij minstens even relevant als die van een uitgever of een journalist. Elke externe partij die zich hier aanbiedt zal zeker in overweging genomen worden. Maar ik heb er nog geen enkele moeten weigeren…

    Het staat uiteindelijk elke lezer vrij om de inhoud hier te beoordelen op basis van relevantie of kwaliteit, dan wel op basis van wie er op het loonbriefje van die schrijver staat. Wij bloggen voor u. Het staat u vrij om ons niet te lezen.

  3. Vele bloemen bloeien op het open veld. Dus ook (het prima) Lerarenforum, Edublogs, Klascement, … De prikkel in de reactie van Hilde Warreyn zit in het reclame-aspect van Edublogs. Smetty heeft daar al op gereageerd. Nu ik nog.
    Uiteraard is een uitgeverij niet vrij van reclame, hoe zou ze het anders redden? En uiteraard wil zij geld verdienen, hoe zouden wij werknemers (en ja geldschieters) onze boterham verdienen? Enz.
    Maar als uitgevers willen wij ook wel wat bijbrengen aan het onderwijs, iets bieden aan leerlingen, leerkrachten, directeurs, begeleiders, … We willen meedenken en zoeken over goede leerstrategieën, degelijke schoolorganisatie, eerlijk personeelsbeleid. We willen mensen stimuleren om daarover te schrijven: verstaanbaar, goed onderbouwd, praktijkrelevant. En dat kost tijd en geld. Maar we vertellen er u graag over, nu o.a. op Edublogs. Is dat erg?

  4. Is dit echt wel de manier om in de gunst te komen bij de leerkrachten, die houding van ‘wij zijn de besten’, want we zijn reclamevrij, het is een privé-initiatief enz. enz.?

    Kom zeg, we doen toch allemaal ons best, zonder dat wij de pretentie moeten hebben beter te zijn dan de anderen. Laat de gebruikers hun weg gaan, zij zijn wel volwassen genoeg om zélf een oordeel te vellen.

    Samenwerken is toch wat we nastreven, of worden we ingedeeld in de ‘goeien’ en de ‘slechten’, de zuiveren en de onzuiveren; deel me dan maar in bij de laatste categorie: ik ben ook maar een mens…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.