E-competences for life, employment and innovation. EDEN Vienna (update)

Net zoals collega Jean-Marie Maes terug van het EDEN-congres. “E-competences” stonden centraal in het congres en soms voel je inderdaad de letterlijke kloof tussen de veelbelovende theorie en de daadwerkelijke praktijk. Hierbij heb ik het nog niet alleen over het effectieve gebruik van weblogs en wiki’s (cf. vorige post) maar zelfs over het gebruik van powerpoint. Tijdens een presentatie over e-learning sprak het gelaat van bepaalde digitale immigranten boekdelen; paniekaanval bij het verspringen van slides of waar is de F5-knop nu gebleven ? 🙂 Dat er werk aan de praktijkwinkel is, werd in elk geval duidelijk. Goed nieuws voor iedereen die bezig is met vorming en opleiding in e-leren !. Niet volledig getreurd in Wenen want toch nog twee presentaties gezien, het teach-what-you-preach-principe indachtig, die in wiki-vorm voorgesteld werden.

Vlaanderen was in elk geval terug goed vertegenwoordigd op dit internationaal evenement dat officieel opgenomen was als onderdeel van het Oostenrijkse EU-presidentschap. Heel veel presentaties door AVNet (K.U. Leuven) daar internationalisering, netwerking en nieuwe technologieën toch behoren tot hun strategische doelstellingen. Het sterk onderbouwd bottom-up verhaal van Digitaal Leren door Hogeschool Gent inspireerde want weblogs, wiki’s, rss, skype werden heel vlug geïntegreerd in hun open leeromgeving. Verder kwam het Open Source-verhaal meermaals op de voorgrond bij andere sprekers. Eén van hen was Wayne Mackintosh (The Commonwealth of Learning) uit Nieuw Zeeland die zelfs een pioniersrol toekent aan ontwikkelingslanden in Afrika omdat daar met heel beperkte middelen het ‘educatief potentieel’ gerealiseerd moet worden. Hij had het o.a. over ‘mobile learning’ waarbij men via satelietverbinding wikipedia-informatie naar binnen haalt . Benieuwd hoe dit e-verhaal verder zal ontwikkelen in Afrika met wereldwijd de laagste internetpenetratiegraad.

En ja, netwerken werkt, zoals Jean-Marie terecht stelt in de wandelgangen. Misschien wel één van de belangrijkste doelstellingen van een dergelijk evenement gezien het aantal (echt) interessante presentaties ergens schommelt op een ratio van 1 op 4. Het aantal naamkaartjes verminderde zienderogen bij de deelnemers dat een aantal onder hen dan maar besloot om foto’s te nemen van het kaartje met hun digitale camera. Innovatief met nieuwe media, m.a.w. want die papieren kaartjes, die verlies je toch …

Al bij al een interessante driedaagse en hopelijk zien we een aantal van de presentaties terug op 14 september in Leuven.

Auteur: Tom Wambeke

  • Licentiaat Pedagogische Wetenschappen (Onderwijskunde), Kandidaat Wijsbegeerte, Master Cultuurmanagement.
  • Begon zijn loopbaan als assistent op de dienst Onderwijsondersteuning en Studiebegeleiding onder leiding van Prof. Smeyers aan de K.U. Leuven.
  • Docent aan het Open Hoger Onderwijs van Katho Tielt.

  • Interesse in digitale didactiek, social software, kennismanagement, e-communicatie en alles wat zich in cyberspace afspeelt.

11 gedachten over “E-competences for life, employment and innovation. EDEN Vienna (update)”

  1. Even snel nuanceren. Wiki en RSS zijn geïntegreerd in Dokeos op Hogeschool Gent. Wiki’s op twee niveau’s: cursus- en groepsniveau. De integratie voor Skype is klaar en komt eraan voor de versie van het volgende academiejaar. Weblogs: er is op dit ogenblik geen integratie gepland in Dokeos, maar er is heel veel blogervaring & -kennis in de hogeschool aanwezig. Voor portfolio werken we nu met OSPi en dat blijkt een vrij complex product te zijn.
    Wij zouden erg graag van Dokeos een LCMS maken met een transparante repository van leerobjecten als basis. Daarbovenop zouden dan een reeks applicaties draaien zoals het huidige LMS, maar ook een krachtige search portal (niet beperkt tot de eigen omgeving!), portfolio- & assessmentfaciliteiten, etc. Eén probleem: nog niet alle partners in de Dokeosontwikkelgemeenschap zijn het hier mee eens.

  2. Het wordt tijd dat wiki’s, blogs, portfoliomodules, skype,… hun weg vinden binnen de elektronische leeromgevingen. In de meeste elo’s vind je van deze nieuwe technologieën weinig terug.

    Het is echter niet omdat deze technologie voorhanden is, dat deze ook gebruikt wordt. Onze elo (Moodle) bevat al geruime tijd wiki’s op cursus- en groepsniveau. Bovendien werken deze wiki’s met een zeer gebruiksvriendelijke WYSIWYG-editor (je moet dus geen wiki-code schrijven). Ik kan echter geen enkele collega vinden die deze module gebruikt.

    Er zal nog veel water naar de zee gedragen worden vooraleer docenten de echte kracht van een elo leren kennen. Nog al te vaak is een elo niet meer dan een veredelde fileserver.

    Dat het gebruik van weblogs bij de jeugd spectaculair is toegenomen, kan niemand ontkennen. Leerlingen hebben hiervoor echter geen speciale bijscholingen gevolgd. Ze hebben elkaar met het weblogvirus geïnfecteerd. Op dezelfde manier zouden scholen elkaar met goede praktijkvoorbeelden van e-leren kunnen infecteren. Zij moeten hier maar één ding voor doen: Het slot van hun elo halen!

  3. Moeilijk om niet te glimlachen: hoeveel lezingen over onderwijsvernieuwing hebben we al niet gezien waar de spreker niet uit zijn powerpoint kwam (laat staan een filmpje afspelen) … Het heeft altijd iets van een paradox.

  4. Dat paradoxale doet me terug herinneren aan die eindeloze traditionele hoorcolleges over studentgecentreerd onderwijs. Zelfde paradox die Gorik aanhaalt waar de principes van oude media toegepast worden op nieuwe media. Powerpoints volproppen met lineaire tekst is daar een goed voorbeeld van. De weg naar dynamische powerpoints waar krachtige korte teksten audiovisueel ondersteund worden heeft tot nu toe enkel ingang gevonden bij een aantal ‘early adopters’. De meeste presentatoren komen niet verder dan een marathonsessie powerpoint-lezen. Geef mij dan maar een goed gedrukt artikel.
    De echte mogelijkheden van het nieuwe medium ten gronde gebruiken heeft nog geen brede ingang gevonden in het praktijkveld m.a.w.

  5. Van innovatie gesproken – kennen jullie “second life” (www.secondlife.com) ? Een virtuele wereld die erg verregaande consequenties heeft: zo is er een officiele “exchange rate” tussen virtuele en echte dollars (maw geld dat je verdient door een online huis te bouwen kan je verzilveren!). Of heeft een ‘echte’ winkelketen een virtuele winkel geopend in kleding. Zo kan je je virtueel personnage trendy kleden (tegen betaling van virtuele dollars). Of (innovatieve) bedrijven die vergaderen in deze virtuele wereld.

    Ook voor onderwijs adverteert men dat er toepassingen zijn: virtueel loket voor lerenden, virtuele labo’s, studentenbegeleiding dat meer is dan een mail of chatbox, maar ‘echte’ (virtuele) individuen die je kan aanspreken…

    Innovatief en leuk maar valt nog even te bekijken hoe nuttig.

  6. Nog deze update, weblogs komen normaliter in de Dokeos release 1.8 in dit najaar (11/06). Voordeel is dat die blogs in Dokeos draaien en dus (semi-) gesloten zijn. Op die manier zijn o.a. eenvoudige portfolio’s ook vrij makkelijk te implementeren.

  7. en kunnen docenten zich éénvoudig abonneren via RSS op de portfolio’s van hun studenten ??

  8. Aangezien wij (Hogeschool Gent) die RSS plug-in hebben ontwikkeld, zullen we daar zo snel mogelijk werk van maken 🙂 !

  9. Voor mij is de RSS mogelijkheid in Dokeos DE plug-in van het jaar!
    Roel van het ICTO op EHb heeft hem er voor mij op gezet. In Thunderbird op OS X doet hij wel een beetje raar (genereert telkens opnieuw alle topics als er een nieuwe bij komt), maar in feed readers doet hij het prima.
    Wat blogs in Dokeos betreft, het gesloten systeem is denk ik eigenlijk in tegenspraak met het idee van blog en wiki, maar soms kan het ook handig zijn. Ik kijk er naar uit.

  10. Dat van die F5-knop: doet me denken aan Homer Simpson die op zijn computerscherm leest: “Press any key to continue”. De minzame Homer geraakt in paniek en roept uit: “Where’s the any key? Where’s the any key?”

    Om maar te zeggen: veel collega’s (ach, ik weet wel dat ik niet mag veralgemenen, maar toch) zitten mentaal nog in de digitale prehistorie te vechten met hun dinosaurussen. E-Portfolio’s, blogs, wiki’s: nog nooit van gehoord, meneer…

    @Sven: RSS in Dokeos is inderdaad een zegen, zo blijft het (min of meer) beheersbaar voor wie nogal wat cursussen beheert. En idd: een blog of een wiki in een gesloten systeem lijkt me een contradictie, al kan ik me voorstellen dat je het voor educatieve doeleinden toch doet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.