Blogs in het nieuws II

Maarten haalde het in de vorige post al aan: blogs staan in het nieuws. Ik heb een presentatie van de onderzoeksresultanten van Mediappro “Internet, gsm’s en games: profiel van een webcultuur” bijgewoond. Enkele gegevens en bedenkingen.

  • Ongeveer 40% van de ondervraagde jongeren heeft een blog, iets meer dan 50% weet het niet. De onderzoekers zetten er in koeienletters bij: tendens tot compenseren via persoonlijke pagina’s. Maw: het begrip blog is eigenlijk niet gekend of gedefinieerd.

Het begrip bloggen zat ook in mijn lessen dit jaar. Van de meer dan 50 studenten (19-20 jaar) hadden er bij de aanvang van het academiejaar niet eens 5 een blog. Als men al iets geprobeerd had, dan was het ook niet Myspace, maar wel MSN Spaces. Bij de internetactiviteiten kreeg ik altijd de volgende top 3 (willekeurige volgorde): Hotmail (mail), MSN (chat) en Google (search).

  • Iedereen maakt gebruik van het internet (90%), en frequent (34%), maar niet op school (70%). Leerlingen leren weinig bij van hun ouders en hun leerkrachten (geen 10% die iets leert), en bijna 80% is er min of meer met akkoord dat ze gecontroleerd zouden kunnen worden. Hoe meer de ouders internet gebruiken, hoe meer men er samen over praat.

Als lesgever zijn dat wel interessante cijfers. Vooral het feit dat er vooral thuis gebruik gemaakt wordt van het net en dat de leerkrachten en ouders weinig bijbrengen op dit gebied verbaast mij niet (maar wel een aandachtpunt voor het onderwijs!). Ik verwacht pas over een paar jaar (5-6) de echte internet generatie voor mijn neus. De lichting dit jaar behoorde er duidelijk nog niet toe (sorry meelezende studenten van me).

  • Bijna 70% gebruikt eerder vaak Messenger. In die Messenger zitten er bij bijna 25% van de jongeren tussen de 20 en 50 contactpersonen, bij ongeveer 40% meer dan 50 contacten.

Dat cijfer klopt ongeveer met wat ik MSN Nederland een tijdje geleden heb horen vertellen: de gemiddelde MSN gebruiker had meer dan 60 contactpersonen staan. Ik heb er zelf 62 in mijn contactlijst staan.

En dan enkele aanbevelingen van de onderzoekers:

  • Naar de ouders toe: jongeren op een duidelijke en realistische manier informeren over de mogelijke gevaren van het internet, jongeren au serieux nemen en blogs en games deel laten uitmaken van hun ontwikkeling.
  • Naar de scholen: betere internettoegang bieden, jongeren helpen een kritische geest te ontwikkelen, hun privé-sfeer respecteren en hen de basisregels bijbrengen inzake rechten betreffende het internet.
  • Naar de politiek: media integreren binnen het onderwijs, pedagogisch omgaan met het internet, campagnes toespitsen op de risico’s én de opportuniteiten van het medium en zorgen voor een betere toegang in openbare plaatsen.

Als medialesgever is dit onderzoek natuurlijk spek naar mijn bek en een bevestiging van het feit dat de richting die wij uitgaan op school meer dan noodzakelijk is. Dit jaar hebben we als vernieuwing alvast het volgende op het programma gezet: andere/actuele werkvormen (blogs, wiki, RSS etc.), auteursrechten (+ naburige rechten, recht op afbeelding) en Creative Commons, set van ICT gebaseerde competenties aanleren (ICT Diamant in de praktijk: dit gaat van instrumentele vaardigheden, tot het opzoeken van informatie en leren omgaan met cyberpesten) en vrije software. Games in het onderwijs stonden nog op mijn verlanglijstje, maar is er helaas niet bij geraakt.

En toch heb ik niet het gevoel dat nieuwe media, games en open source al de plaats krijgen die ze verdienen in ons onderwijs. Verre van zelfs.

Gaan we dan toch naar een clash tussen digital natives en digital immigrants?

Bron: interpretatie van slides uit een presentatie die ik bijgewoond heb, en gegeven werd door Mevrouw Geeroms en Meneer de Theux.

Crossposted op mijn persoonlijke blog.

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

2 gedachten over “Blogs in het nieuws II”

  1. Pingback: B.V.L.G.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.