Blogs in het nieuws!

http://www.sxc.hu/pic/m/f/fu/funny-p/524549_conference_details.jpg

Vandaag in de media drie keer blognieuws…

– De VDAB podcast! Luister naar tips en tricks over solliciteren, een goeie CV schrijven en meer van dat moois via iTunes of in je browser. Innovatief! Vergis ik me of zijn zij het tekst-blog-stadium overgeslagen en direct aan het podcasten gegaan?

– Vlaamse jongeren bloggen meer dan hun soortgenoten in de rest van Europa… Bijna veertig procent van onze jongeren onderhouden een eigen blog, volgens een studie bij 9000 jongeren uit 9 landen.
(Nog interessant nieuws uit de studie: 90 procent is webgebruiker, 70 procent chat op msn, en 50 procent downloadt (illegaal) muziek.)

– Ramp o ramp voor Microsoft: technical Evangelist Robert Scoble verlaat het bedrijf op zoek naar nieuwe avonturen. Scoble staat symbool voor het bedrijfsblog als medium om voeling met je klanten te krijgen, en gaf Microsoft zowaar een sympathiek gezicht naar de buitenwereld.
Zie trouwens ook ‘vijf tips over hoe een goed bedrijfsblogger worden‘.
Waarom is dit relevant voor edublogs? Deze vijf tips doen het ook goed voor een onderwijscontext: een goede lesgever “luistert naar de klanten (studenten)”, “komt uit de ivoren toren en weet wat er leeft in de wereld”, “praat niet alleen met de eigen vakgroep maar weet wat er in de ganse instelling gebeurt”, “is bereikbaar en staat open voor discussie”, en is (boven alles) “gepassioneerd door wat hij/zij doet”.

Auteur: Maarten Cannaerts

Doctor in de wetenschappen - natuurkunde, maar sinds 2001 vooral geïnteresseerd in nieuwe technologieën, onderwijsvernieuwing en (liever nog) de combinatie van beiden. Sinds november 2008 kennismanager bij kBC in Leuven. Bezig met allerlei vormen van informeel en nonformeel leren, beheer en validering van kennis... Tot november 2008 ICT coördinator op het De Nayer instituut en adjunct van de directeur bij het project Strategisch Onderwijs- en Vormingsbeleid (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap). Tot 2007 Projectcoördinator voor "CVO Online" , waar de Centra voor Volwassenenonderwijs in Vlaanderen toegang kunnen krijgen tot de digitale leeromgeving van BIS Online. Tot 2007 E-coach bij de online navormingscursus rond e-leren ('Elise' - E-learning for in-service teacher training). Elise is een online navormingsinitiatief voor docenten hoger onderwijs, en loopt (momenteel) binnen het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, de Associatie Universiteit Brussel, en de Karel de Grote hogeschool. Tot december 2008 Associate Lecturer bij The Open University (voor het vak "H804 - implementing online, open and distance learning"). Geïnteresseerd in digitale fotografie, (online) sociale netwerken, kennisbeheer, levenslang leren en alles wat met "internet" te maken heeft. Zijn internetarchief is op FURL terug te vinden, zijn gepubliceerde lezingen op slideshare, en zijn professionele pagina op linkedin.

6 gedachten over “Blogs in het nieuws!”

  1. Ik vind de uitkomst van de studie over de participatie van de jeugd in het bloggen (geciteerd in metrotime) zo uitzonderlijk dat ik dat ik het nauwelijks kan geloven. Zou er iemand uit het secundair onderwijs door een rondvraag in enkele klassen kunnen verifiëren wat hier wordt beweerd?

    Het zou wel goed nieuws zijn want het zou betekenen dat het onderwijs (Hoger en Secundair) te maken krijgt met jonge mensen die de kracht van social software kennen en misschien ook in het leerproces weten te integreren

  2. Onlangs gaf ik een lezing over e-leren op de dag van de onderwijsvernieuwing van de VUB/EHB, daar heb ik aan de aanwezigen (een 40-tal) gevraagd wie een blog had, het waren er 2. OK niet direct de “jongeren”, maar er was toch behoorlijk wat jong volk aanwezig en ze waren ook nog met het thema bezig. Misschien wat hoog gegrepen de cijfers.
    Nu ben ik wel overtuigd van de kracht van social bookmarking/networking en Web2.0, alleen is het de vraag hoe lang het zal stand houden tegen de overal aanwezigen commercialisering.
    Tegenwoordig vind ik veel relevantere informatie op delicious dan op google. Maar voor hoe lang? En is social networking niet een grote val voor de onbewuste consument die via het web met zijn vrienden wil converseren en delen?
    Onlang poste ik nog een item op mijn blog http://ritsmontage.blogspot.com/2006/06/google-luistert-via-t-microfoontje-in.html
    over google die meeluister via de computer naar welke films je kijkt. Dit vind ik echt gevaarlijk.
    De toekomst is DRM en gerichte publiciteit?

  3. ivm die cijfers (zoals smetty en andere Vlaamse bloggers al opmerkten) : ik denk niet dat je “blog” mag verstaan als “publiceert voor een breed publiek regelmatig eigen ervaringen”, maar wel “heeft een kleine webruimte waar ze actief en regelmatig content op plaatsen”. Bvb de MSN Spaces, die massaal gebruikt wordt om foto’s uit te wisselen.

  4. Ik heb mijn leerlingen vorige week afbeeldingen laten bewerken met De Gimp. Hiervoor mochten ze foto’s zoeken op het internet. Heel veel leerlingen hebben toen foto’s van hun blog gebruikt. Ik had dit echt niet verwacht. Er wordt blijkbaar veel meer geblogd bij de leerlingen dan wat de meeste leerkrachten denken.

  5. Pingback: B.V.L.G.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.