Eelt door digitaal schoolbord

Digitaal Schoolbord

Een tijd geleden kwam iemand bij ons op school een digitaal schoolbord voorstellen, of zoals de presentator het noemde, een interactief schrijfbord.
Een nieuwe technologie oogt altijd aantrekkelijk, dus zat ik gespannen te luisteren naar de productevangelist.

“Voor de rechtermuisknop moet u met uw vinger goed blijven doordrukken op de luchtlaag van het bord. Wie veel werkt met zo’n bord, krijgt na een tijdje eelt op de vingers.”

Bij een digitaal schoolbord veroorzaakt elke aanraking van het bord met een pen of de vingers een commando dat naar een computer verzonden wordt. Die stuurt het beeld van het computerscherm door naar een beamer. Die projecteert dat beeld op het bord. Enzoverder.

Ik keek naar mijn handen. Het is nu niet dat ik dikwijls zweet, maar toch af en toe. Gaat misschien samen met een bepaalde levensstijl en de daarbij horende uit te scheiden afvalstoffen. Voortaan zou ik gezonder moeten eten, meer water drinken vooral, om zwetende handpalmen te voorkomen. Of zouden ze, eenmaal voorzien van een laagje eelt, vanzelf stoppen met zweten?

“De gratis meegeleverde software doet aan schriftherkenning en is daar zeer goed in, maar zorg er toch voor dat u uw a’s en o’s netjes sluit.”

Ik schrijf slordig, maar ben trots op dat handschrift, want volgens de regels van de grafologie krijgt het een gunstige beoordeling. Open a’s en o’s wijzen op evenwichtige zelfbeteugeling, dit in tegenstelling tot hun gesloten varianten die teken zouden zijn van wantrouwige enghartigheid.

“Als u iets met uw vinger omcirkelt en dan aanstipt, wordt het gewist.”

Een collega zag hierbij de wijsvingermannen van Vermaelens Projects voor zich opdoemen. Mij deed het denken aan de toverkunsten van Dahls Mathilda. Maar wel een mooi gebaar, een kleine moeite die een wereld van verschil betekent.

“Als de beamer of het bord per ongeluk verschoven wordt, moet u opnieuw kalibreren door met de pen twintig punten op het bord aan te geven.”

Een digitaal schoolbord werkt met een vaste opstelling van projector en bord. Het beeldscherm moet ingepast worden in de grootte van het bord. Je kunt het bord dus niet zomaar op en neer schuiven.

Ook al is zo’n interactief bord net terwille van de hanteerbaarheid in omvang beperkt, ik zou behoorlijk moeten stretchen om bij het sluit-dit-venster-kruisje in de rechterbovenhoek te kunnen.
Of zou ik altijd de grootste van de klas moeten aanspreken om me te helpen zoals ik in het warenhuis ook altijd iemand groot moet wenken om aan dat bakje van 400 gram dadels te geraken?

Soit, laat me bij de les blijven.
Veel meer dan het bovenstaande maakte het digitale schoolbord niet bij me los.
Interessant is de mogelijkheid om ‘borden’ bij te houden door ze als jpg- of pdf-bestanden op harde schijf weg te schrijven. Er is ook mogelijkheid om een volledige les op te nemen met een recorder. Dit alles kan dan eventueel via het elektronische leerplatform aangeboden en gedeeld worden voor al wie dat wenst.
Ook de geïntegreerde galerij van duizenden afbeeldingen maakt indruk: landkaarten, figuren uit de wiskunde, foto’s van het menselijk lichaam, die je dan interactief uit elkaar kan gaan halen en weer opbouwen.
En ja, zo’n bord biedt bij presentaties meer bewegingsvrijheid dan wanneer je bij je laptop moet blijven staan.
Maar toch was mijn conclusie: een nieuwe technologie die aantrekkelijker en spannender oogde dan dat ze eruit zag.

Lees meer over interactieve schrijfborden op Digitaal Schoolbordonderwijs of Informatiewijzer Digitale Schoolborden.

Hebt u zelf positieve of negatieve ervaringen met een digitaal schoolbord, laat ze hier gerust achter.

[bron foto: http://www.flickr.com/photos/shifted/87281841/ (Creative Commons Licentie)]

Auteur: Eva

Studeerde Germaanse talen te Gent en Informatie-, Documentatie- en Bibliotheekwetenschappen te Antwerpen. Docent aan de Bibliotheekschool van Gent. Interesses: cyberfilosofie, kunstmatige intelligentie en computerterminologie.

6 gedachten over “Eelt door digitaal schoolbord”

  1. Na een test-sessie van een half uur met het digitaal bord op mijn school, stelde ik vast dat:

    1) Ik precies maar een kleintje ben in digitaal-schoolbord-land. Ik moet dus ook springen. Mogelijk zou aangepaste schoenen met hoge zool erbij leveren een oplossing kunnen bieden.
    2) Het lokaal mag niet te groot zijn of men kan op de achterste rij niet volgen. Misschien is een aangepast bril erbij geven een optie voor de pechvogels die achteraan gaan zitten zijn.
    3) Na een half uur was mijn progressie in omgaan met het bord niet al te groot. Ik schat dat een uurtje of 3 oefenen voor mij zeker noodzakelijk zou zijn. Maar dat, dat zou natuurlijk ook aan mij kunnen liggen. 😉

  2. welk merk schoolbord werd gedemonstreerd?
    welk merk beamer?
    Onze school staat ook aan het begin van het aanschaf van een bord. Ben benieuwd.

  3. Hallo,
    De ontwikkeling van interactieve media staat niet stil, toch interactief zijn, zonder eelt op de vingers ? eigen software gebruiken ? in hoogte verstelbaar klassiek schoolbord (triptiek) met geintegreerde interactiviteit ?
    dan ben je op zoek naar ‘het digitale krijtje’ : dit is een Legamaster eBoard met een close projection beamer van 3M : je staat zelfs niet meer in je eigen projectie beeld, en de beamer gaat mee op en neer met het bord !!
    Dit is de laatste nieuwe technologie

    groeten,

    Nadia

  4. Beste Eva,

    Of je enthousiast bent over de nieuwe technologie die het Interactieve Whiteboard (IWB) op dit moment nog altijd is, is natuurlijk een beetje een kwestie van persoonlijke smaak en algemene visie op ICT.

    Feit is wel dat we ondertussen 1,5j verder staan dan bij je post, en er in die tijd veel veranderd is. De meeste IWB fabrikanten bieden nu mechanisch hoogteverstelbare systemen met groothoekprojectoren aan (bijna geen schaduw), de educatieve uitgeverijen werken hard om hun methodes ook digitaal te kunnen aanbieden, en op portals zoals KlasCement en Enseignons.be (om er maar 2 te noemen) vind je steeds meer gratis lessen en leerobjecten die je gemakkelijk kunt aanpassen aan je eigen behoeften. Ook SMART heeft de afgelopen zomer hard gewerkt en zal tegen oktober 2007 een boel nieuwe lessen ter beschikking stellen op http://www.smartopschool.be. Daarbij komen gratis uitgekiende aanpasbare geanimeerde leerobjecten in Flash (SMART Toolkit), die je de mogelijkheid bieden gemakkelijk zelf leuke lessen met een spelelement te maken die de leerlingen zeker zullen boeien. Ook alle andere interactieve lesmaterialen waarover je beschikt kun je uiteraard (blijven) gebruiken op je Interactief Whiteboard.

    Het wordt in de buurlanden steeds duidelijker dat Interactieve Whiteboards een niet te stuiten trend zijn, waarover het enthousiasme met de jaren groeit. De cijfers in België gaan in dezelfde richting. Het is een beetje zoals de GSM: onbekend is onbemind, maar wie zou hem vandaag nog kunnen missen?

    Bovendien wijzen verschillende studies uit dat het gebruik van digitale lesmaterialen wel degelijk een verschil maakt qua comfort voor de leraar én in de leerresultaten van de leerlingen. Meer info daarover op http://www.smartopschool.be en http://www.vsvint.be

    Tot slot lijkt het integreren van 1 IWB per klas ons ook een goede eerste stap richting voldoende ICT gebruik door de leerlingen om de ICT eindtermen te halen. Zie ook het voorstel van Patricia Ceysens in dat verband. (http://www.vld.be/page?&orl=1&ssn=&lng=1&page=actua_nws&nws=2448)

    Ik hoop dat ook jij ondertussen de voordelen van Interactieve Whiteboards hebt ontdekt, en ben altijd bereikbaar voor vragen en opmerkingen.

    Groetjes,

    Ben Jochems
    PR & Marketing
    VSV België (importeur SMART Technologies)
    070/222.600

  5. citaat: “Ik schrijf slordig, maar ben trots op dat handschrift, want volgens de regels van de grafologie krijgt het een gunstige beoordeling. Open a’s en o’s wijzen op evenwichtige zelfbeteugeling, dit in tegenstelling tot hun gesloten varianten die teken zouden zijn van wantrouwige enghartigheid.”

    Ik kwam je blog tegen met bovenstaande opmerking…heb je al eens een grafologisch onderzoek gedaan? Kijk eens op http://www.grafoloog.nl , wellicht is dat wat.

    Succes met de blog!

    Cor

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.