Actua 17/05/06: Laatstejaarsstudenten “gegeerd wild”

Laatstejaarsstudenten hoger onderwijs stellen stap naar arbeidsmarkt uit

De Standaard en onderzoeksbureau InSites ondervroegen 567 laatstejaarsstudenten over hun plannen na hun huidige studie. Eén derde van de studenten stelt de stap naar de arbeidsmarkt uit, en maar liefst één vierde is van plan nog verder te studeren. De “Hotel Mama” generatie zoekt betere professionele kansen door langer in het reguliere onderwijsveld te blijven hangen, zo besluiten de onderzoekers.
Meer bij DS Online.

Jaarboek ICT en samenleving 2006: De Digitale Generatie
Het Nederlandse jaarboek “ICT en samenleving 2006” gaat in op technologische trends waarmee onze samenleving, en in het bijzonder de jeugd, geconfronteerd wordt. “Jongeren boeken leerwinst op school met behulp van ICT,” volgens de auteurs, maar “de digitale achterstand van leerkrachten lijkt onoverbrugbaar”.
Meer informatie op het persbericht.

Auteur: Maarten Cannaerts

Doctor in de wetenschappen - natuurkunde, maar sinds 2001 vooral geïnteresseerd in nieuwe technologieën, onderwijsvernieuwing en (liever nog) de combinatie van beiden. Sinds november 2008 kennismanager bij kBC in Leuven. Bezig met allerlei vormen van informeel en nonformeel leren, beheer en validering van kennis... Tot november 2008 ICT coördinator op het De Nayer instituut en adjunct van de directeur bij het project Strategisch Onderwijs- en Vormingsbeleid (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap). Tot 2007 Projectcoördinator voor "CVO Online" , waar de Centra voor Volwassenenonderwijs in Vlaanderen toegang kunnen krijgen tot de digitale leeromgeving van BIS Online. Tot 2007 E-coach bij de online navormingscursus rond e-leren ('Elise' - E-learning for in-service teacher training). Elise is een online navormingsinitiatief voor docenten hoger onderwijs, en loopt (momenteel) binnen het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, de Associatie Universiteit Brussel, en de Karel de Grote hogeschool. Tot december 2008 Associate Lecturer bij The Open University (voor het vak "H804 - implementing online, open and distance learning"). Geïnteresseerd in digitale fotografie, (online) sociale netwerken, kennisbeheer, levenslang leren en alles wat met "internet" te maken heeft. Zijn internetarchief is op FURL terug te vinden, zijn gepubliceerde lezingen op slideshare, en zijn professionele pagina op linkedin.

Eén gedachte over “Actua 17/05/06: Laatstejaarsstudenten “gegeerd wild””

  1. Tja, ik zou ook wel graag liever nog een paar jaar bijstuderen. Ik vraag me echter af wat voor nut het heeft in de job die ik zou verkiezen. Ik ben (hopelijk binnen een paar weken) burgerlijk ingenieur. Economie (en dan vooral macro-economie) interesseert me enorm. Wat ben ik daarmee als burgie? Bedrijfseconomie of Vlerick zouden relevanter zijn, maar dat interesseert me niet en zo’n job wil ik niet. Kan ik dan zeggen dat ik nog minstens een jaar economie studeer uit interesse, om mij tegelijk te amuseren en nog een (paar) jaar op de kap van “hotel mama” leef? Kan ik niet maken, vind ik. Ik zal wel economie op een andere manier studeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.